Vanvårdade råttor
Hej!
Idag fick jag ta över en hona och en hane som har vanvårdats, dom har bott i små fågelburar (ej tillsammans) så dom är som små ungar. Honan ska enligt förra ägaren ha bitits en massa och hanen har jag märkt inte kommer leva så länge till för han är bara skinn och ben och hans andning är extremt ansträngd. Jag trodde verkligen inte att det skulle vara såhär illa med dom.
Ägaren ska ha varit en unge tror jag och vad brukar hända när ungen tröttnar? Jo, föräldrarna tar inte ansvar för djuret/djuren.
En sak som irriterar mig bortom gränser är att mamman till ägaren VISSTE att det är lag att ha dom minst två och två men sket i att fixa det.
Dom ska vara kullsyskon som kommer från en "privat uppfödare" men eftersom personen inte kunde se skillnad på könen så kan det inte vara en speciellt smart människa.
När dom kom hit så kom dom iaf inte i små fågelburar utan en lite större duna bur och en ferplast bur och självklart var bottenmaterialet spån -.- dom hade heller inga gömställen alls.
Jag vet just nu inte riktigt vad jag ska ta mig till, det är så illa med hanen att jag knappt förstår hur han fortfarande kan leva.
Varför läser inte folk på och sköter sina djur som dom ska bli skötta?!
Fy va hemskt :( Om det är så illa som det låter ang hanen så tror jag du gör honom en tjänst med att Hjälpa honom somna in, stackars små :(
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Mjo jag tror det med dessvärre :(
Det är inte så illa att han kämpa för att andras iaf men men tar långa och djupa andetag så någonting är riktigt fel och jag är säker på att det är försent för honom.
har du provat ge honom nånting? har för mig att man kan ge dom vätske ersättning som innehåller socker/salt eller liknande. Kanske kan ge honom lite mer energi?
det är så synd att sådant här händer fortfarande idag då informationen om hur man tar hand om djur är ett klick bort… Hoppas det går bra för er, jag skulle nog till och med anmält den där djurhållningen.
Han verkar varken vilja äta eller dricka just nu, han bara sitter på samma ställe hela tiden och verkar inte direkt röra mkt på sig alls.
Jag har vätske ersättning som väntar på honom när han är redo.
Tror inte det är värt det att anmäla, hon mådde dåligt när jag berättade hur det låg till men en sak förstår jag verkligen inte.
Varför skaffa djur till barn utan att själv ta ansvar för det?
Ibland hjälper det att bara fukta munnen på dem, eller blöta ner pälsen om det är så att han tvättar sig?
Klart hon mådde dåligt, hon visade ju något hon har försummat med avsikt. Hur hon än bortförklarar det så blir det ju hennes ansvar som vuxen att se till att dom mår bra.. Jag är ju otroligt pessimist när det gäller sådant här, och om det skett en gång så kan det lika gärna ske igen just för att man kunde dumpa sitt problem på någon annan.
Tycker fortfarande du gjorde något bra, men jag blir bara så sur och besviken på människor när detta sker.. värst är om det händer fler gånger.
Jag vet inte varför man gör så, ibland tror man att folk ser djur som föremål… men samtidigt tycker jag att det inte verkar stämma heller. Troligen är det en blandning av att missbedöma sitt barns ansvar/mognad och var man har djuren.. Om djuren är i tex barnens rum som man inte är i så ofta så kanske det blir att man glömmer bort det man inte ser, och sedan i kombination att barnen får order att göra saker som dom sedan struntar i så att föräldern 'tror' att saker är gjorda. Det kan finnas massor med förklaringar.. men inget gör ju att slut resultatet blir rätt liksom? :/
Man skaffar inte djur till barn.. man skaffar ett djur till familjen, och delar på vården.
#4 Det är ren oansvarithet och okunskap som ligger bakom det :/ Och i många fall otroligt bortskämda personer som får allt de pekar på. Tyvärr är det ofta det jag fått vibbar av när det är djur för omplacering.
Eller så kan det rent av vara "snälla" familjemedlemmar som tror blivande ägaren vill ha detta djur ch köper Åt denna. Tog ex över en hamster som en familj köpt till sin (vuxna) dotter, hon ville så klart inte ha hamsten så den fick stå i ett hörn utan hantering..
