Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 288 ggr
Sir_Ryttefors
0

Byte av bur efter inflytt?

Jag har precis fått två råttpojkar att ta hand om, med bur och allt! De kom till mig i fredags och jag jobbar på med dem för fullt för att de ska vänja sig vid mig. Iaf, tillsammans med buren följde det en annan bur med, en högre med lite fler hyllplan och sådant. Jag vill gärna byta bur och flytta in dem i den större så de har mer yta att leka och klättra på men undrar då om det kommer stressa dem och göra deras omgivning allderles "för ny" för dem. Kan jag byta ut deras bur nu utan problem eller bör jag vänta ett tag och vänja dem mer vid mig och omgivningen? De verkar i övrigt vara väldigt pigga och nyfikna på omgivningen, de springer gärna runt och nosar på allt. De är även relativt bekväma i buren de har nu, har slängt in tygtrasor från gamla kläder som de har boat sig med!

Förlåt om det är en liten dum fråga, men det är första gången jag har råttor och jag har ännu inte hittat ett bra svar… Om ni har några andra rekomendationer som jag kan tänka på när det gäller burar är det mycket uppskattat! Jag kan grunderna, hur stor en bur bör vara och vad som ska finnas i etc. men vill ni rekomendera något särskillt så är jag mycket tacksam för det :)

:')
0

Alla som köper nya råttor får ju stoppa in råttorna i en ny bur direkt när de fått gem råttorna. Så jag skulle ha bytt :)

Anothername
0

Du kan ju flytta över inredningen (hängmattor och sånt) till den nya buren så känner dom i alla fall igen sig på lukten. Men som #1 säger så får ju alla råttor man köper flytta in i en ny bur om dom inte "köps med bur" Så det är nog inga problem ska du se :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé