Har råttbebisar!
har 10 bebisar, bruna med ljusa magar o tassar. :) Blev en vecka i söndags o är lev. klara hoss mej vid 4½ - 5 v. :D
Söker också en svart o beige råtta, kön spelar igen roll, men måste var snäll med andra råttor.

Är det verkligen så bra att ta en kull när man inte ens vet färgerna på ungarna? 

Ungarna ska vara minst 5 veckor och väga minst 80 gram innan de säljs.
#1 Håller med dig.. Okej, det är väl en sak om det vore en ovanlig färg eller en färg som är svår att avgöra vad det är, men agouti är ju inte en ovanlig färg direkt :P
#3, måste väl inte vara agouti bara för det är bruna ? ^^

Man måste väl inte kunna färgerna bara för att ta en kull?!?!
Om man tar bra hand om ungarna så spelar det väl ingen roll om man inte kan färgerna på dom. Eller?

#5: Det är det det gör… Väldigt seriöst att ta kull på sina råttor utan att veta vilka färger det kommer bli, vet man inte det kan det ha dödligt utgång för bebisarna… Om man tex parar två pearlråttor, så dör 25% (eller var det 50%?) av ungarna i magen på honan i ett tidigt stadium av dräktigheten… Och det skulle kunna undvikas bara man läser på innan man tar en kull -.-
5# Det är inte troligtvis inte meningen att man ska kunna färgernas exakta beteckning, det är väldigt svårt vissa gånger.
Men det ger ett hum om hurpass kunnig man är på råttgenetik, samt hur pass engagerad man är av råttavel generellt.
≧◔◡◔≦
men hon borde vel endå vara lite mer medveten om att ungarna ska vara minst 5 veckor när dom räknas som "leverans klara"
#8 ja hon skriver ju att dom är leveranslara om 4½ - 5 veckor och då är ju rättungarna 6 veckor så det håller hon ju koll på verkar det som.

#9: Hon skrev inte om 4½-5 veckor, hon skrev vid 4-5 veckor…

Herre gud.
Klart att man skall kunna ta en kull på sinna råttor utan att vara genetiker och således veta allt. Föder man upp en kull för skojs skull, måste man inte vara utställningsdomare och klassifiera varje individ som Striped augoti (eller vad den nu blev).
SÅ LÄNGE (detta är viktigt kolla versalerna) man kan ge alla ungarna ett bra hem. OCH har koll på föräldrarna.
ALLA behöver inte satsa på avel bara för att de vill ta en kull på sinna djur.
Vad det gäller leverans datum så är förväxling mellan OM och VID mycket vanliga… Det betyder inte att hon inte har koll på när de är klara.
ne man kan ju hoppas det.
#11 Tar man kullar för sitt egos skull, för man själv tycker det ska bli "kul"?
eller för att man genom ett avelsarbete vill sätta friska, trevliga råttor till världen?
Jag ser då en seriös uppfödare som det sistnämnda och det kräver kunskap!.
(trådskaparen får ursäkta att jag går utöver ämnet)
≧◔◡◔≦

Som jag sa så behöver inta alla som tar en kull på sinna djur satsa på att bli uppfödare.
De enda seriösa uppfödare som finns enligt mig sysslar med det på heltid och är Certifierade och Registrerade. (alla här som tar kullar på sinna råttor uppfyller dessa krav antar jag…)
Men att förbjuda alla som inte är registrerade från att ta kullar på sitt djur verkar absurt enligt mig.
Att folk tar en kull för "sitt egos skull" är inte fel om man kan ge dem ett bra hem och har koll på att föräldrarna är friska (och inte syskon). De två kriterirna är inte svåra att uppfylla, och kräver inte någon större kunskap än sunt förnuft.

Uppfödare är du egentligen automatisk så fort du tar en kull på dina djur och säljer, man behöver dock inte vara seriös.
Man behöver inte heller vara cerifiderad och regristerad för att vara seriös men man måste ha en hel del kunskap. Vet dock att många (men inte alla) strävar efter att bli SRS-regristerade uppfödare. Att ha en uppfödning av råttor på heltid skulle aldrig gå ihop ekonomisk, det säger sig själv.
Personligen skulle jag gärna förbjuda alla som inte har kunskap att avla på sina djur, det är nämligen djuret som blir lidande i slutänden. Avla ska man göra för djuret skull inte för sin egen och trådskaparen verkar inte alls ha klart för sig vad hon ska göra av ungarna (om hon nu inte får skicka dem ensamma på tåget). Friska djur? En hona kan vara frisk vid 8 månader, vid 10 månader har hon 3 tumörer och har utvecklat rossel. Är hon då lämplig för avel? Man måste veta lite mer bakgrund än så helst då råttor tyvärr har väldigt lätt att drabbas av en del sjukdomar.

