Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 412 ggr
råttan1
0

Deppig råtta?

För 1,5 veckor sedan var vi tvungna att ta bort en av våra råttor. Hon var 2 år. Nu har vi 4 råttor kvar, men en av råttorna som var syster med den som vi tog bort beter sig annorlunda nu. Hon äter och dricker bra och så, men hon ligger mest och sover. Hon är ledare över flocken, men även det är mindre nu sedan hennes syster dog. Hon vill inte så gärna komma ut ur buren mer. Kan det vara så att hon är deppig eller bara åldern kanske. Hon är också 2 år. Kan man göra något? Någon som haft något liknande?

Zolah
0

Det kan vara så att hon är deppig, precis som du misstänker. Och då kan man inte göra så mycket än att låta tiden gå, ibland blir det bättre och ibland inte. 2 år är ju rätt gammalt ändå i dagens mått, och då är det inte så konstigt att man blir lite egen och 'gummig' av sig.

Jag vet dock att när man har vuxna/äldre råttor brukar det bli mer energi om man skaffar en bäbis, jag har nyligen fått 2 nytillskott i min bur och det gav den äldsta mer energi och han verkar allmänt lyckligare. Men det kan bero lite på ( i mitt fall ) att min flock blev så liten relativt snabbt, och nu när dom är fyra så har jag fyllt i vad som kan ha känts som en obalans för mina råttor. ( dom var som mest 5-6 stycken, och sedan pga sjukdom osv gick ner till bara 2 killar )

råttan1
0

Vi har 4 kvar så det är nog just nu. 2 av dem är 2 år och de andra 2 är 8 månader så de är ganska små. Hoppas det blir bättre. Trodde inte att de reagerade så då hon ändå har fler råttor kvar. Tack för ditt svar

dyoxide
0

Samma sak hände mig. Min råtta Monster dog tyvärr en kväll när jag inte var hemma (min bror var dock där, hon dog i hans famn) när hon var ca 1 år gammal. Hennes syster Russin låg, efter nån vecka, nästan alltid på Monsters gamla favoritplats. Hon ville inte komma ut lika ofta, men hon åt och drack fortfarande normalt, om inte mer än normalt, då hon gått upp rätt mycket i vikt sen Monster gick bort… Hon brukar fortfarande inte vilja komma ut så mycket självmant förutom någon gång ibland då hon verkar bli väldigt gos-sugen och verkligen ber om att bli upplyft och kelad med! Annars brukar jag få lyfta ut henne ur buren och lägga henne hos mig i soffan, då brukar hon antingen ligga kvar hos mig eller gå och gömma/lägga sig under någon av kuddarna och kika fram ibland.

Kan ju tilläggas att jag snart, när jag fyller 18, ska tatuera in Russins tassavtryck vid nyckelbenet som minne av både henne och Monster (hann inte ta Monsters tassavtryck, och Russin har nog inte mer än högst något år kvar) då dom var några av mina första råttor, och jag älskar dom båda så otroligt mycket, och saknar min fina degklump Monster ❤️

råttan1
0

Vilken fin sak att göra med deras tassavtryck. Detta är mina första råttor också så jag vet inte helt hur de reagerar. Skönt att höra att någon annan varit med om samma sak, även om det inte är kul för råttan naturligtvis. Hon är ju 2 så hon har säkert inte heller så lång tid kvar. Tack för ditt svar

dyoxide
0

#4 Vi får hoppas att hon "kommer över" det och blir gladare igen den sista tiden. 🙂

Helenaw87
0

Mina första råttor Bubblan och Blomma (mor och dotter) var oskiljaktiga men då Bubblan var nästan 3½ dog hon. Hennes dotter blev annorlunda och jag försökte sätta in nya råttor men hon vägrade å fräste å bet men mej skulle hon vara med hela tiden så hon fick som hon ville.
Hon satt i min luva varje dag sen dess och då hon var 2 var det hennes tur att gå till himmelen

Jag trodde inte att hon skulle reagera så hårt och så länge men vet ju att hundar och katter kan göra det så varför inte andra djur med liksom

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"