Hundtorrfoder i råttornas foder?
Hej!
Jag är en liten nykomling när det gäller råttor, och nu har jag haft mina pojkar i ett par veckor, jag blandar min egna mat, men hon som gav mig tips på matblandningar sade att hon brukar ha ett särskilt Torrfoder för hundar i sin torrfoderblandning också, vilket jag har utelämnat för att jag inte hittat just det. Men idag när jag var på affären köpte jag en påse med torrfodret Doggy, för att jag läste på baksidan (och hela påsen) och avgjorde att det verkade bra. Men när jag kommer hem och ska blanda i det i råttornas mat så ser jag att det står att man kan blöta upp fodret om man vill, och jag har hört flera skräckhistorier om hundar som ätit sådana sorters Torrfoder (min hund äter också ett slags sådant Torrfoder, som vi blöter upp).
Så min fråga är alltså, kan jag blanda i detta i mina råttors foder eller är det inte bra alls för dem?
Om det inte är bra för dem, vad använder ni för Torrfoder, om ni nu har ett i?
Ursäkta det långa utdraget innan frågan! och om det finns en sådanhär tråd så kan ni väldigt gärna länka och låsa den här.
(EDIT: Hon som tipsade mig, tipsade inte om det här. Hon sade bara vilket hon hade, och jag hittar det verkligen ingenstans!)
I det hundfodret är det knappt något kött alls, skulle knappt kalla det hundfoder ^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det kan du. Men det är inget högkvalitativt foder direkt, jag skulle inte ge det till mina hundar då det nästan inte innehåller något kött alls. Men farligt skulle jag inte tro att det är.
okej, tack så mycket för svaren!
Vad kan man använda för bra foder till råttorna istället?
#7 http://www.svenskahundfoder.se/high-energy
Den sortens foder ger vi till min hund. Rekommendation från vår hunds uppfödare. Han är en väldigt stor hund och det där fodret är väldigt bra för honom. Det sväller till nästan dubbla storleken när man blöter det!
EDIT: Nej, inte dubbla storleken förresten. Men det sväller väldigt mycket.

Allt torrt sväller, bara ta en hundmatsbit och lägg i vatten, en pastabit eller vad som helst. Fåglar är väldigt känsliga för mat som sväller för mycket, men har inte hört om någon hund faktiskt.
Någon torr bit skadar dem inte, så länge de har tillgång till vatten och de inte har några njurpoblem eller liknande,
Qui dormit, non peccat
#9 Ja, jag funderade på det..
Var min farmor som berättade om hunden, om källa önskas kan jag kika efter om jag har tid!
De har alltid tillgång till vatten och har inga njurproblem!
Skulle jag kunna blanda i litegrann av påsens innehåll i min torrfoderblandning eller är det dumt?
#8 Vi ger det fodret till våran hund, den röda påsen, och det sväller inte mer än något annat foder att blötlägga, sväller inte jättemycket direkt, har testat det någon gång :)
#9 Sväller dock inte så att det blir farligt eller att det påverkar en hund.
Och ska man ge sin hund Torrfoder, ja gäller alla djur, måste man veta att den dricker som den ska, annars får man ge annat.
Men Torrfoder är inget farligt att ge. Skulle hunden dö av det är det extrem otur och pga olika omständigheter som inte bara har med fodret att göra :)

