Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 964 ggr
MissanTissan
2013-08-26 23:49
1

Råttor!

Hej hej alla rått älskare!
Jag funderar på att skaffa råttor igen med min bästis.

Jag har haft 7st tidigare och det gick bra. Vi har fortfarande kvar alla saker förutom burarna. Min stora syster sålde en och dom andra slängdes.

Alla råttor jag köpte kom från en djuraffär och dom var sjukt snälla och mådde fysiskt bra. Nästan hela livet, vi hade två som blev sjuka innan dom dog. Men dom dog en dag ifrån varandra. Men då var dom 2 och ett halvt år gamla. Jag har hört en massa saker om att råttor från djur affärer blir aggressiva och är sjuka eller något sådant. Är det sant? Och om jag nu köper råttor igen så vill jag att dom ska hålla sig friska, finns det något som inte är skit dyrt som man kan ge dom som håller dom friska och glada? 

Är tacksam för ett svar
//Mvh Missan.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Zakaraa
2013-08-26 23:55
11

Att man avråder från djuraffärsdjur har inte enbart att göra med hur djuret är utan mer vart det kommer ifrån.
De flesta butiksdjur kommer från grossister, hemska förhållanden för djuren. Det är det största skälet till att man avråder från djuraffär.

Men sedan vet man inte heller vad som finns bakom råttan, inavel, sjukdomar, temperamentsfel osv osv.
Affärsdjur kan bli jättebra djur lika väl som uppfödarråttor kan vara hemska/aggressiva.

Väljer man att köpa från privatpersoner är då chansen större att man får "bättre" djur, man kan kolla upp släkt, man får mer hjälp från uppfödaren samt att du har en kontakt för livet osv så man vet helt enkelt mycket mer än vad man skulle göra om affärsdjuren :)

Man bör absolut välja uppfödare alla gånger framför grossistdjur, inte för att de djuren absolut betyder bättre temperament utan snarare för att inte stödja grossistaveln.

Ang att köpa något för att hålla råttorna friska, det finns inget mirakelmedel man kan ge och vips så är de friska för livet. Alla individer, oavsett art och slag blir sjuka ibland men med en bra och varierad kost så minskar man risken. Dock är tumör väldigt vanligt och det kan man inte göra så mycket åt. Men en välbalanserad kost är A och O.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Anothername
2013-08-26 23:56
2

Fast 300kr för en råtta tycker inte jag är dyrt?

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Zakaraa
2013-08-26 23:58
2

#2 vart står det något om pris för råttor? :O
Det enda som nämns om kostnader är någonting för att hålla dem friska :)

Lamina
2013-08-27 01:08
6

Nej, 300kr för en råtta är inte dyrt. Det kostar att föda upp råttor.

Vill man ha friska och glada råttor måste man välja ut dom bästa avelsdjuren och avla på dom i rätt ålder. Dvs, man väntar så länge som möjligt med att avla för att hinna upptäcka eventuella sjukdomar, aggressionsproblem och liknade. Det kostar en hel del att föda dessa råttor under deras livstid.

Sen måste mammaråtta ha massor av nyttig mat medan hon är dräktig och diar. Och mängden mat som går åt när ungarna själva börjar äta… Det är svårt att förstå och tro om man inte ser det med egna ögon. Sen har vi allt bottenmaterial som går åt, burstädning måste göras mycket oftare när man har en hel hög med små skitråttor som springer runt. Och all tid man lägger ner…

För att inte tala om vad det kostar med veterinärvård, resor, utställningar med mera, med mera. Det kostar massor, och man får inte igen det på långa vägar genom att bara ta 300kr/råtta.

Det kostar att äga råttor också. 300kr är en liten summa i jämförelse med vad du kommer behöva lägga ut för under råttans liv. (Eller tja, råttornas, då man måste ha minst 2.) Att lägga ut lite för själva råttorna visar på att man är beredd att betala för sina djur. Det är en slags garanti, så att säga.

Men visst, tycker man det är för dyrt så är det fritt fram att gå och köpa på djuraffär istället. Du kan säkert få en lika underbar råtta. Bara det att istället för att dens föräldrar får leva ett långt och lyckligt liv så blir dom avlivade och matade till ormar när dom inte längre duger att avla på. Istället för att vara älskad och välskött får dom leva i små burar som knappt håller lagliga mått. Istället för att bara få en eller 2 kullar i hela sitt liv så får dom trycka ur sig kull på kull tills dom inte orkar längre.

