Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 989 ggr
[JessyVestlund]
0

Inavel?

Hejsan! Har en liten fråga ang möjlig inavel, jag och min syster ska bli råttägare för första gången (yay!) och vi har hittat en uppfödare nu som inte bor långt ifrån oss. Han och några till räddade två råttor från en skänk och tigg sida, råttorna kommer från ett zoo och hade suttit där en längre tid tillsammans och möjligheten finns att de är syskon men det är inget de vet säkert. Honan fick ungar och vi undrar om de kan bli något fel på ungarna? Har läst på nätet och vissa har skrivit att de kan bli störda på olika vis, skulle vara så tråkigt om första råttorna vi får har några fel av nåt slag.

:')
2

Inavel skadar inte så mycket, det är vanligt i det vilda. Men det är bara det att om båda föräldrarna har dåliga egenskaper så förstärks de på ungarna.

Sedan så avråder jag ifrån att köpa ifrån en kull där båda föräldrarna är från djuraffär. Råttor därifrån kommer oftast från grossist som bara avlar utan att tänka på temperamentet på råttan. Även sjukdomar är vanligt hos djuraffärsråttor. Eftersom det är era första råttor så kanske ni borde tänka om. Vad skulle ni göra om de visar sig vara aggressiva? Dominanta? Livrädda/osäkra? Osv. Då kan det vara enklare att ha köpt från en uppfödare som avlar på råttor med dokumenterad bakgrund så man vet vad man får(menar inte att den ni planerar köpa av måste vara dålig). Det är svårt att ändra beteende utan kunskap och fram för allt erfarenhet :)

Jag förstår om ni vill hjälpa till och ta hand om två ungar, men jag själv skulle inte ta från den kullen. Men ni gör som ni vill. Fundera bara på det jag skrev :)

Grattis till att ni ska bli råttägare! De är underbara djur. Har ni inte läst detta http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor  än så borde ni göra det så ni får djupare kunskap.

Lamina
1

Det är ingen större fara. Råttor är ganska tåliga mot inavel. Men visst, det finns ju en större risk att dåliga egenskaper visar sig på ungarna. Om föräldrarna t.ex inte har så bra immunförsvar eller är aggressiva. Men det gör nog egentligen inte så stor skillnad om föräldrarna är syskon eller inte när man har med sånt skit att göra.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[JessyVestlund]
0

Jo jag har läst att man helst ska undvika att ta ifrån en djuraffär, men vissa djuraffärer tar råttor ifrån uppfödare, vet en i Gävle som gör det iaf och som snart kommer ha råttor till salu så kanske får överväga att köpa därifrån istället. Annars får jag fråga uppfödaren om han vet något mer vilket sorts zoo råttorna kommer ifrån osv.

Tack för svaret, ska fundera mer och undersöka om råttorna. Ser verkligen fram emot att bli råttägare, verkar vara helt underbara djur! :)

1

Var bor du? Det finns säkert en uppfödare nära dig som har råttor med säker bakgrund och med trevligt temperament. Det är ju stor skillnad på uppfödare och uppfödare.

Uppfödare som kan lite om råttor som föder upp och säljer till personer som i sin tur kan lite om råttor eller ibland till råttmat. Dessa "uppfödare" brukar man kalla privatpersoner.

Sedan uppfödare som varit med länge, kan allt, har erfarenhet och som verkligen vill ta fram en perfekt råtta. De lägger hela sitt liv på att förbättra rasen. Dessa säljer endast till personer som har kunskap om råttor och som vill råttans bästa (som du då).

Jag rekomenderar den sistnämda :)

Zakaraa
2

Vilken djuraffär i Gävle tar emot från uppfödare? :S
Kan personligen inte komma på en enda, möjligtvis Arken Zoo i Valbo när de finns kullar från privatpersoner tillgängligt men i Gävle finns det bara de som tar från grossist eller inte har råttor alls.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[JessyVestlund]
0

Jag bor i Söderhamn, ligger i Gävleborgs län. Uppfödaren verkar bra, står på hans sida att meningen med aveln är att få fram friska och harmoniska råttor med bra temperament som är flockvänliga och stresståliga. :)

Vi var på Gävleborgs zoo och de sa att de tar råttor ifrån privatpersoner och inte ifrån grossister.