#10 Ja du kan ha i ett par bitar i torrfodret, det är inga problem :)
#11 I regel så är det ju inte själva svällandet som är farligt, utan det är att hårda bitar kan skada slemhinnan och hunden kan sätta i halsen om det är en som har bråttom när den äter, eller just vid sjukdom som lever och njurproblem eller tarmproblem. Eller vid vätskebrist då.
Om det hade varit väldigt farligt så hade nog Torrfoder varit förbjudet helt, men en viss försiktighet kan ju vara bra om man vet att hunden har problem. 
Qui dormit, non peccat
#11 Okej. För vårat sväller faktiskt rätt mycket ändå :(
Den hunden dog ju av det, blev väl tarmvred. Aja! Struntsamma :)
#12 Ja har hunden problem måste man ju ta sitt ansvar som hundägare och ge det som hunden mår bäst på :)
#13 Ok konstigt. Dock sväller det inte mer än annat foder.
Tarmvred kan uppkomma även av annat foder med, så det kan man oftast inte fastställa att det var torrfodret.
vissa raser får dessutom det lättare än andra. Så det kan uppkomma av ilket foder som
#12 Tack för ditt svar! Jag kommer blanda i några bitar för de verkade gilla det. :)
#14 Ja, hunden kanske hade andra problem också :)
Jag blandar i royal canin i mitt foder :P men det är mest för att våra hundar får det. Men det finns ju även små påsar från det märket också att köpa.
Jag har 3 skålar mat i vardera råttbur varav en innnehåller enbart Torrfoder för hund (Carrier regular)
Har en skål med torr blandning jag själv gjort av tex korn, knäckebröd, russin å frön
Den tredje skålen får dom blötare foder i så som sallad, pasta, gröt lr morötter
självklart är "färskfodret" det mest populära, men de andra skålarna äter de lika mycket ur!
Torrfoder för hund av bra kvalite ger proteintillskott och tuggmöjligheter åt råttorna
Visst har alla sin egen åsikt, men med mina djurs valmöjlighet så kan jag ju bara svara för mig själv och egna erfarenheter =)
Tror knappast att djuren på något sätt mår dåligt av hund Torrfoder iallafall. Har aldrig hört om det (inte hundar heller iofs) nånsin, inte heller erfarit det under mina år som råttägare
Med tanke på att hundfoder brukar ligga på runt 15% fett så anser jag att man inte ska ge en för stor mängd, fri tillgång skulle jag aldrig kunna ha åt mina tjejer, de skulle bli feta. Då får man nog satsa på lightfoder som brukar ligga på mellan 7-10% fett, men även det är mycket åt råttor.
Mina hundars foder ligger på 26% i fett så det är inte att tänka på annat än som godis till råttorna.
Ger man normala portioner av Torrfoder kan jag aldrig tänka mig att ett djur skulle ta skada av att det sväller. Olyckorna som nämns måste handla om hundar som gjort inbrott i fodersäcken och kastat i sig enorma mängder mat.
Utan att lägga mig i lämpligheten med hundmat för råttor, men läs på foderförpackningen. Det som står först i innehållsförteckningen är det mest av. Få hundfoder har kött och köttbiprodukter före spannmål och annat, men det finns. Doggy Extra Aktiv har kött först medan andra Doggy har spannmål först.
Är jättetacksam för alla svar! 
Jag kör på Teratos blandning och där är det 1/2 dl hundmat om jag inte minns fel? jag brukar dela det i bitar annars får de unge fär en bit var per dag. Använder det även som godis. (tar en hundmatsbit och delar i ca 6 delar) tänkte att de kanske är lite väl mycket hundmat kanske?
Får hundmat av mamma, ett dyrt laxfoder utan spannmål.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
# Okej, tack för tipset! Jag blandade i typ 1 dl, för jag hade rätt så mycket torrfoderblandning.

Gammal tråd… Men jag hörde om någon som ska ha gett hundtorrisar som basföda!? Och gjort under en tid, gick enligt denne hur bra som helst. Istället fick råttorna sädeslag och fröer som lite extramat vid sidan av. Men hundmat var det de hade frivtillgång till vad jag fattade. …Era åsikter?
Mvh Ellenfyrkant

#24 Tänkte också så :) …Nej det är ju hundmat och inte råttmat, menvilka hållbara "motargument" finns egentligen? För rent näringsmässigt borde det inte vara helt dumt. Jag är inte för hindfoder som basföda, blev bara nyfiken på varför det inte skulle funka egentlugen.
Mvh Ellenfyrkant
Alltså, det är ju bättre än inget, om man ska se det så. Men råttor är ju allätare, och ska ha av allt. Jag är inte så bra på att argumentera det här, så någon får gärna komma med fler argument! Och om man inte är nyfiken får man inte veta något! Det är bara bra att ifrågasätta, man lär sig saker :)

#26 Hundar är ju också allätare och bra(!) Torrfoder tillgodoser ju åtminstone hundens behov.
Mvh Ellenfyrkant
Jo, men hundar är ju rovdjur, inte allätare på samma sätt som råttor. Men jag kan inte svara tillräckligt, för mig är det logiskt att hunden klarar sig, ja, men det saknar saker som råttor behöver. Hoppas någon mer kan hoppa in och hjälpa med svar :)

Ja det vore intressant! :)
Mvh Ellenfyrkant