Smittas förkylning?
Min syster, som bor i rummet bredvid mitt, har blivit jätte förkyld, ja som ett virus. Som tur är så håller jag mig självklart på ett avstånd även om jag har väldigt bra immunförsvar så vill jag ändå inte ta den risken att själv få något virus. Men till saken! Idag frågade hon mig om hon fick gosa lite med råttorna, men jag var orolig för att dom också skulle kunna bli sjuka eller något liknande så jag sa nej. Kan förkylning smittan från en människa till råtta? :c
Beror på om förkylningen är en zoonos ( sjukdom som kan spridas till människa från djur och vice versa) Vanlig förkylning smittas inte till andra djur
//Joanna
Nej, det gör det inte. Många tror att det gör det, men så är inte fallet.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#1 #2 Oh, så bra!! Tack för svar c:
Det enda jag vet med säkerhet är att enligt en veterinär på Blå Stjärnan i Gbg kan vissa stafylokocker smitta hundar. Jag är därför alltid försiktig när jag själv är sjuk, tvättar händerna o pussar inte råttorna.
Fast stafolykocker har väl inte direkt med förkylning att göra..? Eller är det samma bakterier? Nä, det kan det ju inte vara… 🤔
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#5 Stafylokocker är bakterier (är tex halsfluss), så visst kan det visa sig som en förkylning, kroppen vill ju ta bort bakterierna med ökad mängd slem o feber. Jag har gått med detta elände hela sommaren i tron att det var en envis förkylning, min läkare tog tillslut en odling o då visade det just stafylokocker, dvs i mitt fall halsfluss. Min sambo frågade vetten på jobbet om den typen av smitta o då berättade han om att iallafall hundar kan bli smittade. 😮