Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1192 ggr
wintermynta
2

Smittspårning

Jag har börjat med smittspårning av halsbölderna och det jag vet hittills skriver jag nedan. Om ni har råttor från nån av dessa uppfödningar och dom haft halsbölder eller varit sjuka kontakta mig.
Detta tråd är endast för att göra en kartlagd smittspårning och ett försök att få slut på detta. Vill man inte skriva här går det bra att pm mig . Sammanställer allt i ett dokument sen. Självklart så vill jag att även dom som inte varit i kontakt med oss men haft dessa halsbölder kontaktar mig.  

Shannaras - fick in smittan från Rinrats i samband med utlåning av hane(april 2013) Alla mina köpare är kontaktade och jag sitter i karantän tills jag behandlat alla. Tre har hittills insjuknat i halsbölderna. Två av dom fick avlivas.

Rinrats - fick in smittan från Ratlings den 16 april 2013.I samband med omplaceringar fick han in två smittade honor. Så det är endast råttor från uppfödning efter detta datum som är ev berörda.

Hittills är det två honor som är smittade varav en är avlivad delvis pga av detta.

Ratlings - får gärna fylla i. Vet om ett fall bland transformerskullen.

Lancia
6

Jag vill ogærna skriva ut andra drabbades namn, utan dessa får tala før sig sjælva, men jag kan førsøka redogøra før på ett ungefær hur smittan gått hær.

A fick bølder på två råttor før ett år sedan. Mina och As råttor har mycket kontakt. Dom drabbade råttorna avlivade pga høg ålder i sammka veva som bølderna kom. Inga bølder har uppkommit på ytterligare råttor.

B fick bølder vid samma tid som A. Bs råttor har haft kontakt med mina vid minst två tillfællen. Våra råttor har hanterats om vartannat mellan oss utan spritning av hænder osv. Sedan den hær tiden har Bs råttor inte træffat andra råttor øver huvud taget. Dessa två har varit helt isolerade från andra, då personen bara har två råttor. Efter ett par månaders uppehåll med bølder, efter behandling med Vetrimoxin, døk bølderna alltså upp igen, trots att ingen kontakt med andra råttor, varken direkt eller indirekt funnits. B har skickat in prover till SVA och råttorna behandlas med Bactrim.

C hade två råttor hemma hos mig i ett par veckor. Båda råttorna fick under denna tid, eller precis dærefter bølder på halsen. Ena råttan avled till føljd av infektionen, den andra blev helt återstælld utan behandling. Detta vid årsskiftet nu senast. Inga nya bølder har uppkommit på någon råtta.

Min førsta råtta fick sin førsta bøld i våras. Runt mars. Behandlades med vetrimoxin. Efter ett par veckor kom bølden tillbaka. Några veckor senare hade ytterligare tre fått bølder. Skickade prover till SVA, behandling med Bactrim rekommenderad och igångsatt. Behandling avslutad sedan några veckor och ingen bøld kommit tillbaka. Normalt sett, innan beh, kom bølderna tillbaka efter någon vecka max.

Mina och Shannaras råttor har haft indirekt kontakt på utstællningar. Men då mina drabbade råttor inte varit med på utstællningar, alternativt inte varit med på samma utstællningar som Shannaras, samt att vi båda drabbades ganska "sent" så tror jag inte att detta varit en smittvæg. Det verkar vara i princip direktkontakt som gæller. Æven om jag och personerna jag næmnde ovan inte stått och gnidit våra råttor mot varandra, så har dom suttit på varsin axel på samma mænniska, haft burar just intill varandra, parats med någon i en av flockarna eller så.

Jag vet inte hur mycket man kan komma fram till genom en smittspridningstråd, risken blir væl mest att man børjar peka finger och skylla på andra. Det bæsta ær væl att uppmana drabbade till karantæn och behandling, och hålla diskussionen på en sansad nivå.

ÖrjanLax
3

Jag håller med om att man nog inte kommer komma fram till så mycket genom en smittspridningskarta, tror faktiskt inte det kommer gå att hitta någon "källa" med tanke på hur många råttägare inte alls är här på rif eller ens har någon kontakt med andra råttmänniskor längre. Utan det är bäst att bara informera folk man kommer i kontakt med, om att detta finns och att om man nu får halsbölder på sina råttor så bör man be sin vet skicka in prover och sätta in behandling.

Jag är ju person A, och har väl snarare inte haft något på närmare 1,5 år nu. Trots att jag träffat Lancia regelbundet och som sagt hållit i hennes råttor/hon hållit i mina, men vi står ju som sagt inte och gnuggar våra råttor mot varandra. Men inga fler bölder eller något alls här faktiskt sedan 1,5 år sedan, trots att jag har många råttor med rent utsagt skit immunförsvar och massa rossel osv som lätt skulle kunna vara utsatta. Så jag håller bara tummarna för att det håller sig såhär!

[rinrats]
0

#2. Jag undrar, om ni inte haft bölder på 1 1/2 år, betyder det att ni inte har kvar smittan? eller blev råttorna helt enkelt frisk och sedan immuna?

För jag har här hemma endast haft 2 råttor som haft detta. En som jag fick ta bort pga cancer och en annan som idag är helt böldfri och inte återfått, samtidigt som alla mina andra råttor inte har råkat ut för detta. Vad kan det betyda?

ÖrjanLax
1

Jag vet faktiskt inte. Jag behandlade ju inte eller något, utan dom två råttorna som fick avlivade jag till slut efter massa omvårdnad då den ena var över 3 år och skruttig och den andra mådde väldigt dåligt redan innan med väldigt stark kronisk rossel osv. Så dom blev inte friska så utan avlivades, men efter det kom det inte några fler bölder på någon ny råtta. Och jag har ju köpt in flera nya råttor under dessa 1,5 år, så det handlar inte bara om samma gamla råttor liksom.

Verra
0

Jag fick in smittan med bebisar från Katoz för ca 2 år sedan. Då var det bara två hanar som drabbades (jag höll dom som tur var i karantän). Då hade jag inte en tanke på att det var ett virus så när karantänstiden var slut så (abscesserna var då borta sen länge) så flyttade dom in i flocken. Den ena råttan hade återkommande abscesser både på halsen men även på nosen. När han var ca 5 mån valde jag att ta bort honom. Ingen annan har haft abscess i samband med det.

Andra gången smittan kom hit var genom Ratlings. Säkert samma tidpunkt som Rinrats runt 16 april 2013.. Jag tog emot hennes råttor för omplacering då hennes hund blev "allergisk"… Ingen utav dom råttorna hade abscesser då men i samband med att dom flyttade hit så började abscesserna ploppa upp. Ena hanen från Ratlings, (kommer från Susanne, minns inte efternamnet, men hon var oseriös och okunnig och spammade ena råttgruppen på FB med bilder på hennes ungar som kom från gamla zoo-råttor och upphittade råttor och allt möjligt) … den hanen iaf, är inne på sin 6:e period med abscesser, den här gången satte den sig på nosen och är mer allvarligt så jag får se om vi tar bort honom. Han bor hos min granne eftersom han inte fungerade i min flock.. Tur i oturen…
Dessa råttor satt också i karantän när dom drabbades så jag slapp få in det längre än så.. 

Här har det alltså varit fritt från abscesser i åtminstone 1,5 år.
Förutom i karantän då.

Lancia
0

#5, honorna som var på "besök" hos mig under några veckor, och som var min egen första kontakt med dessa bölder kom även dom från Katoz.

Person B (som jag skrivt om högre upp) har även hon råttor från Katoz.