Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 802 ggr
gickan87
2013-09-27 17:05
0

Bits, varför?

Har haft ensamråttan Olly i 12 dagar nu. Han var underbar från början väldigt kobtaksökande och social. På dag 5 kom första bettet, han var ute och sprang i sängen och jag klappade honom under kartongen och då högg han. Ett snabbt hugg utan förvarning, han bet hål och såret har inte läkt ännu. Ett par dagar efter första bettet hände det igen, sätt i sängen och skrev i några papper, Olly kom och klättrade på mig när han gått ner skulle jag klappa honom då bet han hål igen. Samma igår, satte mig i sängen och han kom fram flera gånger och hälsade. När han var påväg åt annat håll tänkte jag ge honom en sista klapp och då högg han igen. Jag blev chockad så jag högg tag i honom och höll fast honon tills han lugnat ner sig sedan var han sig själv igen. Varflr gör han såhär? Varför varnar han inte?

MVH Erika :)

carrcorr
2013-09-27 17:51
0

Har han ont någonstans kanske? :/ Och att du kommer åt det onda när du klappar?

gickan87
2013-09-27 18:26
0

Har försök känna igenom honom men han ömmar inte någonstanns. Kanske är öm i såren han har efter skabben? :/

R8bus
2013-09-28 11:42
0

Det kan vara så att han biter för att han blir överrumplad/rädd. Hade en sådan råtta en gång. Prova att visa honom handen innan du klappar, se så att han är med på vad som ska hända. Smyg inte på honom bakifrån.

gickan87
2013-10-01 22:47
0

#3 Han bits även fast jag klappar honon framifrån. Misstänker att han är överdominant :( Han vaktar sitt kartonghus förstod jag idag klappade honom som vanligt, då vände han bredsidan till och tog tassarna och liksom tröck bort min hand. När jag satte dit handen igen högg han sen gick han runt uppblåst och fnös. Han stampade hårt med framtassarna under tiden. Tog bort kartongen, då vaktade han min huvudkudde istället :( Fortsätter han såhär så finns det väl bara en utväg? :'( Tror knappast han kommer fungera med andra råtthanar heller. Hur gör man? Vad gör man?

Fridborg
2013-10-01 22:51
1

Om det är när du klappar honom så klappa honom helt enkelt inte. du har inte haft honom så länge och han litar inte på dig ännu och kartonghuset är hans trygghet. Låt honom komma ut själv och låt honom göra saker på hans egna villkor. Du får testa att ta det långsammare än du redan gjort innan du tänker på den sista lösningen.

Såna här saker kan ta tid. Det du kan göra under tiden är att bara hantera honom när du verkligen måste och för din egen skull ha läderhandskar på dig.

gickan87
2013-10-01 23:44
1

Han har bott här i två veckor nu, han borde ha vant sig vid det här laget? När jag tar upp honom från buren är han hur trevlig som helst ändå tills han får gå ner på sängen.

Fridborg
2013-10-01 23:47
2

#6 Det beror ju helt på vad han har haft för liv innan. Vissa råttor vänjer sig aldrig. 

Kanske är det sängen som han vaktar, testa att ha honom någon annan stans utan huset, kanske bara luta en kudde som han kan sitta under om han känner för att gömma sig, eller en filt.

JoySurrender
2013-10-02 09:40
0

#3 Om han fortsätter så kanske du ska fundera på att kastrera honom?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

gickan87
2013-10-02 14:10
0

#8 Han är ju över 1 år, närmare 1½ känns som väldigt stor risk att kastrera.

JoySurrender
2013-10-02 19:06
0

Om han är frisk för övrigt är det troligen ingen ökad risk.

Glamråttan

gickan87
2013-10-02 19:07
0

Tåls att tänka på.

JoySurrender
2013-10-02 19:20
0

Särskilt om alternativet är avlivning.

Glamråttan

:')
2013-10-02 19:26
0

Har en rädd råtta här hemma som jag haft i snart 3 månader, hon blir bättre och bättre men det tar tid. Så ge inte upp (:

gickan87
2013-10-02 19:51
0

#10 Det första blir nog ändå att försöka få ihop honom med andra hanar, det blir ju tryggare för honom då :)

BellaLjungberg
2013-10-03 08:06
0

Tog också emot en ensamråtta för ca 3 veckor sedan och han bet mig hela tiden så fort jag försökte klappa honom. Men det är bara att försöka ge det sin tid. Ny ägare, nya dofter, ny miljö.

Blev också förtvivlad och sökte mig hit på råttorifokus, men de svar jag fick gav mig mycket. Det var helt enkelt att ge det sin tid :)

gickan87
2013-10-03 09:47
0

#15 Vad skönt att man inte är ensam om problemet :) Hur är din råtta idag? Bor med andra råttor?

BellaLjungberg
2013-10-03 14:54
0

Han har varit en ensamråtta innan och jag har verkligen försökt allt för att Gizmo ska gå ihop med Yeti och Yoshi. I början gick det jätte bra och de verkade ha accepterat varandra. Men här om dagen försökte Yeti bokstavligen ha livet av Gizmo. Så nu sitter Gizmo själv igen för att Yeti är en sån surgubbe. Men idag är Gizmo hur mysig som helst! Han är nyfiken och äventyrlig och lyssnar till när man säger hans namn.

:)