Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 1444 ggr
Skogsmongot
2

Miko & Rufus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har de bott hos mig i ett halvår och jag tycker att de förtjänar en egen ordentlig presentation 🙂 (Jag behöver också lite hjälp och råd om dem…)

Efter att jag sa farväl till sista musen här hemma så kände jag att det blev väldigt tomt och tyst. Jag hade funderat på råttor ett tag och när jag hade praktik på Djurmagazinet blev jag helt kär i en liten augoti hooded hane som jag muntligt tingade tills veckan efter. Tyvärr blev han såld under helgen då personalen som jobbade då inte visste om det. Jag pratade med personalen och vi beställde två hanar (från grossist såklart :/ )

Lyckan var total när jag den 6 Oktober 2012 tog med mina hooded till skolan för att bo med mig på internat. Deras första bur var en hopsättning av ett akvarium och en undulatbur, vilket jag nu i efterhand känner att var på tok för liten. De  hade dragit på sig en förkylning under transporten till djuraffären och jag tänkte att det skulle gå över då det bara var små-nysningar nån gång ibland. Efter en vecka med mig trodde jag att det gått över men när jag kom hem från skolan en dag (min födelsedag btw) så såg jag att Miko gick runt i buren och kämpade för att få luft och såg ut att knappt kunna andas. Jag sprang till skolan och frågade personal som var kvar och de tyckte att jag skulle ringa vetrinär och det gjorde jag. Det blev ett akutbesök på jourtid som kostade 1058kr (ganska saftigt för en studerande…) och jag fick oralt ge dem antibiotika och Fibroflex i en vecka för början på lunginflammation. Denna start var såklart inte den bästa… 

Tiden tickade på och jullovet passerade, jag tränade in tricks som "snurra runt" och "klättra upp på axeln för att få godis" och de vågade krypa utanför min tröja mer och mer. De 3 mars i år fick de en ny stor voljär att bo i, jag var överlycklig. De fick springa lösa två gånger om dagen minst, de fick prova sitt första ärtfiske och när rumskompisen var bortrest så passade jag på att duscha med dörren öppen medans de var lösa så att de fick gå in frivilligt i duschen (var jättekul att se när de stack nosen rakt upp i strålen och sen inte förstod varför de var så obehagligt xD ). 

De är nu ca 7 månader gamla och råttor är det som mina tankar surrar runt mestadels av tiden 😛

Miko

Miko är vad jag tror en augoti hooded som är en väldigt matglad axelsittare. Han har stunder då jag kan få mysa med honom länge och väl medans han knastrar och ploppar med ögonen som en galning. 

Ganska ofta har han "dåliga dagar" då han kan bråka mycket med Rufus, käfta mot mig med varningsbett och vägra bli upplyft. Under tiden de bott tillsammans hos mig har jag märkt dominanta tendenser hos Miko och jag har inte kunnat gjort något åt det. Jag trodde det skulle gå över när han mognade till sig lite men han verkar bli mer och mer osäker och framförallt dominant. Han har orsakat sår på sin burkamrat ca 7 gånger under all denna tid och de kivas dagligen :/ Sen andra stunden så putsar de varandra och verkar stortrivas… Eftersom han är ganska stor nu så har jag inte så mycket att säga till om om han bestämmer sig för att resa ragg och gå mot min hand, har provat (när han var mindre) att lägga han på rygg och det var mycket skrik och sprattel innan han låg spänt stilla. Han var skakad resten av den dagen och bet mig i ren panik när jag skulle lyfta ut han med ett grepp över ryggen senare. Det blödde som bara den men det läkte till slut efter ca 3-4 veckor. I en hel vecka nu har han försökt undvika mig och protesterat när jag ska lyfta upp honom osv. Han har blivit elakare mot Rufus och jag känner att det börjar gå överstyr. Jag behöver råd och tips om hur jag ska göra med honom!! Jag kan och får inte ha en ensamråtta och avlivning känner jag för så länge jag inte försökt allt.

Rufus

Rufus är den genomsnälla av dem, han är lite tillbakadragen men börjar komma fram mer och mer nu, han älskar att leka sjörövare i rummet och har aldrig ens provat tänderna på mig. Han gillar dock inte riktigt att bli fasthållen (antagligen pga av behövliga, regelbunda och o-omtyckta kloklippningar) men myser och kommer till mig självmant nu. Just nu i skrivande stund ligger han och sover efter en sväng i rummet, han klättrade frivilligt upp och det är andra kvällen i rad han söker sig till mig för att sova ^^ Han lyssnar (oftast) på inkallning men är inte sådär jättemycket för mat som Miko är.

Kommer lägga in bilder och frågor i denna tråd, fråga mig gärna om ni funderar över något 😃 MVH Jessica

Skogsmongot
2

Miko

Skogsmongot
3

Rufus

Skogsmongot
1

Miko & Rufus

Skogsmongot
1

Miko

Skogsmongot
2

Eftersom jag bor ca 16mil från skolan så bor jag på internat där, jag åker hem ungefär var tredje helg för att mata mina två majsormar och träffa familjen. Hemma har jag en marsvinsbur som extrabur och råttorn åker med mig nästan varje gång jag åker hem plus på alla lov. Antingen åker jag bil hela vägen eller så blir det med buss och bil. Just nu har jag en liten transportbur men ska inviga en katt-transportbur nu på söndag när lovet är slut 😃

Skogsmongot
0

Deras extrabur hemma

Skogsmongot
0

Deras första bur :/

Skogsmongot
3

Deras nuvarande bur :D

Skogsmongot
1

Annan vinkel och möblering

Skogsmongot
0

Miko kom upp i sängen till mig och Rufus nyss och de rykte ihop, jag fräste på Miko och särade på dem. Miko gick ner på golvet igen, Rufus kröp upp i mitt knä och lät sig bli klappad och jag ser att det ligger småsmå päls"tussar" kvar i sängen där de rök ihop :(

Skogsmongot
1

Mys i första buren

Dramatik
1

Vilka sötnosar!:)

Angående Mikos beteende mot Rufus så tycker jag att det låter som om du har en dominant råtta som du bör se upp med, speciellt om han biter så pass att det lossnar pälstussar. Risken finns att han kommer skada Rufus ordentligt.

Du vill prova allt säger du, då föreslår jag att du provar att kastrera Miko. Det är inte alltid det hjälper, men det kan vara värt ett försök. Dock tar det flera veckor innan hormonerna går ur kroppen efter en kastration. Det innebär ju att han inte kommer att vara snällare under den tiden, så egentligen bör man skilja råttorna åt tills Miko läkt och hormonerna har försvunnit innan man sakta introducerar dem för varandra igen. Detta blir ju dock ingen ultimat lösning för Rufus, om du inte skaffar en kompis till honom förstås. Och det är inte ens säkert att Miko någonsin blir snäll mot Rufus igen.

Annars kanske Miko hade trivts som ensamråtta? Men då återstår ju ändå problemet med att Rufus blir ensam.

Sen finns också alternativet att avliva Miko och skaffa en (eller två) ny kompis till Rufus. För är det så att Miko i slutändan inte kan leva med andra råttor, och han inte heller trivs så bra med människor, ja då har han ju inte så mycket att leva för egentligen utan det är bara ganska elakt kan jag tycka.

Bara lite tankar från mig:)

Skogsmongot
0

(Att du orkade läsa allt! :O ) Tack och tack för din åsikt Dramatik! :) Har funderat på kastration men känner att riskerna är lite för höga, men har absolut det i bakhuvudet. Han lever lite under avlivningshot just nu. Pälstussar var det ju inte direkt men päls"bitar" eller "samling av lite hårstrån" var det ju, försöker inte förklara bort det bara få fram sanningen.

Tror ni att det finns nån själ därute som kan tänka sig ta sig an en ensam dominant råtta då, eller är dom chanserna små?

Han är ju som en vanlig matglad, nyfiken och mysig råtta annars.

Dramatik
0

Jag gillar att läsa;)

Okej, men ändå. Även lite pälsstrån är illa, speciellt eftersom han redan bitit hål på Rufus ett flertal gånger. Någon åtgärd måste absolut vidtas, för Rufus skull.

Det kan hända att det finns någon som vill ta emot en ensamråtta. Jag har själv gjort det, han trivdes verkligen ensam, men han var dock helt underbar mot människor. Miko verkar ju vara dominant mot människor också, i och med att han rest ragg mot dig och bitit dig. Det är inte bra. Men visst finns det kanske någon som vill ta emot honom trots det, men jag tror att chanserna är små. Sen är frågan i det hela också vad som är bäst för råttan, och det är det nog bara du som vet:)

Skogsmongot
0

Okej, bäst vore nog om jag provade att ha honom som ensamråtta hos mig för att se hur han hanterar det. Men jag kan inte pga att jag bara får ha EN bur med djur med mig på internatet. Jag tror knappast att internatföreståndaren går med på annat, även om han gick med på att öppna elevhemmet jag bor på från "endast hundar" till "hund och smådjur"….