Jag sa att enligt mig, är bara Registrerade uppfödare är seriösa. Annars är man bara ngn som tar kullar för sitt egos skull oavsett hur påläst man är ;)
Med heltid så menar jag en uppfödare som (inte nödvändigtvis lever på att föda upp råttor) håller råttorna i just avels syfte och inte för att ha ngt att gossa med.
Angående inkubations tid för sjukdommar så är det samma sak för alla uppfödare. Din hona/hane kan vara hur frisk som helst vid avels tillfället för att bli sjuk bara någon månad senare. det betyder inte att du inte har hafft koll på föräldrarna. Som du själv skriver så är råttor väldigt känsliga.
Sen kan jag hålla med om denna trådsskapare verkar veta mindre än vad som krävs för att uppfylla minna krav. (misstänker en tjuvparning)

Behöver inte alls vara så, man behöver inte vara regristerad för att avla för att få fram en bättre råttstam. Man kan regristera och hålla koll på sina djur i alla fall gärna tillsammans med andra kunniga människor.
Så du menar att man inte får gosa med sina råttor om man avlar? Eller att man inte kan ägna sig åt båda och? Självklart har uppfödare en del råttor endast till sällskap då det inte visat sig passa i avel, ser inte varför det skulle vara av ondo.
Nej, det behöver inte betyda att man inte haft koll på föräldrarna. Men ju fler friska råttor du har i ett led desto större är chansen att råttan fortsätter att vara frisk. Sjukdomar som tumörer styrs till stor del genetiskt. Det räcker inte med att föräldrarna är friska vid tillfället utan man måste veta vad som ligger i deras gener.

Hur långt tillbaka sträcker sig dokumentationen du håller över dinna råttor? d.v.s hur många grenar i släkt trädet håller du koll på?
Sen sa jag aldrig att ngn som håller råttorna för avel inte kan gosa med dem. Bara att det inte är det främsta syftet med att hålla dem. (Se det som en Kennel)
Skall vi hård dra din linje så skulle det finnas råttkennlar och BARA dessa skulle få lov att föda upp. Då bara en registread uppfödare har bevisat att de har kunskapen.
Att tro sig kunna något och faktiskt kunna det är inte sama sak. Varför tror du annars att så många kuggar uppkörningen?
Citat
Personligen skulle jag gärna förbjuda alla som inte har kunskap att avla på sina djur, det är nämligen djuret som blir lidande i slutänden.
Slut Citat

Jag föder inte upp djur, därför att A: De flesta av mina djur är omplaceringar utan känd bakgrund. B: Jag har inte tillräckligt med kunskap för att avla på ett sätt jag skulle kunna stå för.
Duktig du är som kan citera. :) Ja, jag skulle gärna förbjuda alla som inte har kunskap att avla däremot inte sagt att jag tror att det är praktiskt genomförbart eller hur? Du som är så duktig på att citera borde väl hålla dig till vad jag säger. MEN jag tänker ändå inte uppmuntra folk som inte vet vad de sysslar med att föda upp råttor. Kan man inte ens beteckningar eller färg tvivlar jag starkt att man har den kunskapen.
Jisses, råttuppfödare som bara håller råttor "för avel" är verkligen inte vad jag anser seriöst det är vad jag kallar en grossist alt "valpfabrik", en bra uppfödare känner sina råttor innan och utantill därför kan man också utvärdera dom som lämpligt avelsmaterial,
Man meriterar sina avelsråttor i utställning och ev. agility där råttornas egenskaper som sällskapsdjur och kontakt med sin handler värderas.
"Bra hem" kan man nog hitta till alla typer av djur oavsett hur dom än är avlade, men man vill även försöka ge "råttköparen" det bästa såväl som att ge råttungarna dom bästa förutsättningarna för ett bra liv och det arbetet börjar innan dom ens blir skapade, dvs avelsarbetet.
≧◔◡◔≦

