Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1455 ggr
Auroraw
0

knuta och halt :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag har 2 råttor på ca 1år och 2 månader. En dumbo rex och en släthårig toppörad. 

Goliat - dumbo rex
hittade jag en knuta på idag. stor som en liten spelkula ungefär, den går att flytta på genom skinnet och känns ungefär som en innebrännare. 
Har inte märkt något tidigare och jag har dom uppe och kelar varje dag. Så den har kommit plötsligt.

Simson - toppöra
Märkte jag för 2 dagar sedan att han inte stödjer på sitt ben, han släpar det efter sig eller går och håller det uppe i luften. 
Jag har läst att veterinärer inte kan göra så mycket åt detta och har satt honom i en mindre bur så att han ska få vila och inte klättra osv lika mycket.

Någon som varit med om liknande? och tips på vad jag kan göra?

mikeiko
1

Goliat har troligen en abcess, en varböld, eller om du har otur en tumör. 

Simson kan ha klämt sig eller på annat sätt skadat sig i buren och stödjer inte på benet för att det gör ont på honom. Nu har det ju gått ett tag sen du postade detta, hur ser läget ut nu?

Auroraw
0

#1 tack för svar :) 

Ja Goliats böld har blitt större och fått en typ av skorpa på, fast han verkar inte lida och rör sig och äter som vanligt, så jag väntar och ser hur den utvecklas. 

Simson mår hur bra som helst nu. Han springer och busar och har inga problem alls :) tack för att du bryr dig ;)

mikeiko
0

#2 Hm, en tumör brukar inte få skorpa förrän de är riktigt stora och då kan spricka för att huden töjts ut så pass. Men är det en abcess som spruckit borde du känt illaluktande var i pälsen, och den borde ju heller inte fortsätta växa om den spruckit.

Klart man bryr sig :D