Rätt dosering?
0,4 ml 2 ggr per dag i 14 dagar till en hona på ca 500 gram hittade jag på en lapp här hemma. Vet dock inte om din Baytril är starkare än den jag hade🤔
Edit: 1 gång om dagen!
Hmm.. ingen aning men 0,06 ml verkligen, ska jag kanske ge lite mer för att vara säker på att det tar?
#2 Vågar inte råda dig då jag tyvärr inte har någon uppgift om styrka på den Baytril vars lapp jag skrev av. Jag fick medicinen i en liten behållare utan någon text på. Var hos Roslagstull. Vet att jag fått annan styrka när jag varit hos annan vet.
#3 Jag får nog ta och kolla upp detta och på måndag ringa dit och fråga dom.
#4 Gör så, bäst att vara på den säkra sidan🙂
Här är doceringen jag fått av en bekant som jag följt
Baytril 25g/ml har en docering på 0,5ml/kg 1gång/dag i 10 dagar
(1000g råtta = 0,5ml)
En 500g-råtta ska alltså ha 0,25ml (så det är bara att räkna ut var en 300g-ich råtta bör ha)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Men jag är jue sifferblind XD
Har kommit fram till att Majora då borde få 0,14ml och Zelda 0,20ml/dag,
frågan är jue då om jag bör dela upp det på två gånger per dag istället för bästa resultat 🤔
#8 ja tittar man på att Zelda (som jag gissar är 295g råttan?) så ska hon ju ha 0,07 enligt din uträkning (elle 0,06 enligt vet.) om man delar på Två gånger/dag så det stämmer ju ganska bra det där :)
Majora är det som väger 295g men annars var det rätt ;)
Zelda väger 390g men ja vetten hade nästintill rätt :)
Oj, haha blandade ihop namnen :P Men jag tycker du kan köra på 2ggr/dag så som veterinären skrivit :)
Dock så tycker jag alltid att det är väldigt kort med bara 10 dagar (ingenting du kan göra någonting åt så klart) borde vara längre tid tycker jag.
Det är väl lite beroende vad som är "felet" på råttan också? Är det mer akut så tror jag att 2ggr/dag inte är konstigt.
Jag får köra på det och när det är några dagar kvar på medicineringen och om medicinen sinar så får jag be om lite mer :)
Hur många dagar verkar vettigt tycker du?
#13 Ja jag tycker det beror lite på vad problemet är men tycker 14 dagar i alla fall är en rimlig minsta tid men alla veterinärer sätter 10 dagar, vet inte om de har någon hemlig deal med varandra eller så :P
#14 Hm, får väl helt enkelt lyssna hur de låter efter 10 dagar och se :)
#13 Vad ÄR felet på råttan? Så kan vi ge dig vår åsikt utifrån egen erfarenhet av liknande kanske? :)
#16 Rossel är problemet
#17 Ah ok, då har jag inte så mycket erfarenhet, har mest haft Baytril av andra orsaker, så lämnar över till mer rosselerfarna :)