Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1572 ggr
Gabb
0

Nybörjarfrågor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Planerar att någon gång i framtiden skaffa råttor, så nu har jag en massa frågor som jag hoppas att någon kan svara på! Skrattande

1. Om man köper från en uppfödare som reggar sina ungar, vad ska man få med för papper när man hämtar hem sina råttor?

2. Hur gamla är ungarna när de får lämna mamman?

3. Vilket förendrar ni, honor eller hanar? Varför?

4. Ska råttor ha sandbad?

5. Väsnas råttor mycket om nätterna?

6. Vad använder ni för material på botten i buren och i toalådan?

7. Någon som vet en sida med bilder på de olika färgerna en råtta kan ha?

8. Tips på inredning till buren?

9. Skickar med en bild på buren som jag hade tänkt bygga om, just nu bor mina gerbiler där. Tror ni att den skulle passa? Buren är 100x40x50 cm.

Kommer säkert på fler frågor efterhand!

camilla85
0

Hej vad roligt att du vill ha råttor. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

1. Vet inte så mycket om pappren men det står väl födelsedatum, föräldrar, råttans namn och lite sånna saker på det.

2. De är 5-6 veckor när de får flytta.

3. Jag har bara haft honor så jag vet inte så mycket om hanar. Jag valde honor för att jag ville ha mer aktiva råttor samt att jag inte gillar hanarnas stora pung. Sen hör man lite olika om revirmarkeringar och så men hanar är nog lite mer för det än honor men undantag finns. Hanar brukar vara lugnare än honor. 

4. Vad jag vet ska de inte ha sandbad även om det brukar kunna uppskattas som lek ibland. Har dock inte provat själv men blomjord är roligt =).

5. Råttor är ju nattdjur så ja de låter en del på nätterna. Jag brukar försöka aktivera dem på kvällarna så de ska vara trötta på nätterna men det funkar inte så bra de är uppe iaf. Jag blir dock inte störd av dem då inget väcker mig när jag sover. Det är värre för sambon =).

6. Jag använder toa-lätt som bottenströ och kattsand i toalådorna. Som du kanske vet så får råttor absolut inte ha spån i buren.

7. Kommer inte ihåg adressen till någon färgsida.

8. Inredning är det lättare om du använder sökfunktionen på det finns så mycket man kan använda. Skriv råttburar så kommer det upp en tråd som heter "bilder på era råttburar". Där kan du få massa tips.

Den buren blir nog bra tänk bara på att råttor tycker om att klättra mycket och ju högre bur dessto bättre. På www.ratpower.se finns massa bra info och så finns det en burräknare så du vet hur många råttor du kan ha i buren. Du kan även hitta det mesta här på forumet.

Lycka till!

Feliia
0

Hejsan!

Du har redan fått bra svar på dina frågor, men jag kan ge dig lite sidor för färger/teckningar.

www.hawthorn.org.uk/varieties.asp

www.freewebs.com/r8info/index.htm

www.r-at.net/rattfabriken

cosmonita
0

Jag kan lägga till lite:

1. För en råttunge som registrerats i SRS medföljer en stamtavla där det står bla födelsedatum, råttans färg, teckning och pälsslag. Namn på släktingar i tre generationer samt syskonens namn, färg och teckning.

Uppfödaren skriver stamtavlorna för ungarna i kullen och skickar dem till registratorn för registrering. Sen skickar registratorn dem tillbaka till uppfödaren som kan då dela ut dem till köparna. Ibland kan denna process ta ganska lång tid och det är inte alltid reg-papprena kommit tillbaka till uppfödaren när råttan säljs. Då får köparen inte med sig pappret direkt hem utan den skickas med posten senare.

3. Det här med vilken kön man ska väja är helt och hållet en smaksak. Har man inte träffat några råttor och fått umgås med dem tidigare så får man chansa lite. Jag själv föredrar hanar pga att de är större och lugnare. Men många uppskattar honor för deras aktivitet så det är väldigt personligt

4. Nej, de behöver inte det.

7. Börja med att kolla på http://www.rattsallskapet.se/ , gå in på "tamråttan" och "standard". Där finns de godkända färgerna i Sverige.

Sen finns det fler färger och teckningar en råtta kan ha, här hittar du fler http://www.curiosityrats.com/ , http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp

9. Om din gerbilbur passar beror lite på hur du inreder den. Råttor vill klättra mycket och ha sköna ställen att ligga i/på tex hängmattor. Sen måste buren tåla urin. En träbur som släpper in urinen i träet börjar snabbt lukta. Jag har lite tips om inredning på min hemsida www.cosmonita.se/rattindex1.htm

Lycka till! Du har bra smak gällande husdjur FlörtGlad