Jag ska prata med mamma om detta imorgonbitti och se vad hon tycker, det är ändå hon som har ansvar för att djuren i hemmet (under 18år och pappa bryr sig inte spec. mycket)

Funderar bara på hur jag ska göra inatt.De möttes en gång till på sängen och Miko gick med rest ragg och bredsida mot Rufus…. Blir nog att jag stänger in Miko i buren så får Rufus vara lös, vill ju inte stänga in någon av dem i transportbur.

Skogsmongot
1

Här är förresten den första råttan jag blev kär i

Skogsmongot
0

Under natten Var Miko instängd i buren medans Rufus var lös i rummet. Miko tyckte tydligen inte om det eftersom han gick lös på borris-mattorna och filten som hänger över halva buren… Han stack ut huvudet ur huset, kom inte fram och när jag skulle lyfta upp han spände han sig. Jag ska dela av buren på hälften idag. Det är tydligt nu att Rufus inte trivs i närheten av Miko längre. 

På torsdag ska det flytta in en bebis med Rufus. Det var tänkt att de allihopa skulle bo tillsammans när jag tingade bebis. Jag är helt hundra på att det kommer att funka mellan bebisen och Rufus eftersom han är så snäll och försiktig :)

Antagligen hamnar det ut en omplaceringsannons på Miko här då jag bara kan ha en ensamråtta tillfälligt.

Skogsmongot
0

Nu har jag delat av buren :)

Dramatik
1

Har du ingen annan bur du kan låna så länge? För det där ser verkligen inte ultimat ut.

Skogsmongot
0

Nej, jag har marsvinsburen, voljären och en duna-bur (+transportburarna då), och ingen större bur jag kan låna nu när jag är hemma mitt i skogen -.-  Jag åker tillbaka till skolan imorgon så det är bara en natt i den. På skolan har jag ju voljären så det borde funka och se bättre ut. Men eftersom han inte verkade trivas inatt så kanske han inte trivs som ensamråtta heller… Vi får se hur det går….

Skogsmongot
0

I nuläget ser det ut såhär hemma: 

Miko bor ensam, jag har ut honom så ofta jag kan och han är riktigt trevlig, mysig och hans personlighet har riktigt börjat visa sig 😃
Rufus har nu fått en ny burkompis som det funkar bra med, introduceringen gick löjligt lätt.

Totte är bebisen som fick flytta in till Rufus. Han är född den 3/3-13 och var väldigt handtam när jag hämtade honom, hans mamma dog 3v efter födseln av ett foster som var kvar i henne, så de fick handmata de 9 ungarna tills de kunde äta själva. Totte är väldigt nyfiken och står ofta vid gallret och vill komma ut. Han är lite osäker när han är lös men är riktig mysig och säker i knät. Han har visat tendenser till att vara destruktiv på inredning men det är väl normalt för en utforskande yngling? Och sen så jämför jag honom med de andra två som knappt gnager överhuvudtaget! Jag tror han är (färg?) striped roan m.m då hans uppochnervända V fortsätter upp bakom örat så att det delar av teckningen, han har redan börjat blekna på ryggen. 

Här är en bild på bebben! 😊

Skogsmongot
1

Introduceringen ägde rum på en nybäddad säng som ingen råtta satt sin tass på innan och det funkade väldigt bra🙂 Helt sjukt vilken stor storleksskillnad det var på dem! Det var som att lyfta luft när man lyfte Totte efter de vuxna…

Skogsmongot
0

Nya bilder på väg! 😂

Från och med nu är detta Mikos egna tråd då han bor ensam.

Skogsmongot
0

Miko funkar bra som ensamråtta, han har slutat resa ragg när han känner lukten av andra råttor, reser väldigt sällan ragg mot mig, kommer och trycker in huvudet under min hand för att bli kliad och "putsad" (vilket är jättemysigt) och han har blivit mästare på att öppna saker med godis i (kartonger, plastbehållaren i kinder-ägg, påsar mm). 

Han har blivit bästa kompis med min lillasyster på snart 8år, hon får lyfta han mer än vad jag få och gosa med han så att han knastrar och ploppar, vilket känns super! 

Det enda negativa är väl att han går upp i vikt hela tiden…

Här är en semesterbild ☀️

Skogsmongot
1

.

Skogsmongot
0

Ute i nya uteburen :)

Skogsmongot
1

Äntligen har det börjat vända med vikten! 20g har han gått ner på en månad.

Här ligger han och gosar i hängmattan ❤️

Skogsmongot
0

Mys i soffan :3