(O) Hane, Umeå
Namn: Prospect Hill, kallas Valter
Födelsedatum – 21/2-13
färg, teckning o hårlag – s/ba, slät, toppörad
kön - hane
kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v) - 17st
faderns namn, födelsedatum, vikt – Kung Elefant, 30/11-11, vet ej
moderns namn, födelsedatum, vikt – Shannaras Me and Bobby McGee, 26/6-12, vet ej
omplacering – omplaceras pga. problem med temperament gentemot mig och burkompis. Gentemot mig är problemet att han bitits ett antal gånger. Bara en gång så att det har gått hål, men i allmänhet har det varit mycket att han inte vill bli lyft, att om han är någonstans där han inte får vara och jag ska ta ner honom blir han sur och bits för att få som han vill. Han är inte hopplöst aggressiv, men vi går helt enkelt inte ihop. Jag blir för upprörd när han bits och tycker det är för jobbigt att bli biten, så jag tar inte i honom i onödan, vilket troligen förvärrar saken. Han skulle behöva någon som har mer tålamod och pallar med att bli biten ett antal gånger för chansen att han kanske till slut skulle lägga av.
Den andra, större anledningen till omplacering är att han är väldigt dominant. Han och den yngre råttan, Jimmy, har nu bråkat flera gånger per dygn i flera månader. Har trott att det ska avta men det gör det inte. Han biter inte, men Jimmy kastar sig runt i buren för att komma undan och jag är rädd att han ska skada sig. Dessutom gör dessa konstanta tjafs Jimmy nervös och spattig och jag tycker han förtjänar att känna sig bekväm med sin burkompis och inte hela tiden vara på sin vakt. Får intrycket av att Valter blir provocerad av att Jimmy går i försvarsställning i hans närhet vilket han bara gör för att han blir jagad flera gånger per dygn. Valter är väldigt dominant i allmänhet i sitt beteende, han doftmarkerar konstant, burrar ständigt upp sig och 'går sidledes' mot den lilla även när Jimmy inte går i förvarsställning etc. Tänker att antingen en grupp hanar/hane som inte skulle acceptera detta beteende skulle vara bättre för Valter, alt. en burkompis som beter sig på ett annat sätt, t.ex. lägger sig på rygg och visar undergivenhet istället för att springa iväg. Känner iaf. att Jimmy behöver en burkompis som inte gör honom nervös och spattig då jag märker att detta påverkar och stressar honom mycket, och Valter behöver en ägare som har mer tålamod och kan hantera hans beteende. Men tror att kommer han till rätt person/flock så är han knappast hopplös utan kan troligen bli bättre både mot människor och andra råttor.
Då han redan rest långt en gång för att komma hit vill jag inte skicka iväg honom någon längre sträcka utan hoppas på ett hem i eller närheten av Umeå.
Pris – 50:- reggad i SRS.
ort där råttan/råttorna finns – Röbäck, Umeå
kontaktsätt – pm/mejl dusk_fire@hotmail.com
annons ej låst.
Sajtvärd på Skrivlust
Slutas bitas kommer han inte om du inte kastrerar, har själv brorsan och vet fler bröder som är likadan så inget man löser genom enbart tålamod tyvärr.
Bättre ge han en chans genom kastrering och sen vänta tills hormonerna gått ur.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Jag håller med Melissa helst här, satsa på en kastrering! (Vi pratade faktiskt om precis den här kullen och råttor i den som flippat ur samt kastrering på dom när vi sågs en snabbis igår kväll :D ) En flytt skulle nog bara förvärra hans beteende. Hanar är väldigt känsliga i just den åldern, och om dom dessutom redan är ordentligt beteendepåverkade så kan det bara bara åt ett håll i princip.

Han kommer inte klara en flytt tyvärr. Du har två val : kastrering eller låta honom somna in. Vad du än väljer så vill jag att du kontaktar mig.