Burmatta?
Har läst att många har mattor i sina råttburar som bottenmaterial. Vad är det för typ av mattor och var hittar man sådana? Och går dom att tvätta?
Mina har just nu tidningspapper i botten, vilket dom älskar att grisa runt med och vända upp och ner på. Ser i princip aldrig fräscht ut i buren en halvtimme efter man städat :/
Mattorna som används är IKEA's matta BORIS, kostar 4kr/st :)
Jag är personligen inte förtjust i det alls och använder istället Lättströ av Hampa :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag använder BORRIS-mattor från IKEA, jag tvättar dom i 40C och har även testat 60C (kom ut hela men lite mindre, gick att använda iaf). Andra mjuka dörrmattor går självklart att använda om man inte har nära till IKEA.
Det positiva med dom är att det ser snyggare ut, halkskydd på undersidan, går att tvätta men även att byta ut när de är skitiga för att de är så billiga, mjukt för tassar och väldigt lätt att klippa till så att de passar i alla burar och hyllplan.
Det negativa är att det blir ganska mörkt i buren, vissa råttor gillar att gnaga på dom och jag personligen tycker att de luktar skunk när man tvättar dom (bara när de är blöta alltså, en VÄLDIGT stark dörrmatte-lukt)
Borrismattor är billiga, kan tvättas flera gånger om och funkar bra för mig.
Brukar dock köra med hampamattor ibland, dom är ju lite dyrare men doftar gott och råttorna mina älskar att röja runt med dom när om börjar bli tussiga. :)
Använder också BORIS mattor på golv och olika hyllplan, byter ut på golvet vid storstädning 1ggr/v. Har en toalett på ena sidan med kattsand som jag rensar ut varannan dag och byter ut helt vid veckostädningen, då jag även möblerar om med nya saker. De små boris bitarna på hyllplanen byter jag också varannan dag och då även alla fleece bitar och lägger in nytt, är enkelt då jag redan har flera färdigklippta bitar som passar till det jag har den veckan. Tvättar allt i 60 grader och torktummlar allt🙂
Tänk på det om du klipper till mattorna till olika hyllplan innan du tvättar dem före användning, så krymper de ungefär 0.5-1 cm
Ska skaffa råttor och då kommer jag använda BORRIS mattor från IKEA. Är jätte billiga kostar bara 4 kr styck! Jag har en FT och i den får det plats ca 3 styckna på varje våning, Men man måste klippa till den tredje tror jag att det var.
Använder Borris och handtvättar dem i kokande vatten (ja det är varmt) men det funkar och jag kan variera mellan tre olika mattor som jag använder om och om igen. Dock kan jag behöva lite nya mattor nu när dessa börjar bli aningen slitna. Fint att IKEA är grannen till skolan.
Ursäkta att jag lånar din tråd, jag har borris-mattorna från IKEA för 4 kr/st… Uttalas det med 1 eller 2 r i "Borris"? haha :-S
Låter ju verkligen supersmidigt! Får helt klart bli några sådana så snart en IKEAresa närmar sig :D
Det stavas med två R, så antar att det uttalas därefter också ^^
Tycker borris luktar, så använder fleece! (en stor fleece pläd täckande på hela bottnen)
Lätt att sätta dit, ta av, (klämmor som fäster det så de inte drar up filten om det inte går att vika in den under botten-plattan), snyggt med vilken färg man vill, lätt att tvätta och luktar inte alls om man jämför med borris! Är grymt nöjd med det :)
Men vad jag har förstått så luktar borris mycket hos vissa, inget alls hos andra, så det beror ju på… Men råttorna gillar att gnaga på borris också så hade ändån gått med fleece :)
Rekommenderar det starkt ^^
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag har haft BORRIS och tycker inte att det luktar. :)
När jag haft grisiga råttor har jag lagt en fleecebit över som jag enkelt kan skaka av matresterna från i en soppåse och tvätta fleecen.
Det blir jättemjukt för råttornas tassar och jag har aldrig haft problem med sår på deras fötter.
Det finns även dörrmattor på JYSK för 5 kr om du inte kan ta dig till ett IKEA-varuhus. :)
BORRIS BORRIS BORRIS BORRIS ❤️
-Bra till precis allt.
//Nike
Ja, jag såg att JYSK hade en dörrmatta för 5:-/st. Är den likvärdig med Borris? Är nämligen liiiiiite närmare till Jysk härifrån ;)
#12 Jag har tittat på dem och märker ingen större skillnad. Samma material. :)
Vad bra! :) Då ska jag helt klart ta mig en titt på dom inom kort. Försöka få lite ordning på lortgrisarna! ^^