Linfrö
Jag läste på vad råttor EJ ska äta och då stod linfrö med. Men när jag läst om basfoderblandning, står linfrö med vilket jag köpt hem. Är det OK eller inte? Blev lite förvirrad..
När jag läste rubriken tänkte jag först, en tråd om min råtta? *förvirrar* hehe :P
Linfrö innehåller blåsyra vilket i Stora mängder har en negativ effekt men i små är helt okej. Så att blanda i fodret är inga problem alls :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okej, tack för snabbt svar. På 8 dl grynblandning tänkte jag då lägga i 1 msk. Det ska inte vara ngn fara då? Man blir så fruktansvärt nojjig, haha :)
Du kör på Teratos recept? :) Jadå det duger gott det, gör själv alltid dubbelsats så till 16dl har jag Nästan 2msk (lite mindre) linfrö :)
och dina råttor mår bra märker jag :D då känns det lugnt! :) ja, precis, letade upp något recept här på sidan på basfoder :) förr när jag var yngre körde jag på djuraffärens gnagarblandning, men tydligen ska det inte vara riktigt rätt och innehålla allt de behöver :)
Jag har kört på det receptet i några år nu, minus ett fåtal ingredienser jag inte får tag på, och jag tycker mina tjejer håller bra form och håller sig mätta med det :)
Jadu, vi har nog alla köpt den där gnagarblandningen i vår tid :) Det innehåller en massa onödigheter och inte det som djuren behöver så det är bra att du bytt till annat :)

En till effekt linfrö har är laxerande. Så i större mängder blir både råttor och människor lösa i magen. Men det innehåller samtidigt nyttiga oöjor och fetter. Så på gott och ont :)
Mvh Ellenfyrkant