Zakaraa
0

Gävleborgs Zoo tar inte in råttor över huvutaget :O
Sist de hade råttor måste ha varit när jag praktiserade där för flera år sedan. Skumt, de kanske ska börja med råttor igen då, vem vet.

0

#6 Aha, du pratar alltså om rinrats? Hans periodiskasystemetkull? :)

[JessyVestlund]
0

Vi var där i augusti och då skulle de eventuellt få in råttor från någon privatperson :) skulle ju kunna gå dit och fråga igen. :)

[JessyVestlund]
0

Yes det gör jag! :) Har skrivit nu och frågat om föräldrarna till kullen :)

Zakaraa
1

Som jag fattade det så köptes hanen först och sedan honan (ingen info om de kommer från samma butik eller liknande)
Hade inte Rinrats kunnat ta paret så hade honan annars hamnat hos mig :) Kullen verkar super i sig, dock okänd bakgrund dårå. Men jag tror du skulle bli helnöjd med de bebisarna som första råttor!

[JessyVestlund]
0

Jag tror också vi kommer bli nöjda med de bebisarna :) som sagt så verkar han vara en bra uppfödare, hoppas verkligen att det kommer gå bra med kullen och allt! Har en liten snabb fråga här nu då jag har hört olika, luktar hanar eller honor mest? Inte för att det kommer vara något problem tror jag :)

Zakaraa
0

#12 generellt brukar man säga att hanar luktar med men det är Helt individuellt :) Vissa honor ka få en bur att stinka på nolltid medan hanarna är syperrenliga och tvärs om :)

0

Har har skickat ett meddelande till dig Jessy!

Charlott_
1

Jag tycker det inte spelar någon roll ifall djuraffärerna tar emot ifrån uppfödare eller inte, råttorna är ju fortfarande inte hanterbara! Dem sitter bara där i sina burar i djuraffärerna. Jag råder dig att köpa ifrån en riktig uppfödare som hanterar råttorna. Då får du även råttor som är handtama med en gång. Dessa råttor du pratar på kanske du får jobba med å de är inget för en nybörjare tycker jag.

Råttungar ifrån en riktig och seriös uppfödare tycker jag!

Du vet ingenting om stamtavlan om dessa råttor ifrån djuraffären och de gör att du heller inte vet ifall släktet är friskt eller inte..

[JessyVestlund]
0

Haha okej, då vet jag. :) har en vän som är pälsallergiker och läste att det nästan kunde vara livsfarligt pga lukten, men har för mig att det finns nåt medel av något slag man kan smörja på råttorna för att minska lukten?

JoySurrender
3

Jag jobbar i Bollnäs/Söderhamn lite då och då.

Förra gången var jag inne i en zooaffär i Söderhamn, vid utfarten mot Bollnäs. De hade inte råttor och skulle inte ta in heller, men de ville gärna hänvisa till mig om någon kom in och frågade efter råttor. 

Cilla / Glamråttan / Uppfödare, av den bättre sorten :)

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[rinrats]
2

Nu har jag redan skrivit ett meddelande till dig, men kan inte låta bli att skriva här heller 😃Om du vill vara 100 % säker på att få bra sällskapsråtta så är en uppfödare rekommenderat. Tråkigt att jag inte har någon direkt aktuell plan på det på ett tag. Men jag skulle Rekommendera Cilla / Glamråttan, jag har ingen råtta från henne men snart 😃hon är mycket trevlig och social i mina ögon! 🙂Absinths som jag haft kontakt med och köpt en del råttor ifrån, även där trevlig, social och fina bra råttor som jag haft i alla fall 🙂

Finns många fler uppfödare också  🙂

JoySurrender
3

Men tack för dina snälla ord!

Det finns många bra och trevliga uppfödare!

Glamråttan

JoySurrender
0

…. och Periodiska Systemet-kullen får bästa möjliga förutsättningar att växa upp och bli fina gosråttor tack vare er räddningsinsats.

Glamråttan

[rinrats]
1

#20. Tack, vi gör vad vi kan! 🙂Just nu är dom som små popcorn, inte lätt att hålla i alls med andra ord. 😃

[JessyVestlund]
0

Tack för alla svar och tips! :) finns så många uppfödare, blir alldeles snurrig 😃 har hört av mig till Zickan's och de kanske har några som söker hem, hoppas hoppas!