#2 Okej då är det nog inte så illa som jag fick en bild i huvudet (även om det är nära inpå) men försök helt enkelt få i näring och framför allt vatten. Tror välling kan vara ett bra alternativ här, flytande föda som kan ger med spruta i värsta fall.
Tror du kan behöva ge honom vatten i spruta om han inte vill dricka själv just nu.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#5. Jag håller med dig. Att skaffa djur till barn borde man nog förstå att dem kan tröttna. Och att djuren skall vara en del av familjen.
Jag hoppas och ber om att han klarar sig, jag har själv varit med och räddat råttor från ett hem med fel bur, fel bomaterial, fel mat (för kaniner såg det ut som) och dem bodde hane och hona. Slutade med att hon fick 19 ungar och idag är dem 16 levande kvar. Jag är glad att jag kunnat hjälpt till att ge dem en chans i livet som de förtjänar.
Jag är glad för att du tog dem och kan ge dem mycket kärlek och det de behöver, bara han överlever 😭
BEHÖVER
Värme
Frisk luft
Luftfuktighet
Gömställe
Vätskeersättning
Näring
UNDVIK
Drag
Kyla
Stress
Att ge dem för mycket mat på en gång (leder till smärta)
Lycka till! Vad duktig du är!
Men usch!!! Sånt gör mig både arg och ledsen. Nu är jag inte så bra på sånt här, men har hört att vaniljsås/vaniljkräm ska vara bra om man behöver gå upp i vikt, vet inte om det är lika bra till råttor, men tänkte i alla fall nämna det. När vi ger bebisar/andra råttor som behöver extra näring tillsätter vi t ex äggula i välling, lite smör (eller kanske grädde) i gröt, det brukar dom äta glatt. Det är dock till dräktiga råttor, bebisar och gamlingar, vet inte hur det är med undernärda då jag inte stött på några såna än. Lycka till!!!
Grejen är jue att han inte vill varken äta eller dricka så har fått tvinga i honom vätske ersättning men mer än så går inte nu, verkar ärligt talat som om det är försent för honom :(
Prova att tvångsmata honom med en liten vätskespruta, vet du vad ja menar? Han måste ju få i sig för att överlev
MVH Ciwi
Med det menar jag såklart inte stoppa ner den i halsen på honom utan stoppa den i munnen och spruta sakta in vätskeersättning så kanske han dricker :)
MVH Ciwi
Jo det vet jag och har redan testat, ska tvinga i honom lite välling nu
Fy fan vad arg man blir av sådant här, stackar djur hur fan kan man med att göra såhär mot oskyldiga små liv? Usch vad arg och besviken man blir. Tur att de har hamnat hos en bra människa nu. Lycka till vännen!
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Ge inte upp på han, råttor kan komma igen bättre än vad man tror. Få i han vätska och håll han varm, lägg in en värmekälla, typ varm vattenflaska etc. Överlever han natten så är chansen stor att han överlever. Om han är väldigt undernärd så kan hjärnan ha tagit stryk men det får tiden avgöra.
Hoppas han klarar sig <3
//Nike
Honan väger 290g
Hanen väger jämt under 300g
Båda ska vara runt året gamla även om de sur ut som 3 månaders råttor.
Ge upp tänker jag inte göra men har bara svårt att hålla uppe hoppet för den lilla killen.

Har du provat med socker och lite vatten? Ofta så har vanvårdade råttor stängt av och inget fungerar som det ska.
Även om man vill ge dom massor av maten är det myrsteg som gäller. Ofta och lite så kroppen hinner vänja sig. Undvik mjölkprodukter och rent kött. Lite kokt ris utan salt, barnvälling , mosade banan och laktosfri A-fil är bra start mat. I början kan man behöva skedmata alt stödmata.
Lycka till. Vi håller alla tummar, tår och tassar här hemma för att dom ska klara sig.
Jag har lyckats få i honom en del välling genom stödmatning och det gick ner fint men han äter inte själv ännu, han bara ligger i matskålen och stirrar.
