Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1054 ggr
Fridborg
0

Ang. fuzz

Läste nu på en sida kriterierna för en fuzz, hår på huvudet och kroppen fjunig. Det är precis vad Picard är och alltid har varit. Kan det då vara möjligt eller är han förmodligen bara en väldigt naken dubbelrex?

hus-musen
0

Allt beror ju på vilka gener han bär på som vi skrev det andra inlägget :)

Men troligare attt han är en rätt naken dubbelrex, fuzz är inte jättevanligt direkt.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#1 Jo gengrejjen hängde jag med på. Hur mycket kostar ett sånt där genprov på ett ungefär? Någon som vet?

hus-musen
0

Tror knappt det görs faktiskt, det är billigare att avla på honom isåfall och se vad man får. Gentest kan gå på allt från 1500 kr uppåt 5000 kr beroende på vad man testar exakt för. 
Personligen tycker jag inte det är värt det.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#3 Inte värt för ungarna som ska födas för att jag e nyfiken på ett par gener :P Då släpper jag ärendet då :P

hus-musen
0

Ja det är nog enklast så, definitivt billigast Tungan ute

Qui dormit, non peccat

[1UpShroomish]
0

Gammal tråd I know men behöver svar på en fråga jag undrar övar :)

Det är någon som påstår att om man parar en råtta som är fuzz och en som är rex så blir det slätpälsar, är det möjligt?

Zakaraa
0

Är inte alls inläst i ämnet men med tanke på att Rex är dominant och endast behöver finnas på ena sidan så kan ja inte tänka mig att det skulle ge släta.
Jag har ingen aning alls om hur Fuzz fungerar genetiskt men Rex x annat än rex ger ju i alla fall 50% rex (?)

Eller tänker jag het galet nu? Spekulerar mest :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridborg
0

Tråden är supergammal :P Men två släta kan ge fuzz om jag inte minns fel

Zakaraa
0

Tråden kanske är gammal men inte frågan i #6 ;)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ida85
0

Om fuzz är recessivt och rex är dominant så bör en parning med fuzz och rex ge resultat beroende på om rexen även är fuzzbärare. En vanlig rex som inte bär på fuzz plus en fuzz borde ge 50% släta, 50% rex, inga fuzz. Detta förutsatt att inte fuzzen även är rex. (Tänker mig att "fuzzet" döljer om råttan egentligen genetiskt sett är slät eller rex. Kanske är det inte så utan rex är dominant även över fuzz. I så fall komplicerar det allt.) En dubbelrex plus en genetiskt slät fuzz bör ge 100% rex, inga släta, inga fuzz. Om rexen bär på fuzz kommer istället 50% av ungarna att bli fuzz.

[1UpShroomish]
0

Tack för svar :)