Ringorm -.-
Hejsan hoppsan. Jag har ringorm på handen (har haft i flera månader, den ger sig inte, trots behandling) men det börjar ge sig nu. MEN själklart när jag börjar bli frisk så får 3 av mina råttor ringorm. Känner mig sin en hemsk matte att jag smittat dem.. men det är ju omöjligt att inte ha kontakt med dem alls liksom, jag måste ju ta hand om dem. Så det blev så.
Just nu behandlar jag med alsolsprit (uttorkande) och stryker på LIIIIIITE av krämen jag har fått för min. Sedan håller jag dem under uppsikt så dom inte slickar i sig det tills det torkar. Men fan, det bara sprider sig över hela kroppen på dem, vad gör jag?
För det första ska du ta dem till veterinär direkt och få en riktig behandling.
Sedan har jag även för mig att man måste sanera allt och slänga saker som tyg osv annars kommer det inte försvinna.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 Har självklart gått till vetten. Hon vet inte hur man skall behandla utan att de slickar i sig krämen.
Har sanerat!
MAn får ut ett schampo som heter Malaseb som man ska behandla råttor med mot ringorm. Det är samma som man använder till hund och katt och tar olika sorters svamp och bakterieinfetioner på huden. Så det ska inte vara någon kräm eller så. Så om jag var du skulle jag gå tillbaka till vetten eller om möjligt bara ringa till henne och fråga om hon kan skriva ut malaseb till dig. Du ska då tvätta totten var tredje dag ända tills ringormen är borta och sen krävs det ju en del sanering då ringorm är en av de jobbigare åkommorna och kan vara svår att få bort :/
Lycka till!
Har du svår mensvärk? Kika in på