Får börja med att stödmata honom flera gånger per dag så att han kommer igång men sen så är det jue det där med hans andning som oroar mig. Råttor ska andas snabbt men hans andning är tung och långsam, kanske bara beror på att han är just såpass undernärd som han är och hoppas inte det är någonting annat.
Usch!!! Finner inte ord! Tur att det finns människor som du som bryr sig! Stort lycka till och hoppas den lille klarar sig och får må bra resten av sitt liv. Hoppas såklart det går bra för honan också!
Har inte läst hela tråden. Men kan man inte anmäla henne? :O Hon har ju brutit mot en lag och därpå vanvårdat dem!!!! INTE OKEJ :(
Har du honom liggande innanför tröjan? Där håller han sig varm och trygg, och så kan du peta i honom en skvätt välling ganska ofta.
If you fight love, you're always a loser
#21 låter som en bra idé!
MVH Ciwi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite lycka när jag vaknade, han hade ätit upp barnmaten :P
Hans andning dock, vet inte vad jag ska göra riktigt.
Lägger upp ett klipp så att vi kan se vad jag menar.
#23. Å herre gud! Jag finner inga ord, men det var det läskigaste andningen jag någonsin fått sett 😮Jag vill absolut veta varför han gör detta, det ser ju väldigt ansträngande ut 😕
Stackare.. Jag önskar er all lycka och du är en fin människa som ger dom en chans!
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och om det ens finns något att göra.
Känns som vad det än är så har det gått väldigt långt och jag var inte förberedd för detta även om jag nog borde varit det eftersom det var någon oansvarig människas barn som "tog hand" om dom.
Kan det vara någonting smittsamt som lunginflammation eller liknande?
#26. Nu kollade jag snabbt ang. andning för hundar, man kanske ser någon koppling, du får gärna kolla efter själv och se vad som stämmer in om nu något gör det. http://www.spodan.com/sv/1789.html
Han andas med halvt öppen mun och ja magen och bröstet rör sig när han andas
#28. Jag tycker att du borde rådfråga en veterinär. Är han sjuk så borde han få medicin väldigt snart :/
Jag har sett råttor andas sådär 2 gånger under min tid som råttägare. Båda dom råttorna var bortom all räddning. Tyvärr tror jag även att denna kille är det… :'(
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Detta låter också möjligt men vet inte om det är möjligt http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Far-och-get/Endemiska-sjukdomar-hos-far-ett-urval/Maedi-Visna/
Det är ju mer troligt att det skulle vara en helt vanlig förkylning som obendlad övergått i lunginflammation. Råttan har ju inte haft dom bästa förutsättningarna att bekämpa denna sjukdom och bli frisk av sigsjälv.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#31. Kan som du säger vara möjligt men det är så svårt att säga vi som inte är veterinär kunniga :/ Tyvärr tror jag som #30 säger att han har nog inte länge kvar 😢
Jag tycker absolut att detta bör anmälas till de människor som hade han innan som tillät honom lida på det sättet, dom borde själv märkt att något var fel.
Hur anmäler man då?
Jag funderar på att avliva honom så snart som möjligt eftersom han verkar lida så :(
#34. Jag har ärligt talat aldrig anmält någon, så hur man går till väga vet jag dock inte.
Men en annan kanske vet?
Jo det är nog bäst för honom, han har som sagt lidit tillräckligt och kämpat så väl på slutet. 😕
Det snabbaste vore att göra det själv känner jag men jag skulle aldrig klara av att göra det och eftersom jag verkligen inte var beredd på detta och pengarna var tvunget att gå till annat så har jag heller inte råd till vet.
kanske kan be farsan om pengar om jag inte berättar vad det ska gå till.

#34 Det bästa du kan göra är att låta honom somna in. När en råtta har börjat bukandas är det oftast inte långt kvar. Be veterinären skriva ut ett intyg om vilket skick råttan är i . Ta även med honan för ett utlåtande .Sen kan du antingen kontakta länsstyrelsen om personen har fler djur eller göra en polisanmälan ang djurplågeri.
Råttor är väldigt lågprioriterade djur men jag tycker du ska anmäla ändå för att markera att detta är banne mig inte oki oavsett om det beror på okunskap, nonchalans eller vilket skälet än må vara.
Usch sånt här gör mig så arg och ledsen . Tur att det finns sådana som du. Tänker på er. Hoppas lill tjejen klarar sig i alla fall.
Ja, antingen så kan du låna pengar och åka till veterinär eller hitta någon som kan hjälpa dig med avlivningen.
Åker du till veterinär kan du säkert få utskrift i journal anledning till avlivning, så har du dokumenterat av veterinär att råttan blivit vanvårdad.
Kan underlätta om du vill anmäla.
Jag hade utan en sekunds tvekan anmält!
//Lamina
#37. Som hon säger så gå till veterinär och få ut ett papper på hur råttans skick var som du sedan kan använda till anmälan. Utan det tror jag inte att de kan göra så mycket.
Jag hoppas du kan få tag/låna pengar på något sätt. Vem vet om tidigare ägare gör liknande igen och det får bara inte ske 😭
Eller så kräver jag den förra ägaren på pengar eftersom detta är hennes fel
Detta skrev jag till henne nu:
"Hanen "Jack" som jag har döpt honom till kommer få avlivas pga ert vanvårdande av honom. Han har varit sjuk länge och lidit utan att ni har tagit ansvar för det.
Så nu ger jag dig två val, antingen så betalar du för avlivningen av honom eller så anmäler jag er till Djurskyddet. Han ska inte behöva lida mer!"
#42. Jag tycker det var bra skrivet även om jag hade velat anmält personen i fråga ändå. Men visst betalar hon avlivningen så är ju det ändå ett stort plus 👍
Usch vilken sorglig historia.
Vidriga människor.
Jojo men det är klart jag ska anmäla henne ändå men det tänker jag jue inte säga till henne
#45. Haha det blir ju kul för henne om hon betalar avlivningen men blir ändå anmäld 😂
Denna människan verkar vägra att ta ansvar och påstår att de mådde bra innan de kom hit XD
#47. Nej, skrev hon det som svar. Hon får väl lov att tro vad hon vill, men anmälan ska hon allt få. 🙂
Har du något sparat från er kontakt och att du skulle hämta dem? Sms, mail? Då kan de se att de bott hos dem samt att den andra parten bekräftar att råttorna ska hämtas. Även när! Du kan be veterinären om en bedömning om detta verkar vara något som kommit under lång tid eller om det kan bli så på en dag.
Yup, hon anklagar mig så klart för hot osv och det får hon göra om det får henne må bättre men slutpoängen är jue att hon har vanvårdat två djur. Hon vägrar också berätta hur gammal hennes son är som "ägde" dom men som hon skriver så verkar han inte vara myndig vilket verkligen innebär att det är hennes ansvar.
Tror man ringer till länstyrelsen
Får göra det imorgon.
#52. Får hålla tummarna för att dom gör något. :/
23# så såg nästan 2 av mina flickors andning ut mot slutet =S
Hon försöker verkligen få mig att inte anmäla henne nu, säger saker som "Blir han bättre för att du anmäler mig?"
Då svarade jag att dom har gjort fel på otroligt många punkter och att nej, ingenting kan få honom bättre igen.
Hon påstår att hon inte hade någon aning om att hans ens var sjuk men hur i helvete kan man missa det?! Killen kämpar jue för att bara kunna andas och är bara skinn och ben.
Vänta med att anmäla tills du har varit hos veterinären och be veterinären om ett intyg på att råttan har varit sjuk innan du fick den, ev. ett intyg på att den har blivit tydligt vanvårdad.
På så vis får du lite tyngd bakom din anmälan, och kan dessutom visa intyget till kvinnan (scanna in eller dylikt).
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det är en djurägares ansvar att se till att djuret mår bra och får vård när det är sjukt. Att hon har missat att djuret är sjukt är bara ett annat argument för att hon inte tagit hand om djuret så det hjälper henne inte alls faktiskt!
Det bästa för din egen skull är nog att inte svara mer så att inget olämpligt sägs. Du har skött det här otroligt bra tycker jag!
Jag försöker få henne att betala för det eftersom det är pga henne det har blivit såhär.
