Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 558 ggr
darkness
0

bebisångest

Hej alla råttvänner!

Har suttit och kollat igenom en maaassa bebisbilder med min pojkvän här på rif och han tjatar och tjatar om att skaffa två små honor nu ett tag

Så nu har även jag börjat fundera på och skaffa mig två små töser men vet inte riktigt om det är läge eller ej?

Har redan tre stycken här hemma som inte direkt är handtama (zooråttor) och jag vill ju gärna nu skaffa från uppfödare istället.

i alla fall, den äldsta råttan har inte lång tid kvar, hon är över 2 år och har fått en knöl som bara växer och växer 😕, sen har jag två syskon, ena försöker gång på gång att ta över ledarrollen, men Fiffi (alfan) dänger ner henne med lilfingret typ 😛

Och sen har vi den tredje, hon är lite speciell, hon är nyfiken men mån om sitt revir, börjar fnysa mot en när man är nära buren m.m. men utanför är hon snäll (så länge man inte försöker lyfta henne) >.> 

Det jag vill ha sagt med denna krångliga text är; vi vill gärna ha två små tama råttflickor här men jag vet inte om jag skulle våga släppa ihop dem pga att de andra inte är handtama. Vill inte att bebisarna ska ta över de andras beteenden 🤔

Ska jag vänta med att skaffa fler tills de andra har gått vidare, ska jag skaffa men ha dem i olika burar, eller ska jag testa att sätta ihop dem?

Vad tycker ni?

Jag älskar mina flickor som jag har nu väldigt mycket, men vill ju gärna kunna mysa och gosa med några också.

sorry för en konstig text, hoppas jag inte rörde till för mycket nu^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Charlott_
0

Varför inte försöka få dina tjejer handtama innan du tar på dig små bebisar?

Zolah
0

Chansen är rätt stor att dom äldre du redan har kommer lära dom yngre att ni är något att vara rädd för / att inte lita på.

Charlott_
0

#2 Håller med dig, helt rätt också!

Satte ihop 2 rädda tjejer med 2 handtama tjejer. Dem 2 rädda tjejerna fattade sedan att jag inte var något att vara rädd för. För de 2 damerna lärde dem andra att inte vara rädda :)

darkness
0

#1 Grejen är den att vi har försökt och försökt utan att lyckas :/ jag har lyckats många gånger med att få råttor tama, men inte dessa :( men se mår själva inte dåligt av de, då de alltid kommer fram till mig, samt vet att det är jag som har maten, att det är jag som ger dem mat. #2 Det är de jag tror oxå. #3Det kan bli bättre eller sämre. Men antar att bebisarna skulle göra som de äldre. Eftersom de är äldre :P jag antar att djurvärlden är lite som i människovärlden. De yngre tar efter de äldre Men jag får sitta och fundera och klura ett tag till antar jag :) Vill mest höra era åsikter.

Charlott_
0

Jag tycker verkligen inte att du ska ta på dig mer ansvar när du inte fått dem andra handtama….

:')
1

#5 Det är inte alltid så lätt att få alla råttor handtama. Så nu ska vi inte hoppa på någon 🙂

Men jag skulle antingen vänta eller ha två separata flockar.

darkness
0

Fast sen är det ju så att man tyvärr inte kan få alla råttor tama. Jag vet det då jag haft ett 50-tal råttor genom åren. Och de flesta har jag fått tama. Bara några enstaka som inte gått :) Tar det inte som ett påhopp då jag bad om hennes åsikt :) Men ja, jag tror att jag väntar. Sen får vi se hur det blir när det bara är en råtta kvar, vill ju inte att hon då ska vara ensam. Och det är isf då problemet blir. Men det får jag väl ta då (Skriver från telen så det blir lite konstigt)

sarakaka
0

Jag skulle nog inte räkna med att det går att få ihop dem med råttor som inte riktigt är handtama. Självklart kan det gå jättebra men jag skulle inte räkna med det. Så vill du skaffa ett par till så bör du ha en extra bur redo ifall du måste ha två flockar. Då kan du även ta god tid på dig att försöka få ihop dem. :)

Jag har haft två flockar samtidigt tidigare och tyckte inte det var så jobbigt faktiskt. Det blir något mer städning och lite mer tid ute eftersom de inte kan springa av sig samtidigt men med god planering brukar det gå bra. :)

Anothername
0

Om ni verkligen är sugna på mer kan ni kanske göra så att ni har 2 olika burar? Kanske inte idealiskt men tråkigt att riskera att ni får fler råttor som inte blir handtama.

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé