Löst
Undrar om det är någon mer än jag som har/haft råttor som bajsar löst. Hittade en hel hög i en hörna och det luktade verkligen inte gott! Är det ett dåligt tecken eller det är bara så ibland?
Lite orolig för lilla Gizmo. Han är lite klumpig av sig och har dålig balans, men han har inte snedskalle då han inte lutar med huvudet. Han är dessutom väääldigt tunn och jag försöker mata honom så han kan gå upp lite i vikt, men ingenting verkar funka. Vet inte riktigt, men jag har en känsla av att Gizmo lider av något slag :/
Oftast när en råtta bajsar löst så kan det vara relaterat till kosten.
Alltså maten råttisen äter. Vad matar du honom med? Även om hans burvänner inte bajsar löst så kan det ha med maten att göra. En del råttor är känsligare än andra :)
Dålig balans och väldigt tunn, låter ju inte så bra. Jag skulle uppsöka en veterinär om jag vore som du!
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Hon som jag tog över Gizmo av gav mig maten han brukar äta och då har han inte bajsat löst.
Aja, får hålla koll med vad jag ger honom :)
Jag ska göra det!
Maten han brukar äta?
Du menar Torrfoder? Han behöver färsk mat också. Grönsaker och lite protein!
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Vissa råttors magar är känsliga när det kommer till laktos ( = mjölksocker) &/el kasein ( = mjölkprotein), så testa utesluta mjölkprodukter till att börja med. :-)
AVFÖRINGEN
Min erfarenhet är att kosten är det som påverkar avföringen mest. Vill du berätta vad de har ätit sista veckan? Det kanske är något de är lite extra känsliga mot. Kryddor, stenfrukter och mjölk vet jag kan ge lös avföring.
Andra orsaker kan vara en tarmparasit, t.ex. mask. Du kan ha sönder en plutt med lite toapapper och se om du ser något i.
Det kan även vara stress. Har det hänt något särskilt som de kan ha blivit lite stressade över?
Mina har fått lös avföring ibland utan att jag har kunnat komma på varför det har blivit så. Att det var en liten hög är nog för att någon haft lös avföring en kväll och bajsat på samma ställe.
GIZMO
- Hur gammal är han? Många problem kommer naturligt med ålder
- Hur mycket väger han? Är han liten i storleken eller har han varit mycket större förut?
- Hur ser pälsen ut? T.ex. slät, fin, len, uppburrad, rufsig, smutsig
- Hur ser huden ut? Titta på färgen, om den är sårig, mjällig eller dylikt
- Hur ser ögonen ut? De bör öppnas ordentligt, vara klara och rena samt utan mycket kladd runtom. Kolla även om han verkar se
- Hur är nosen? Se om den är kladdig eller om det piper ur den
- Hur är öronen? Titta försiktigt om det är något kladd i dem och om han verkar höra
- Lyssna på lungorna, det ska vara helt tyst
- Hur är tassarna? Titta på om han använder alla när han går och om tårna och klorna ser bra ut
- Hur är svansen? Se om han för den rakt eller som han brukar
- Känn igenom honom för att se om han är öm någonstans eller om han har en knöl/böld
- Dricker och äter han? Kissar och bajsar han?
- Hur är motoriken? Hur mycket rör han på sig jämfört med hur han brukar? Kan han klättra? På vilket sätt är han klumpig?
- Titta på könsorgan och anal så att de inte är svullna eller kladdiga
ORSAK
Om han är gammal är det föga förvånande att motoriska problem kan uppstå. Så blir det för alla djur till slut, se bara på alla tanter och gubbar med rollator! Så det kan vara så att det är något åldersrelaterat och att han helt enkelt är svagare nu än förr.
Motoriken hänger ofta ihop med nervsystemet eller med leder och muskler. Nervsystemet kan få lite fnatt av många olika orsaker, t.ex. att en nerv kommit i kläm. Det kan även vara en tumör som stör nervsystemet lite. Tumörer är tyvärr väldigt vanliga hos råttor. I vissa fall kan de gå med tumörer länge utan att störas medan de i andra fall kan ge symtom, t.ex. att de blir lite vingliga eller klumpiga.
Om hela råttan är vinglig är det troligen något som har hänt i hjärnan, t.ex. en liten blödning eller en liten tumör. Om det bara är t.ex. ett ben är det nog snarare riktat till just den kroppsdelen.
Det kan annars vara så att råttan är svag på grund av en annan sjukdom.
BEHANDLING
Det är jättesvårt att behandla något man inte ser. Det blir inte heller lättare av att råttorna inte kan berätta vad som är på tok. I vissa fall vet man inte vad som är orsaken och då blir det svårt att komma på vad man kan göra. Om det känns bättre kan du besöka en veterinär och se vad han eller hon säger. Annars får du låta honom vara och pyssla om honom ordentligt!<3
Ofta så kan en råtta leva ett bra liv i alla fall. Jag har haft råttor som varit snedfisar på olika sätt men som har haft roliga liv ändå. Om han har kvar sin personlighet, äter, dricker, uträttar sina behov, har nyfikenheten kvar och inte verkar ha ont så skulle jag låta honom vara. :) Håll bara koll på hans allmäntillstånd och vikt!
_Vill du berätta vad de har ätit sista veckan?
_Vanlig råttmat, mariekex (brukade han få av sin förra ägare utan några reaktioner), färska grönsaker, ris osv. kommer inte ihåg allt jag gett honom.
Har det hänt något särskilt som de kan ha blivit lite stressade över?
Inget vad jag kan komma på.
