BARF för råttor?
BARF - Biologiskt Anpassad Rå Föda, är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Har i dagsläget inga råttor länge, men väl både häst och hund och utfodrar dem på ett sätt som ligger så nära deras naturliga kost som möjligt (för hästen hö, för hunden rått kött).
Men vad skulle BARF för råttor egentligen vara?
Råttor är ju opportunister, de äter i det vilda det de kommer över. Om vi tittar på råttor som lever utanför människotäta områden, vad kan vi då dra för slutsatser? Vi kan ju utan vidare diskussion utesluta all form av tillagad mat.
Jag har lite funderingar, men ser gärna vad ni tycker först :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
jag är ju inte speciellt bra på BARF men om man skulle tänka sig utifrån att man står i en skog, så kommer man nog rätt långt med vad dom kan 'komma åt'.
Så det blir väl kött, rotfrukter/växter/bär, säkert frön till viss del… säkerligen insekter med. Men hur man ska balansera upp det så det blir bra har jag ingen aning om :/
Lite kadaver, någon mask, halvrutten fallfrukt.. ;)
Mm, men det finns säkert saker som har liknande funktion där som dom fyra sädeslagen? nån form av bark kanske? haha ^^
jag är verkligen inte bra på sådant här, men det är bra att tänka på och lära sig.
tassar och vill lära mig mer
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Kan inleda med att jag har BARFat mina katter till 100% och 50% och kan tipsa varmt om det, snacka om skillnad i hälsa och utseende - till det bättre. Men hur som helst..
Råttor? Bra fråga, om vi ska ta bort lagad mat/människomat.
Jag tänker på ett gäng stallråttor vi hade problem med när jag var liten. Dom tog sig in och stal havre, betfor och annat mumsigt så fort dom kom åt. Brukade även kunna se dem bära bort äpplen, delar av saltstenar och kattens Torrfoder.
Men om man ska ta bort ens eget hus, stall osv och se till skog, ängmark och annat.. Hmm.
Insekter, mindre gnagare, fågelungar (Har jag en gång sett en råtta sno åt sig.. såg.. makabert ut!) och fågelägg?, fallfrukt, rotfrukter, rötter, nötter, bär, fröer, ätbara växter som klöver och maskrosblad, kadaver, säd likt havre och annat odlat _(och vildvuxet..?)..
_🤔
Detta kan faktiskt bli något… Man kanske skulle ta sig en tur till skogen och se vad man kan hitta till de små?
Jag tror att överlevnadsböcker kan vara bra att kolla i då, där visar dom ju vad man kan och inte kan äta från skogen ^^
Frågan är bara om harsyra är bra för råttor, är inte bra för människor i stora mängder…
Kollade vad som finns i harsyra och då finns det nåt som heter oxalsyra som är 'svagt giftigt', så skulle tro att man ska låta den växten vara.
Men råttorna har ju avlats och vänt sig vid den mat vi gett dom. Så kan det inte skada/inte göra skillnad då dd avvant sig från den maten?
Bara fundering :)
//Nike
Hittade detta på wikipedia, angående brunråttan:
"Brunråttan är en äkta allätare och äter nästan vad som helst, men spannmål utgör en betydande del av kosten.
Födosökbeteenden är ofta populationsspecifika, och varierar beroende på miljö och födotillgång. Brunråttor som bor nära en fiskodling i West Virginia fångar fisk.
Vissa råttkolonier längs floden Po i Italien, dyker efter blötdjur, ett beteende som visar social inlärning bland medlemmar hos denna art.
Råttor på ön Norderoog iNordsjön jagar och dödar sparvar och änder."
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Brunr%C3%A5tta
Nej inte direkt, enda som vi har gjort igentligen är att ta ifrån dom deras 'naturliga kunnande' om vad som är giftigt/dåligt. Då dom inte har vanan av att vara ute, annars äter dom som vildråttor.
#11 Jag tror att mat vi ger dem i hemmen funkar alldeles utmärkt, men kan vara intressant att se vad dom äter i naturen och hur man kan se över kosten man ger sina djur. :)
Om inte annat så är det heeelt gratis mat och lite gratis frisk luft att gå ut i skogen och plocka åt dem :D
#15 Håller med :) Var ute för en månad sen och plockade vildhallon, blåbär och annat.. Uppskattades enormt - även om buren fick göras rent rätt fort efteråt.. ;)
Yes! och troligen mindre tillsatser som inte behövs ;)
#7 Tänk vad mycket sjukdomar och ohyra man skulle få hem på köpet! Mina kräk har alltid lyckats få skabb och löss om de så bara har kikat på en gräsmatta.
#18 Dina kräk har haft otur i sådanna fall :) Och det är väl självklart man tar hand om det man tar hem? Jag är ute i skogen flera gånger i veckan och trampar. Aldrig fått hem något. :)

Man kan ju köra Barf alt färskfoder som berikning.
Låta dom få ett smaskigt rörben en dag i veckan att tugga på, levande mjölmaskar, rå kycklinglever eller musch köttbullar som innehåller 3 olika djurslag.
vet dom som ger kaninskalle , torkade lammhalsar mm och råttorna älskar verkligen detta.
Barfa helt tror jag kan bli svårt om man inte har 100% koll på dom olika näringsvärdena. Risken för under eller övernäring finns och kan påverka kroppen. Men som berikning absolut..
Aha okej :)
//Nike
Oj, vad kul att komma tillbaka till en så lång tråd! Nu kan jag ju berätta vad jag själv tror också.
För det första så har ju råttor levt kring människor så länge vi har haft tätorter/städer i princip och är dessutom utvecklade omnivorer så jag tror absolut inte att det vi ger dem (hemblandat Torrfoder + färsk mat) är dåligt anpassad föda till dem. Där är det värre med våra rovdjur (hund, katt, iller) som de senaste 100 åren har gått från att äta rått kött och matrester till att få processade torrfoderkulor med mängder av skräp i. Råttornas situation känns inte akut på samma sätt som hund/katt/iller helt enkelt.
Alltså är jag egentligen mest intresserad av BARF för råttor som en rent teoretisk grej. När jag skaffar råttisar igen kommer de äta samma som mina förra. Däremot kommer jag nog servera rå mat (färska grönsaker, köpta zoophobas, rått kött mm) lite oftare.
Naturlig mat för en råtta som inte lever bland människor torde vara det mesta: Insekter, fågelägg, säd, frukt/bär/grönsaker, kadaver, smådjursungar, svamp… Det de kommer över helt enkelt. I stan äter de ju allt möjligt.
#11 Nej, det krävs BETYDLIGT längre tid för att ett helt matsmältningssystem ska förändras. Vi har bara hållit tamråttor i ungefär 200 år. Men som sagt, råttor har levt bland människor i flera tusen år och har ätit vår mat lika länge. Alltså är de redan väl anpassade för att äta människomat :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Precis som #22 säger så handlar det ju om matsmältningssystemet. Inte vad dom är vana vid och inte. Barf för hund är ju mycket kött och ben, för hunden har en magsyra som är gjord för att smälta ben osv. För en häst är det ju att äta i princip hela tiden. Deras system är gjorda för att hela tiden få i sig gräs/hö. Men för hundar funkar det att äta en jättemåltid för att sedan vara utan en längre tid. Men för råttor, hur funkat det där? Verkat inte vara lika komplicerat som tex hästar. Det funkar nog mer som människor eller hundar.. Eller?