När hon kom hit hade dom spån i sina små burar.
Hanen hade små stegar i sin bur, en pinne och en saltsten medans honan inte hade någonting alls, hon satt i matskålen och tryckte och man såg hur osäker och rädd hon var.
#58. Gör det steg för steg för att få fram en säker anmälan med så mycket information som möjligt. Om du fortfarande pratar med henne så bör du nog sluta svara innan även du blir arg och fel kommer ut. Bara för att kunna sätta dit henne ordentligt utan att hon kan påpeka det som skrivits tidigare.
Jag har fått henne att stå för kostnaden av undersökning av honom och avlivning och jag ska be om ett intyg på vad som är fel och hur länge han kan ha varit sjuk, inte bara för att kunna anmäla henne utan för att veta ifall det är någonting smittsamt så att inte mina små också blir sjuka.
Förlåt att jag säger det här, jag tycker precis som ni att det här är en otroligt hemsk historia, men jag tycker du gjorde fel när du utpressade henne. Det är förbjudet i svensk lag att hota någon för pengar…. Jag har full förståelse för varför du gjorde det, men på den punkten kan du ju försiktigt avsluta försvaret mot henne :) Däremot tycker jag du absolut ska anmäla henne! Hur mycket kostar en avlivning? Kanske vi på iFokus kan samla ihop lite tillsammans?
MVH Ciwi
#61. Låter nästan bättre som du säger, om vi samlar ihop pengar för att hålla henne ur vägen tills en anmälan kan göras.
Du kanske kan starta en tråd om hjälp för att kunna gå vidare i det här, tror som sagt att många rif:are hjälper gladligen till.
Mjo jag vet, det kändes dock riktigt rätt för stunden eftersom det ändå är pga henne som det har blivit såhär.
En avlivning här kostar runt 400:- riktigt dyrt enligt mig och sen vill jag få hans syster undersökt också för hon verkar rossla.
Hoppas inte hon är smittad eller har liknande.
#63. Som sagt starta ett nytt inlägg som handlar om att samla pengar åt dessa för att de skall få rättvisa. :)
Problemet är jue att jag redan fått henne att gå med på att betala, hur slingrar jag mig ur det?^^
Dra dig ur det. Om du anmäler henne kan hon anmäla dig annars dessvärre :/ utpressning inte bra om du ska gå till myndigheten sen #65 Eller så anmäler du inte
MVH Ciwi
#65. Hmm bra fråga. Behövs nog en hel del idéer på den fronten 🤔
Kanske att du hinner inte vänta och måste åka in redan i morgon. Fast det beror ju på när hon nu kunde ge dig pengarna.
Eller att du gör en deal med henne. Jag betalar och kollar upp hur länge han varit sjuk osv och visar det sig att han var sjuk innan han flyttade att hon skall betala då.
Bara några tankar men fler får gärna komma på några idéer 🙂
Om det blir någon "insamling" för pengar för avlinvning/undersökning så kan jag ställa upp med en peng. Blir så himla arg på sånt här…
Jag har bett om ursäkt till henne, att jag inte menade att hota henne på något vis utan vill bara det bästa för dom och att hon ska veta att hon har gjort fel.
Han ska inte lida längre så ska ringa till två kliniker imorgon och kolla vilken som verkligen är bäst.
#69. Det är bra gjort! Jag hade velat hjälpa till men dessvärre har jag inget jobb och pengar till övers just nu. 😞
Men jag hoppas på att andra som har ekonomi kan ställa upp 🙂
Det är svårt eftersom han måste avlivas så snart som möjligt och en insamling brukar ta ett tag.
Hon tror inte att hon har gjort något fel men ändå så visste hon att dom ska leva minst två och två plus att förhållandet dom har levt i är oacceptabelt. Hur kan hon inte ens ha märkt att han är skinn och ben?
#71. Om du tittar på djurpolisen på animalplanet så ser man liknande människor som vanvårdar djur utan dess like. Du får se något du aldrig trodde kunde ske, och när man sett det x antal gånger på de personer som hela tiden försvarar sig med sina förklaringar på vad som hänt, ja jag är inte ett dugg förvånad i de svar du får från henne.