Jag har aldrig påstått att du sagt, att det skulle vara genomförbart med ett parningsförbud. Så på vilket sätt håller jag mig inte till vad du säger?
BTW Vår diskussion spårade ur för flera poster sen, skall vi båda två ta och andas lite ;)
Jag uppmuntrar inte heller folk utan någon koll att föda upp djur, jag bara ställer andra krav än dig.
Att du inte vill ta kullar på omplaceringsråttor är fullt förstligt och bra gjort av dig. Men på punkt B skulle du klart kvalificera dig för en kull för "egot's skull" :P Du bestier tillräkliga kunskaper för det om jag hade fått bestämma.
varför inte starta ny tråd med "rätt" ämne?
≧◔◡◔≦

jo… Den här diskussionen spänner sig över flera trådar nu… Skulle vara bra om vi kunde en Moderator att flytta de inlägg som redan postats till en ny tråd..

vilket himla tjafs! det kan ju faktiskt bli ungar av en olyckshändelse, det vet ju inte vi! och bara för att man inte är registrerad så kanske man ändå inte gör det för "sitt egos skull"!!

#6 Okej. Jag undrade bara om man helst skulle kunna färgerna eller inte. (har inte haft mina råttor så länge).
Det roliga är att ni blir så otroligt egocentreade och slutar tänka på hur folk uppfattar er.. Ni som har denna hetsiga diskution inser väl att "Mosadbanan" faktiskt kan komma in och läsa allt det ni skriver om henne/honom? Det går förmodligen att rikta en fråga direkt till personen, till exempel:
Hej Mosadbanan!! Får jag fråga om det var en tjuvparning? *nyfiken* Var bor du någonstans? Jag är intresserad av en trevlig hona men inte så desperat än att jag kan tänka mig att resa över hela sverige. (har två honor som kan må bra av lite sällskap) Antar att du menade att de var leveransklara om 4,5-5 veckor och inget annat, bra, för det ger mig lite tid att planera eventuell nykomling.
Ha det bra! /Kleverin
För det första så menar jag om 4½-5 v.
Och för det andra, alla uppfödare, tycker ni att det lixom inte är kul att få rått bebisar? Herre gu..
#27…. En väl planerad och efterlängtad kull är alltid roligt medans en tjuvparning eller annan sorts oväntad nedkomst inte är fullt lika kul.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#26 - Hej ! :) nej, det var igen tjuvparnig. Och jag bor i jönköping !
Till alla: Om ni Tycker att det är fel, tyck det då. Men jag vet vad jag gör o skulle aldrig få för mej att göra något dummt. Sluta anklaga folk för något ni "Tror"

Jag tycker inte att du har gjort ngt fel Mosad.
det är det debbaten har handlat om. Jag anser att alla har rätt att ta en kull på sinna djur.
Och till alla andra som kan ha tagit illa upp eller känt sig kränkta på ngt sätt. Ledsen var inte min mening. Läs hela tråden, så ser ni var alla står i frågan.
Vad det gällde Seriösa uppfödare, avel och Kennlar så var det ett sk. Omvänt argument, vilket jag tycker framgår väldigt tydligt. Rekomenderar att ni läser Nakenråtta av jessi_twini oxo, eftersom halva diskussionen har förts där.
Kleverin, debatten handlade (iaf inte från min sida) just om trådstartaren, det jag skriver får folk gärna läsa…inte mig emot.
≧◔◡◔≦
Jag fattar inte varför det ska bli ett sånt jävla liv om detta. hon sköter ju sina ungar bra och verkar veta hur hon ska göra. om 5 veckor så är ju råttorna 6 veckor och då kanske dom ä leveransklaraom. om dom inte är det så vet hon kanske om det och väntar lite till?
fan jävla grinsillar

