Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5063 ggr
Lagerquist
0

Råttors syn?

Japps, jag och kompisen min satt och funderade på hur råttornas synfält ser ut.  Ser de i svartvitt eller i en färg eller flerfärgat. Ser de runt om sig helt eller endast raktfram/åt sidorna eller sidorna och bakåt? Så beskriv nu, hur ser råttorna ? :)

lolaisdenied
0

Jag vet inte mycket om deras syn, men har iaf för mig att om råttan har bra syn, så ser den 1 meter >.<

Ladyinred
0

Vad jag vet så ser råttor bäst åt sidorna. De ser även ganska så dåligt i allmänhet för att inte tala om de rödögda som ser ännu sämre…

camilla85
0

Jag har också funderat över deras syn. De är ju nattdjur ser de bättre i mörker än i ljus eller ser de ingenting i mörker utan känner sig mer fram?

Ladyinred
0

Inga djur ser i totalt mörker. Men de är bättre på att fånga upp och ta till vara på det lilla ljus som finns, precis som katter till exempel gör. Råttor har istället väldigt bra luktsinne och hörsel så de förlitar sig mer på det.

Ninja
1

Som de flesta andra bytesdjur så sitter deras ögon på sidan av huvudet. Båda ögonens synfält överlappar varandra, därför ser de mest åt sidorna, lite framåt och lite bakåt men de kan även se rakt uppåt. De saknar färgseende.
Den dåliga synen beror på att de offrat mycket för andra sinnens skull; lukten, hörseln och känseln. De fokuserar dåligt, men de kan upptäcka rörelser på längre håll utan att se vad exakt det är.

Liten enkel sammanfattning från Rat & Mouse Gazette: Rattus Biologicus: Rat vision - Do They See What We See, hela engelska texten finns där.

nangiljala
0

Har inte kollat upp fakta på det här, men.

Jag tror att morrhåren fungerar som känselspröt, et vrkar så på minna killar iaf. De luktar och känner med näsan typ :P

Sen kan vi aldrig veta säkert i viket spektrum en råtta ser. Avstånd får man fram genom att dissikera ett öga och kolla formen på linsen. Men jag tror inte att vi förstår tillräckligt mycket av kemin och råttans nervbannor för att kunna säga om de ser i färg eller inte.

izze
0

Faktiskt så finns det djur som ska se i totalt mörker leopard eller geopard kommer inte riktigt ihåg vilken av dom men nån av dom och råttor precis som andra gnagare känner sig fram med hjälp av morrhåren när det är mörkt! :)

gulzebra
0

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ladyinred
0

Det måste finnas pyttelite ljus, nån stjärna eller månen eller så för att de ska se. Har sett massor av naturprogram om det…

izze
0

Det programet jag såg handlade specielt om leoparden eller geoparden och att den jagade mitt i natten i (afrika?) och det var helt kolsvart (kamera teamet använde nightvision för att se överhuvudtaget) men visst lite ljus finns det ju nästan alltid så länge man inte sätter sig i en låta och täpper igen :) men ute i det fria :).

Lagerquist
0

Tack så jätte mycket, satt och fnulade på det ett bra tag, nu är ju det också löst ;D

Ladyinred
0

Det programmet jag tänker på specifikt var om katter. De visade en katt som smög på en råtta i en lada. Pyttelite månljus lyste in, men när den skulle ta råttan så blev det molnit och råttan kom undan för att katten inte längre såg den.