råtthane??
jag har just nu två råtthonor som är ett halvår gamla.jag tycker att dom e nästan för sppralliga ibland och det är svårt att få dom lugna, så jag undrar om hanar är lugnare, eller om dom kommer lugna sig när dom blir gamlare….
Jo, hanar är oftast lugnare och blir helt klart lugnare med åldern. Men dom revirmarkerar ju mer än honor och jag tror dom luktar mer oxå.. Men helt klart lugnare ;)
Om de är ett halvår kommer de nog snart att lugna sig. mina gamla damer på snart ett år är hur lugna som helst, medan mina två ungdomar (också honor) är ca 4 månader och ganska maxade… När de blir bortåt ett år blir många mkt mkt gosigare… värt att vänta!

okej! :D tackar!! mina råttor pissar ju överallt oxå två gånger på raken!*haha* så då kanske hanar blir lite problematiskt..elr kan pissandet minska om man lär hanar att gå på toa?? (och honor)
angående revirmarkerandet det är helt individuellt hur mycket dom revir markerar det finns hanar som inte revirmarkerar så mycket och det finns honor som revirmarkerar lika mycket som hanar och det finns lugna honor också och det finns spralliga hanar men i regel så brukar man vel säga att hanar e lugnare för att dom e latare och kanske för att dom e större? men som sagt det finns väldigt spralliga hanar också. och honor kan revirmarkera lika mycket som hanar, så det är helt upp till hur individen är.

oki

så det kanske inte spelar så stor roll vilket kön det är på dom??
dom flesta som har haft honor och hanar brukar säga att det inte spelar nån roll.. eftersom dom blir lika tama och tillgivna vilket kön det än handlar om men vissa föredrar hanar och vissa honor, själv har jag 4 hanar och har aldrig haft honor så jag vet inte vad jag skulle föredra :) men dina honor kommer nog säkert lugna sig med åldern tror jag