# 20 - Jag känner ingen uppfödare som håller djur bara för avel. De flesta seriösa har börjat avla för att det är ett intresse, en passion och man vill förbättra ditt djurslag ex. ifråga om livslängd och sjukdomar.
# 21 - Det är skillnaden mellan dig och mig. Jag skulle aldrig ta en kull för min egen skull utan det skulle isåfall vara för att förbättra råttstammen. Det finns hundratals oseriöst avlade råttor som söker hem, har dom tur hamnar dom direkt i en ormmage eller hos Råtthjälpen. Har dom otur får de sitta bortglömda i en liten skitig bur till de dör eller släpps ut för att klara sig själv.
# 26 - Det var inte en tjuvparning, det var en planerad kull som hon inte verkar ha kunskap att ta. Jag är inte ett dugg egocentrisk, mig gör det detsamma om hon tar en kull eller inte utan det är råttorna jag tänker på.
# 30 Mosad Banan, du har rätt i att jag dömer dig lite på förhand så berätta gärna om kullen. Var kommer mamman och pappan från? Hur är dom i temperament och vad är det för egenskaper som gör att deras gener måste föras vidare? Har dom stam och hur ser den ut? Hur gamla är dom? Vad vägde dom vid parning? Är de fullt friska? Hur kommer de överens med andra råttor? Vad för dina råttor att äta?
Till Alla: Om det blir en diskussion som i denna tråden och någon skriver så svarar jag på detta inlägg, sen svarar antagligen denna personen på det jag skrivit och på så sätt kommer trådarna lite off topic. Som trådskapare behöver man inte ta åt sig allting utan man får urskilja vad som skrivits riktad till denna och vad som skrivit riktat som svar till ett annat inlägg.

Till admin: Är det återigen tillåtet att annonsera om råttor som inte är reggade?

#35 är inte en admin men det gjordes ju en omröstning om vilka som skulle få annonsera här och majoriteten tyckte att alla skulle få annonsera, så med tanke på alla annonser sista månaderna så antar jag att det är tillåtet nu.
För övrigt skulle jag jättegärna vilja se svar på Girlies frågor till dig Mosad banan…
För planerar man en kull och vet vad man gör som du skrev tidigare så lär du ju kunna svara på dom frågorna med lätthet.

Håller helt med *Girlie* i det hon skriver här ovan.
Även jag instämmer med Girlie.
Folk som inte förstått innebörden av ett debattforum kanske borde ta sig en funderare på varför ingen skall få ifrågasätta andras val, vad är det för mening med att bara hålla varandra om ryggen och instämma i allt dom säger och gör?
≧◔◡◔≦

#36 - Tack, då vet jag. Har nog missat att läsa den tråden. 
#38: men sen så kan man fundera på vilket sätt man diskuterar och debbaterar.. ett trevligt tonläge skadar ju faktiskt inte och när den man debbaterar om (försök inte, ni (kanske inte du, orkar inte läsa vem som skrivit vad) har debbaterat livligt om Mosadbanan vet vad hon gör och liknande) faktiskt finns på forumet skadar det ju inte att framställa frågan vänligt istället för att "debbatera" den med tredje person. Men, jag vet inte, kanske bra jag som anser att man kan använda ett civiliserat sätt. kanske för gammal för detta stället.

Men Kleverin…
Jag Upplevde aldrig att jag Och *Girlie* blev ociviliserade eller otrevliga mot varandra. Vi hetsade upp oss vilket man kan göra om man brinner för något, men vi höll oss till en vuxen debatt.
Och Det framkom efter diskussioner att vi faktiskt tycker ganska lika. Vi bara drar gränserna för vad som är seriöst olika.
Att Mosad kan läsa vad vi säger är väldigt viktigt för mig. Om vi skulle diskutera detta bakom ryggen på någon, så skulle det i min mening vara skit snack.

Skit kul att få ungar på sina djur, verkligen.. Speciellt om alla ungar eller merparten av dem blir rödögda hanar. Vilket du hade tur med där. Problemet med att föda upp djur planlöst på djuraffärsdjur eller liknande är att ungarna är sjukt svåra att hitta hem till, om man inte prackar på sina kompisar eller grannar. Enda lösningen brukar vara djuraffärer, förutsatt att de vill och kan ta emot. Problemet då är att ens råttungar kan bli lätta "byten" för frysboxen eller säljas levande som foder för ormägare och annat löst pack…

Mischa- ang. inlägg #38:
Har inte läst någonstans att det här skulle vara ett debattforum. Det är ett råttforum?
Admin har skrivit: "Det här är sidan för alla som äger, eller helt enkelt vill veta mer om råttor. Här kan du diskutera allt som har med detta underbara husdjur att göra. Kanske går du i råttköpartankar och behöver veta mer innan du bestämt dig."
Det låter som en beskrivning av ett forum där man kan diskutera och prata. En debatt är någon som man har med motståndare men alla här är väl på samma sida? Råttornas?
Vad är det för färg på råttungarna ? :)

