Brun i hårbotten
Jag försöker minnas något inlägg om löss och "brunt som kryper runt i hårbotten", men jag hittar inte på det inlägget så jag skriver ett nytt.
Min råtthane kliar sig en del, och skuttar omkring lite spasmiskt så tankarna har ju flugit omkring om det är löss eller skabb. Jag har inte hittat något sår, förutom ett litet, som snart är helt borta bakom örat. Men däremot så är han i princip helt brun vid hårbotten. Överallt, men det är ingenting som kryper.
Om det är löss, borde det inte vara ensatak bruna saker som rör sig, och inte "brun färg" överallt? Det kanske bara är så att han har brun hårbotten? :) Han är vit och svart till färgen annars, men vissa hårstrån har lite brunt på sig.
Någon som har något svar?
Han var visst lite snorig på bilden också. :)
Hanar blir ofta lite bruna/gula i pälsbotten, det beror på testosteronet. :)
Han var visst väldigt röd om nosen. Låter det något när han andas?
#2 Okej, då kan ju det vara en bra förklaring. :) Men jag kanske fortfarande skulle höra med vetten ang. kliandet, det kan ju vara någonting som inte jag har sett.
Nej, han låter inte när han andas, inte som jag hört iallafall. Ibland nyser han lite, men det har inte hänt mer än 4-5 gånger under de 6 veckorna jag haft honom. Snuvig verkar han dock vara rätt ofta, han kanske har fått lite för mycket frisk luft nu under sommaren.
Man vill ju inte att han skall sitta inne hela dagarna när det är så fint väder, men ibland när det blåser på lite grann så kanske det är bättre att hålla honom inomhus.