#71 Om du kollar hur mycket det kostar kan du ju lägga ut en tråd om det här. Är det inte för mycket tror jag inte det skulle ta så lång tid, då jag är säker på att många här inne vill hjälpa!
Hjälp, jag vet inte ens vart jag ska börja med att starta en sån tråd, gillar inte att tigga pengar från folk och speciellt från folk jag inte känner så väl.
#74. Kanske en rubrik om insamling av pengar. Sedan att du förklarar varje detalj vad som hänt och vart pengarna skall gå till för att sedan kunna anmäla denna person som låtit djuret plågas under längre tid. Lägg gärna ut filmen också så dem ser exakt hur sjuk råttan är.
Har nu äntligen fått intyget från vetten och ringde idag länsstyrelsen för att anmäla men de sa att de inte kunde göra någonting åt det som redan är gjort och att jag istället skulle kontakta polisen.
Frågan är jue om dom ens kommer tänka på att ta detta ärendet eller bara skratta åt mig, har ingen vidare bra erfarenhet från snuten.
1upshroomish måste ju vara den som anmäler, annars tror jag det inte går?
Hehe samma person, kände för att börja på nytt lite så gjorde ett nytt konto.
kom ihåg då att du måste radera/inaktivera det gamla då det inte är tillåtet att ha flera konton
Någon som kan ge tips på hur jag ska gå tillväga?
#80 Ring polisen på 11414 och prata med dom där. Dom måste ju göra något, det är ändå djurplågeri… Säg att dom på länsstyrelsen sa att du skulle ringa dit.
#81 Ska göra det men det känns lite som om dom bara kommer skratta åt mig, trots att det är 2013 så är det fortfarande många som inte tar råttor och gnagare överlag på allvar.
Har inte läst igenom hela tråden men såg videon. Stackars råtta.
Har han fått medicin? Eller avlivats?
Medarbetare på Social fobi iFokus
#83 Jack fick avlivas, det fanns inget annat att göra för han var alldeles för sjuk för att bota :(
#84 Väldigt sorgligt men det var tvunget att göras. Tycker du skött det hela väldigt bra.
En anmälan vore verkligen på sin plats och jag vet inte hur man ska få polisen att ta det på allvar mer än på så vis att du är väldigt bestämd och förklarar hur illa det låg till med råttan och att du har papper på det.
Tänk om de har andra husdjur? Eller planerar att skaffa. Det kan du ju också ta upp att du är rädd för att det kommer hända något liknande med nästa husdjur.
Tar de inte råttor på allvar så kanske hundar? Vet du om de har andra husdjur?
Medarbetare på Social fobi iFokus
#85 Jo jag vet men det svider lik förbannat så klart.
Tack, det känns bra att höra :)
Jag vet inte om dom har andra djur eller inte tyvärr.
Är rätt säker på att snuten inte kommer ta mig på allvar alls men då får jag väl ryta till lite så de fattar att jag är seriös.
Men ring ändå, om de inte tar dig på allvar so what? Huvudsaken är att de MÅSTE agera eftersom att detta gills som vanvård av djur och du har en intygan, plus att du var tvungen att avliva honom då han var så illa däran pga hur de hade skött dem. Det är lag på att sköta HUSDJUR rätt och då kan de inte skratta/ta dig oseriöst bara för att det är en Råtta, de är ju ändå husdjur..
Du är jätteduktig i alla fall och har verkligen hanterat detta på bästa sätt. Men ring nu så de får det de förtjänar.
Lycka till!
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Jag läste igenom den här tråden och är både posetiv och negativ till den.
Först och främst sa du ALDRIG adoptera hem sjuka djur som kan vara smittsamma och vanvårdade om du inte kan betala för vetrinärs behandling för en lång tid framöver. Att du inte tog dem till vetrinär inom 48hrs efter du fick dem är dåligt, att du frågade dig själv om det behövdes alls är ännu värre.
Du tog hem sjuka djur och säger att du redan har djur hemma, visar det sig att de sjuka bärde på något som smittar via luften måste du behandla ALLA djur och om du inte har råd med en så liten summa som 400kr så riskerade du just att bli en djurplågare själv, då du plötsligt kan sitta med en hel flock sjuka djur när du inte ens kan betala för två av dem.