Svenskt uppslagsord
forum [²f'o:rum ] forumet (eller forum) forum (eller fora) forumen subst.
ställe där något diskuteras
diskussion [diskusj'o:n ] diskussionen diskussioner subst.
samtal, överläggning, debatt

Trots ditt behov av att rätta/överbevisa mig håller jag fast vid min åsikt om att forumet först och främst handlar om råttor, inte debatter.
Ha i åtanke att detta är en annons, inte en diskussionstråd. Åsikter har blivit ventilerade både högt och lågt, men låt det handla om kullen nu.

#44 *smirk* "bruna med ljusa magar o tassar"

Väntar fortfarande på svar från MosadBanan, tills dess kan ni roa er med två bra länkar:

Förresten… Det är antingen en jäkligt stor slump eller så är MosadBanan samma person som RosaPussBanan…
Dom finns inte kvar lägre. Har sållt dom!
Dom är ju bara cirkus 1,5 halv vecka så du menar väl att dom är tingade ? för att sälja dom vid så tidig ålder är emot lag.

#51 - Du får gärna svara på mina frågor ändå, alltid intressant att se vad andra har för krav när det gäller att ta en kull.
Ja, självklart. Dom diar ju fortfarande : ) Jag menar tingade X)
# 53 Vad för frågor?

#54: "Var kommer mamman och pappan från? Hur är dom i temperament och vad är det för egenskaper som gör att deras gener måste föras vidare? Har dom stam och hur ser den ut? Hur gamla är dom? Vad vägde dom vid parning? Är de fullt friska? Hur kommer de överens med andra råttor? Vad för dina råttor att äta?"

Hallå!!! detta är en annons, om ni inte är intresserade så svara inte i den här tråden! är det så svårt?
Om ni tycker att det är viktigt att ta upp så starta en ny tråd istället.
Mosad banan, jag tycker att du ska sätta ut en ny annons och dom som inte är intresserade av att köpa en lite råttbebis låter helt enkelt bli att svara. nu får bli hur arga ni vill men det ni skriver om här har inte ens med ämnet att göra.
Lycka till med att hitta hem till dom små bebisarna sätta gärna ut lite bilder på dom
Mvh//Moa

#56 Om man ska sälja råttor så ska man kunna svara på dom frågor girlie ställt. Som köpare ska man ju absolut få veta sådana saker. Lägger man ut en annons här med den beskrivningen som mosad banan gjort får man ju ta debatten.

Men om man vill börja argumentera om det så får man starta en ny tråd tycker jag eftersom det ni skriver om nu aviker helt från vad tråden handlar om. Ja visst man ska kunna svara på frågorna, men varför ställde hon frågorna? var det för att hon var intresserad eller var det för att hon ville komma med pekpinnen och vara duktig? (inget illa menat Girlie)

# 58 Du skrev precis vad jag tänkte ;)

vad bra att det inte bara är jag som tycker så!! :) det är ändå en annons och jag får iaf känslan av att frågorna ställdes inte för att hon var intresserad utav för en utav mig helt okänd anledning, kanske för att ta fram pekpinnen, man vet ju aldrig=)
Antar att det blir såhär när moderatorerna är på semester. Det går bra att ställa frågor till annonsören och vi borde ha en liten pekpinne om vilka uppgifter som skall finnas i annonser framöver.
Vill man däremot väcka en diskussion, bör man starta en ny tråd. Man kan hänvisa till annonsen, t ex genom att skriva:
När jag läste mosadbanans annons om råttungar, länk_till_annonsen_här, så fick jag en känsla av att bla bla bla bla
När en tråd blivit såhär lång kan man inte sitta och flytta inlägg till andra trådar. Det tar för mycket tid. Varje medlem kan känna lite trådansvar själva tycker jag. Ansvar att starta nya trådar när det behövs.
Nu är jag inte världens bästa moderator pga att jag gillar stökiga och röriga trådar. Ju mer off topic desto roligare. FAST om det gäller en annons kan det vara lite känsligt, i a f om det är en väldigt seriös skriven annons som man lagt ner lite tid och energi på… 
F ö måste jag bara säga att jag tycker Mosadbanan är rätt tuff!