Rs95 vs explorer
Någon som har koll på skillnaden mellan royal suite 95 och den liknande buren explorer?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Måtten är ungefär desamma, explorern har dessa mått:
Height - 159.5cm
Width - 93.5cm
Depth - 63.5cm
Bar Spacing - 15mm
Annars verkar det vara färgen som är annorlunda? explorerna jag sett är grå, och royalen är blå.
Qui dormit, non peccat
jo jag kikat på både. hittar inge skillnad själv. Om kvaliteen är sämre på explorern. Eller om det är likvärdigt osv.

Explorern är en budgetbur, om man får tro vad folk skriver. den största skillnaden är nog att royal har vågräta galler och explorern lodräta. Vilket är en smaksak vad amn föredrar antar jag.
http://www.reptileforums.co.uk/forums/other-pets-exotics/252069-savic-royal-suite-vs-explorer.html
Qui dormit, non peccat

Det finns lite andra skillnader också (såg ditt pm på facebook, Zickan men svarar här!)
Som ni ser på den här bilden (Explorer) så är det inga kanter på sidorna i den botten. Alltså är det omöjligt att ha spån som bottenmaterial, då måste man ha tyg eller tidningar. PÅ Royalen är det åtminstone en liten kant: (Royal Suite)
Dessutom är hyllplanen sämre. På Explorern är det liksom en "skiva" som man fäster i en ram, blir ostabild och liksom "hål" vid sidorna där kiss kan fastna: (Explorer). På Royalen är det en liten plastlåda som man sätter fast i en ram, ser ut så här: (Royal Suite)
Nä, Royalen vinner med hästlängder och är enligt mig den bästa råttburen man kan ha.
På önskelistan för att göra den ännu bättre:
1. Riktiga metall-bottenlådor med en decimeters höjd.
2. En matskål eller liknande som man kan sätta för hålet mellan våningarna. (Det går att stänga med en stege men man vill ju inte att de ska kunna sitta och glo på varann där igenom). Ett tips är EMU från Ikea, en av lådorna där passar perfekt. Men tyvärr säljer dom inte dem på Ikea i Gävle.
3. Möjlighet att sätta fast hjulen direkt i själva bur-ramen ifall man inte vill ha underredet. Det hade varit perfekt ifall man t.ex. hade velat använda bara bottendelen av buren och ha den stående under ett bord och ändå kunna rulla fram den vid behov.
Metall-lådor funderar jag faktiskt på att låta någon svetsare göra åt mig. Det skulle verkligen vara toppen.
Älskar mina stora små vänner..
Har ni hittat någonstans man kan köpa explorers till sverige? :o
#5 finns flera håll. Men flesta platserna har ett rätt högt porto pga tull. Men letar man runt så finner man.
Denna gång blir det en explorer iaf, lite budget modell. Beställde i dag. Tänkte be en jag känner att tillverka plåt lådor jag kan ha i.
Måste ha något plåt/metall till mina honor. Just nu har jag två stora lavastenar i botten hörnen på ferret towern. Men det är inte helt säkert ändå för deras tugg.
Jag har letat, men bara hittat overseas, där det kostar en förmögenhet i tull och avgifter. Vart har du beställt din då?
Haha förlåt.. Jag var så trött att jag inte ens reagerade på att du kanske ville veta var man hittar dom XD..
Jag har letat runt as mycket efter billigaste. Ende jag hittat som inte haft för hög frakt o tull samt vågat lita på är : http://www.ferretcouture.com/
Pengarna till buren drogs på 2113:- tror jag för bur och frakt. Inte så mycket billigare än royal suiten. Så det är lite smak sak och vad man kan tänka sig för kvalitee.
Haha XD Det är okay, tänkte att du kanske körde en fuling och bett en släkting skicka den som present eller något ;)
Ja jösses, det var ju inte billigt :o Men det är ju inte RSD'en heller. Du får recensera den sen, spännande :)
Lite info om man har svårt att hitta själv
£ = brittisk valuta, GBP.
Valuta omvandlare till dags aktuella kurser http://www.forex.se/
Direkt länk till buren: http://www.ferretcouture.com/shop/homes/explorer.asp
Lite kort info om sidan från folk som beställt:
* Fått fel storlek på selarna, fel utskickat då varan jag beställde var slut. Lätta att få svar ifrån, men blev fel när allt skulle rättas till. Tog även lång tid att få hem.
* Beställt selar och inte haft några problem alls. Gick fort och smidigt.
Men ännu är det ingen som svarat på att de köpt bur från sidan. Diskuterat på iller forumet.
#9. Letade runt på billigaste priserna för denne buren. Själva orginal priset. Det billigaste jag hittat utan frakt var i Uk. Låg runt 1700:- Så den är inte billig utan frakt heller. Och med frakt från den sidan fick jag svaret skulle gå på 1000:-
Från ferretcounter ligger ju buren på ca 2000:- och fraken på ca 100:- så det är ju as billigt.
Svenska priset ligger i dag på ca 4000:- utan frakt för samma bur.
Hyllplanen lär ju åka ut fort som fan :-P. Sätta in bättre modell. Sedan mäta upp och försöka få plåt låda gjord till både planen. Eller typ en ram.
Och om det inte strular med leveransen. Så blir det nog en till. Annars blir det annons på explorern och 2 rs95 införskaffas istället.
Vill ha burar likt sig. Gillar ferret towern. Men den är så djup och plast bottnarna går åt :-/
Nej jag skulle aldrig drömma om att köpa en bur i Sverige, priserna är hutlösa, inget mindre.
Något nytt här som kan tilläggas/ändras? Vad säger ni som har en Explorer. Hur är den som bur?