GIZMO
- Hur gammal är han? Många problem kommer naturligt med ålder
Hon jag fick honom av visset inte hur gammal han är eftersom hon köpte honom från en väldigt oseriös djuraffär och de skulle avliva honom. Men vi tror ca 1 år och 3 månader.
- Hur mycket väger han? Är han liten i storleken eller har han varit mycket större förut?
Har inte prövat att väga honom, men han är väldigt liten och lätt.
- Hur ser pälsen ut? T.ex. slät, fin, len, uppburrad, rufsig, smutsig
Rufsig
- Hur ser huden ut? Titta på färgen, om den är sårig, mjällig eller dylikt
Lite sårig här och där.
- Hur ser ögonen ut? De bör öppnas ordentligt, vara klara och rena samt utan mycket kladd runtom. Kolla även om han verkar se.
De är väldigt öppna, samtidigt som de ser klara och rena ut ser han lite trött ut. Han ser som han ska.
- Hur är nosen? Se om den är kladdig eller om det piper ur den.
Liiite kladdig, han låter.
- Hur är öronen? Titta försiktigt om det är något kladd i dem och om han verkar höra
Inget kladd och han hör.
- Lyssna på lungorna, det ska vara helt tyst
Tyst
- Hur är tassarna? Titta på om han använder alla när han går och om tårna och klorna ser bra ut
Tassarna ser bra ut och han använder alla när han går. Tårna och klor ser bra ut.
- Hur är svansen? Se om han för den rakt eller som han brukar
Den är pyttelite krokig med sår.
- Känn igenom honom för att se om han är öm någonstans eller om han har en knöl/böld
Han verkar inte öm någonstans och inga bölder eller knölar vad jag känner.
- Dricker och äter han? Kissar och bajsar han?
Ser honom sällan äta eller dricka, men han verkar göra det då vattenflaskan töms som den ska och maten försvinner efter hand.
- Hur är motoriken? Hur mycket rör han på sig jämfört med hur han brukar? Kan han klättra? På vilket sätt är han klumpig?
Han rör sig inte så mycket i buren, då vill han gärna ligga i sin sputnik. Men utanför buren springer han omkring som en racerbil. Ser honom aldrig klättra, bara någon enstaka gång men då tappar han tagit en aning. Han vinglar omkring lite som att han vore full, men det är inte alltid.
- Titta på könsorgan och anal så att de inte är svullna eller kladdiga
Han har väldigt små kulor om man jämför med mina killars. Inget könsorgan är varken svullna eller kladdiga.
Ska avvakta lite, annars blir det veterinären :c
tack för dina svar, det var verkligen till stor hjälp!
känns bra att det finns såna som du som vill hjälpa till :)
Ingen orsak. :)
Såren kan vara skabb, mina råttor har haft det. Det kan följa med kläderna från oss människor när vi har varit utomhus, med pinnar o.s.v.
För att behandla det behövs ohyremedel. Jag rekommenderar stronghold som fungerar mot alla möjliga sorters ohyra. Den behöver man få utskriven av veterinär efter ett besök. Det finns andra sorters ohyremedel receptfritt på apoteket men jag vet inte hur de fungerar på råttor.
Nosen kan låta när de sniffar, jag glömde att säga det. Men om det piper mycket kan det vara en övre luftvägsinfektion, t.ex. förkylning. Se till att han har frisk luft men att det inte drar, du kan lägga en filt över buren. Du kan även ge honom lite rött te eller honungsvatten som hjälper till att lösa upp eventuellt slem. Du kan även lägga en våt handduk på ett element så att luftfuktigheten ökas - då blir inte slemhinnorna torra och irriterade.
Det kan vara så att det är en underliggande orsak till att han inte går upp i vikt, men det är bra att du ger honom det lilla extra för att hjälpa honom att hålla den ordentligt. När jag haft råttor som behövde gå upp i vikt har jag lagt lite smör på maten - det är väldigt populärt!
Såg inte resten av ditt inlägg tidigare, TS, så svarade bara ang bajsproblemet, då jag scrollade direkt ner till att skriva inlägg, efter jag laddat om sidan. :-)
Nu har du fått mycket bra& utförliga svar av sarakaka& det är bra att du kollat igenom honom.
Tycker det låter som att han kan ha en infektion i kroppen& möjligen skabb också. Skabb kan bryta ut om allmäntillståndet är påverkat. (Jag rekommenderar också Stronghold, då det är det säkraste medlet för råttor.)
Han kan ju ha små bollar, men det kan vara bra att veta att hanar kan dra upp dem också, om de inte mår bra -& då ser de ju mindre ut.
Jag skulle inte ha avvaktat med veterinären om jag hade varit i din situation, utan uppsökt veterinär ganska omgående. Om han redan är risig& dessutom ev har ohyra är det inte säkert kroppen klarar upp det på egen hand. Hoppas lille Gizmo mår bättre snart! :-)
Välling är lättätet& brukar vara populärt& funkar ofta bra på smalisar som behöver gå upp lite i vikt. Finns mjölkfri välling på vanlig mataffär, om det är så att han inte tål mjölk.. Rå äggula i vällingen ger extra näring. Avocado är rik på fetter& nyttigheter som är bra för små råttor, så det kan man gärna bjuda på.
Nu vet jag inte om du redan ger något extra protein, -utöver det som redan finns i sädesslagen då..? ..men det är också viktigt, åtminstone en par gånger i veckan. Kokt ägg, skaldjur, tinad rå, el tillagad lax, kycklingben som blev över efter middagen är exempel på nyttiga proteinkällor. Men det kanske du redan vet..? Ursäkta isf. :-)
..& personligen hade jag skippat mariekexen, om det inte är vääldigt lite och inte ofta. :-)