Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1709 ggr
[Hejkungen]
0

Morot i barnmaten

Jag skulle idag köpa barnmat, vilket var svårt då jag visste att morot inte var bra för råttisarna och hittade kanske 3 burkar utan varken morötter eller lök i. 

Men kan man köpa med morötter i? Är mängden så pass liten att det ej är farligt?

Hanna
0

Är det inte bara i för stor mängd det är farligt? Tror inte det är så mycket morot i barnmat? Kolla om det står procent. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Hejkungen]
0

Ah, okej .. nä, tänkte om någon annan köper barnmat och har haft friska råttisar för det :D

Zakaraa
2

Ingenting är bra i överkonsumtion, det är absolut Inga problem över huvutaget med lite mörot eller lök i barnmat. Det är så små mängder.
Du kan ge rå morot om du skulle vilja det också utan problem. Brukar ge de råttor som gillar morot nån bit i månaden. Det är som sagt bara när det överkonsumeras.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

wigitri
0

Jag har hört att morötter är bra för råttorna.. Har jag fått helt fel info då eller? Varför ska det inte vara bra?

Zakaraa
2

#4 finns vissa som påstår att det kan ge diabetes men jag har inte fått några källor på det påståendet så vem vet.
Så länge man ger i små mängder spelar det ingen roll :) Morrötter innehåller ju andra bra ämnen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MoaL
0

Alla mina råttor har, under alla år jag har haft råttor, fått bland annat färska morötter med jämna mellanrum. Ingen av dem har fått diabetes, och jag känner heller inte till någon råtta som har fått diabetes. Just morötter är knappast något som någon behöver oroa sig särskilt mycket för, så länge man inte ger enorma mängder - och då tvivlar jag ändå på att det är diabetes som drabbar råttan i första hand, utan snarare att de börjar bli överviktiga.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Apootie
0

Tänk på att bebisar ska ha allt i samma mängd som råttorna t.ex. För jag har för mig att t.ex, bebisar kan få väldigt ont i magen av lök och sånt också, så det är inte stora mängder :)

deeremf
0

Är ju mycket socker i just morot men som sagt innan, måttliga mängder så går det nog bra.

Zolah
0

man ska väl kunna se på burken sammanlagd sockermängd? tänker.. jag tror inte att just den skulle göra hela barnmaten för söt-

marsala
2

Det är det "glykemiska indexet" som fått folk att tro att det är skadligt för råttorna. Morötter har ett väldigt lågt GI i jämförelse med andra stärkelserika livsmedel som pasta, ris, potatis och bröd. Jag tror vi har fått litet kostextremister här. Det är stärkelsen (kolhydraterna) som omvandlas till socker i blodet. För en frisk råtta spelar detta ingen som helst roll. Har en råtta diabetes kan det hjälpa att ge morötter istället för pasta, bröd, potatis eller ris.

Mina killar vägrar äta råa, de vill ha kokta!

deeremf
0

#10 GI i kokta morötter är långt mer än okokta, 85 GI i kokta medan det är 30 i okokta. (enligt http://www.gi-metoden.info/gi-tabeller.asp)

Varför det är så vet jag inte men jag har spekulationer runt det, GI är ju satt i förhållande till människan.

Människan har problem med råa grönsaker på grund av cellens uppbygging med en cellvägg, den bryts ner eller blir svagare när vi kokar den så kroppen får lättare att ta upp det som är i cellen.

Är som sagt spekulationer, om det är fel kan ju någon som har lite mer koll om celler än vad jag har kommentera detta.

marsala
0

Det är fortfarande inte högt. För att komma upp i det krävs att man äter 500 g kokta morötter. Det är egentligen ingen bra metod att använda GI.  Jag är diabetiker och tar insulin. För att räkna ut hur mycket insulin jag skall ta, så räknar jag ut hur många gram kolhydrat en måltid har. (Givetvis inte i form av socker)

deeremf
0

Enda jag sa var att det var högre än okokta och högre än förväntat.

Och 500 g är egentligen inte så mycket.

marsala
0

Ber om ursäkt, menade inte att vara påflugen.