Ett klassiskt exempel på folk som plågar sina djur utan att mena det är de som adopterar 'bortslängda' djur, får in välldigt smittsamma sjukdomar och helt enkelt inte har råd med varken behandling eller ens avlivning. De ville bara väl, men det slutar med att de plågar ihjäl alla sina djur.
Ska du ta hem sjuka djur måste de sättas i omedelbar karantän, helst inte ens i samma lägenhet/hus som andra djur, och ses av en vetrinär så snabbt man bara kan. Om du inte kan möta dessa krav bör du inte ta hem så sjuka djur bara för att 'det är synd om dem'.
Jag förstår att det är svårt när djur lider, men i det här fallet var det inte ett smart drag att ta hem de djuren. Hanen skulle ha tagits till vetrinär omgående, helst inom första dygnet efter du fick honom, och på akut tid om så måste.
Du var på sätt och vis duktig, du menade iaf väl, men det du gjorde var inte smart eller taktiskt. Har du inte 400kr liggandes för vetrinärsvård så har du tyvärr inte råd med djur och absolut inte råd att rädda vanvårdade djur, då de när som helst kan bli sjuka, skadade och behöva akut vård, och det måste man ha råd att ge dem.
#88 Rätta mig om jag har fel men det står väl ingenstans att hon satte de råttorna med de hon redan hade?
Karantän som det stod om i en annan tråd kan vara i ett annat rum, mer behövs ibland inte.
Tex att ha dem på badet.
#89 Det är sant att det inte alltid behövs beroende på sjukdom, men i hennes fall där hon inte har råd med 400kr trotts det akuta behovet av vård så har hon uppenbarligen inte råd att behandla alla råttor samtidigt om något luftburet skulle ta fäste, eller om någon glömmer att tvätta händer och tar i de tidigare råttorna efter hantering av de sjuka. Att därför ta hem ett sjukt djur, utan vetskap om hur smittsamt det är, det är oansvarigt.

#89, man kan inte hålla karantæn i sin rætta bemærkelse genom att bara ha djuren i olika rum. Dæremot kan man hålla dom separerarde från varandra på detta vis. Men inte karantænade.
#88 Ursäkta men vem har bett dig kritisera mig och mina handlingar?
Det står att jag inte hade någon aning om att dom var sjuka då jag frågade förra ägaren om det och hon sa "nej, dom är helt friska".
Båda satt i karantän och efter att jag varit till vetten med dom så konstaterades det att chansen att honan var smittad fanns inte då honan och hanen aldrig varit nära varann, det hon hade var mild mycoplasma och hon behandlades emot.
PLUS att jag använder alltid desinfekterande gel när jag har sjuka djur.
Pengarna var det tajt med eftersom jag hade varit tvungen att spräcka min budget veckan innan och dessa behövde verkligen ett nytt hem så jag sa ja.
Jag undrar lite vad ditt problem är egentligen.
Du dyker upp från ingenstans och det första du gör är att kritisera när du uppenbarligen inte har all fakta.
Tycker du kan försvinna från min tråd för du har inget vettigt att säga utan verkar endast vara ute efter att såra och tro att du är bäst.
Rebecca, nu ger du dig.. jag vet vem du är och varför du skrev det där.
Bunnykit, du avlar själv fram 7 kullar på zooråttor samtidigt och har du verkligen råd ifall alla dom skulle bli sjuka?
**Nu lugnar vi oss , om vi inte kan prata snällt med varandra så bör man gå ifrån datorn.
**
**Råttorna har blivit hjälpta och det är ingen ide att bråka om något som redan har skett, Ja man måste ha karantän i separat byggnad och sedan hålla sig därifrån för att karantänen ska vara på effektivast sätt. Men det är redan försent att tänka på det nu samt svårt att göra något åt det i efterskott.
**
/ Mod
Klart man kan, är man duktig på att byta till sterila kläder och är duktig med hygien så går det fint.
Karantänsdiskussioner kan man ta i ny tråd./Mod.