Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 625 ggr
Anothername
1

Ute tid?!

Jag tänkte bara höra hur länge ni brukar ha era råttor ute (alltså utanför buren) per dag. Vi har haft 2 pojkar hos oss i en vecka exakt imorgon och sedan ca dag 2-3 har vi haft dom ute flera ggr om dagen ofta beroende på vad dom verkar vilja just den dagen. Sen har vi dom ute mellan 30minuter och några timmar. Vi har ju en inglasad balkong som vi har dom ute på eftersom det är tätt och ingen el osv som dom kan tugga på osv. Vi har sedan tidigare kuddar och 2 madrasser där ute för mys faktor så jag har bland annat suttit där ute och gjort uppgifter för skolan medan dom springer runt och busar :) Har såklart även mat, vatten och toalåda där ute och många klätter möjligheter, sovmöjligheter, gömställen osv. Som sagt, bara kul å se hur andra har det och även hur mycket tid utanför buren dom borde ha minst per dag?!

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Anothername
0

Är det ingen som har lust att svara? Jag är ju ny som råttägare så det är alltid skönt att höra hur andra gör. (Ja jag har haft råttor innan men detta va för ca 15år sedan så det mesta var jag glömt sen dess)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

:')
0

Jag försöker ha minst en timme men ibland blir det lite mindre och ibland mycket mer :)

Anothername
0

Det låter som en väldigt rimlig tid :) Kul att någon ville svara.

emdi
1

vi försöker minst en timme per dag men som sagt, bland vill de vara ute mer ,ibland blir det en halvtimme på morgonen å en stund på kvällen,men  ibland hinner man inte pga "livet" i övrigt. mina är 3 månader nu.

om jag är hemma ledig en dag så kan ja släppa ut dom å låta dom gå hem till buren när dom blir trötta osv.

/emdi

Anothername
0

Det är något som jag skulle vilja hitta en lösning på, att dom ska kunna gå in i buren när dom känner för det. 

Eftersom vi har dom ute på balkongen och buren står i vardagsrummet så blir det svårt. 

Men dom verkar iofs inte ha några problem med att hitta mysiga sovstället ute på balkongen heller och som sagt så finns det både mat och vatten och toalåda ute på balkongen så det är ju i princip som buren :)

sarakaka
1

Det låter som att dina råttor har det jättebra! :)

Mina råttor har alltid fått komma ut i mitt rum i minst en halv timme varje dag om det inte är något särskilt som har hänt som t.ex. att jag varit sjuk. Ibland kan det bli många timmar. :)

De sista råttorna jag har haft nu har varit damer av den lite tröttare typen så de har bara velat springa runt och utforska en kort stund och sedan velat lägga sig ner någonstans och vila så då blir det mer att de sover i fåtöljen i mitt knä eller liknande när jag gör t.ex. läxor. :)

I skrivande stund ligger Pi på min mage och sover, hehe! Så det beror jättemycket på råttorna om de är pigga eller inte. Vissa råttor som jag har haft har varit helt hyperaktiva och är helst ute och springer fem timmar per dag. :P

Mskristina
1

Mina härliga tjejer(3st) är ute morgon och kväll, ca 1/2h på morgonen och oftast flera timmar på kvällen. Ikväll valde jag att stanna hemma med tjejerna istället för att gå ut en stund på kvällen. Det visade sig vara ett bra val. Tjejerna hade en full av energi kväll med mycket spring i tassarna, så de behövde och njöt av att vara ute extra länge. Än var de här och än där. Fick en lång stund ge upp tanken på att göra någon annat än att hänga med dem :)

[Anyniel]
1

Det varierar här hemma!

Mina töser vill ibland inte lämna buren, utan föredrar lek inuti den. (Dom är 4st, delar på en Furet XL)

Men om dom vill ut så är dom ute någon timme om dagen, ibland för lek, och ibland enbart för att dom vill ligga inrullad i ens tröja och gosa.

Favoritställena är sängen (Med diverse agility grejer uppställda) och ena köksbänken - gärna om man tillagar något.. ;)