Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 805 ggr
[jojjos98]
0

Cancer?

Hej!

Min råtta har en klump nedanför huvudet ungefär vid hjärtat sitter. Och hon går inte på sin ena tass jag är väldigt rädd att de är cancer. 

Kan de va de? vill gärna ha hjälp vill inte att någon ska hända henne. Jag försökte ta en bild men de är väldigt svårt hon vill ju inte va stilla.

Sathalie
0

Hur skulle du beskriva knölen? 
Är den mjuk och rörlig eller sitter den fast? Är den lite hårdare?

[jojjos98]
0

mjuk och rörlig

Sathalie
0

Då kan det vara en varböld/fettknöl ^^, 

Du kan kolla om du ser någon prick på den. Då är det nästan 100 att det en varböld. 

Men för säkerhets skull bör du hålla koll på den så att den inte växer för mycket, och om den gör det så får du helt enkelt beställa tid hos vet. :)

[jojjos98]
0

Tack för svar hoppas de blir bättre 🙂

[jojjos98]
0

men hon har också något fel på sin ena framtass, hon går intepå den. men hon kan klättra med den och äta och tvätta sig. men tycker det är konstigt då för att hon inte vill gå med den. vad kan detta betyda?

Zolah
2

tycker det låter som en hög tid att gå till en veterinär, som kan se över det lättare än vad vi kan.

Kan hända att hon har ont i den, och använder den bara när hon måste.

Men det är svårt för oss att veta, vi kan bara tolka utifrån vad du beskriver och därav är det bättre att gå till en veterinär.

För även om det inte är en cancer svulst, så kan det bli att bölden måste öppnas upp och tömmas och det är bäst att göra hos en professionell.

Zolah
1

Tog och flyttade din tråd till rätt kategori också, den var på 'annons' och numera är den på 'hälsa, skötsel och beteende' .

[jojjos98]
0

men när jag rör hennes tass så gör hon inget hon är också uppe och springer som vanligt med den som att hon inte alls har ont i den

Zolah
2

Råttor är ju rovdjur och visar inte tecken förens det gått för långt, så det kan vara jätte svårt att veta om hon har ont eller inte.

I artiklarna finns det en specific artikel om hur man ser att en råtta har ont eller inte, kanske kan hjälpa här :)

sedan kanske det inte är i tassen utan axlarna eller så? jag vet inte, jag bara spånar nu

[jojjos98]
0

hennes fot har inte förendrats

Zolah
2
[jojjos98]
0

ville bara säga att de va cancer och vi avliva henne för ett tag sen :(

mikeiko
0

beklagar :(