Man får vad man betalar för helt enkelt. Och vill man inte betala 300kr för en väluppfödd råtta så visst, då kan man väl gå och köpa en för 75 spänn på djuraffären. Men då får man också dethär: Rodent farm

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-08-27 01:14
2

Förlåt om jag låter barsk. Men jag kan inte säga det på ett snällare sätt. Jag avskyr djuraffärer. 😡

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zakaraa
2013-08-27 01:46
1

#4, Måste åter igen fråga, Vart står det att TS tycker det är dyrt med 300kr??
Påpekar åter igen att det enda som står om kostnad är i frågan om det finns något man kan köpa för att hålla dem friska, ingenting annat om kostnader står.

Vill bara reda ut det så inte TS får en massa sura kommentarer om någonting som inte står skrivet i hennes inlägg :)

Anothername
2013-08-27 01:47
0

Hahaha ber så hemskt mycket om ursäkt jag läste helt fel :P Läste något med "finns det någon som inte är skit dyr" (då antog jag att TS menade någon uppfödare som inte är skit dyr) Så som sagt, My bad!

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Anothername
2013-08-27 01:53
1

(Skyller på lite sömn och add som får mig att sällan orka koncentrera mig på vad det egentligen står i en text, vilket är väldigt dumt, och TS jag hoppas du inte tar illa upp av min kommentar för det va verkligen inte meningen) :)

[Emelie321]
2013-08-27 01:54
2

Det står ingenting om att TS går efter priset på själva köpet av råtta.

Djur från djuraffärer kan vara EXAKT lika friska, fina och goa som uppfödarråttor. Det handlar bara om individer. Däremot, som redan påpekats, så har aldrig(!?)/sällan djuraffärer koll på råttornas avel, för att inte tala om de förhållandena de många gånger föds och dör under.

Det är den oansvariga och plågsamma massaveln man avböjer att stödja genom att istället köpa från duktiga uppfödare.

Jag har själv köpt merparten av mina råttor från djuraffär på grund av min svaghet och blödighet av att se dom sitta där. Visst, jag har hjälp den och den råttan, men indirekt har jag i vilket fall bidragit till att en annan liten stackare tar den råttans plats senare… 😕

Lamina
2013-08-27 04:11
1

Uhh… Jag misstolkade. Trodde #2 var TS och att h*n tyckte 300 var dyrt för en råtta. *skäms* 🤐

//Lamina

Mezzzanina
2013-08-27 05:11
1

Lamina, jag tyckte ditt inlägg var riktigt bra då det talar om på ett bra och tydligt sätt varför man inte bör stödja grossistavel.Så ditt inlägg  var ändå viktigt.

Zakaraa
2013-08-27 09:46
1

#10 Ditt inlägg har en viktig poäng, ville bara reda ut det då det tyvärr annars kan bli lite som en häxjakt :) Är så lätt att läsa fel och misstolka :)

Anothername
2013-08-27 12:32
1

#10 vilken dubbel misstolkning från vår sida ^^ Jag tycker verkligen inte 300kr är dyrt :)

pellepojken
2013-08-28 14:17
1

# 4   Ett superbra inlägg där det tydligt visar hur dom stackars djuren "massproduceras" i utrymmen som kan liknas vid celler.

Där ska sedan honorna tillbringa sina liv med att föda för att sen dödas. Vedervärdigt.

sarakaka
2013-08-28 22:26
4

Det finns många olika saker du kan göra för att förebygga ohälsa hos dina råttor. :)

Byt vattnet varje dag
Ligger vattnet kvar i flaskan länge kan eventuella bakterier som kommit in frodas och alger kan bildas.

Nyttigt torrfoder
Råttor vill ha bra Torrfoder som de alltid har tillgång till. Det går att hitta bra Torrfoder som är köpta men många föredrar att blanda själv för att undvika onyttiga saker som gör råttorna tjocka. I sitt egna Torrfoder kan man t.ex. ha korn, råg, vete, havre, olika sorters fröer, bovete, hirs, Torrfoder till hund, okokta makaroner o.s.v. Torrfodret hjälper även råttorna att slipa ner tänderna lite.

Nyttig färskmat
De ska få färskmat varje dag också. Den bör bestå av grönsaker och frukt (men undvik stenfrukter som råttor kan få löst bajs av) samt kolhydrater och lite protein. I färskmaten kan man ha t.ex. banan, äpple, gurka, broccoli, majs, ris, potatis, bröd, ägg, leverpastej eller en liten köttbit. Man ska undvika att ge dem för mycket salt.

Fräsch luft
Luftvägsproblem är inte ovanligt hos råttor men det finns saker man kan göra för att undvika dem. Om urin ligger länge bildas ammoniakångor vilket är jobbigt att andas in. Så håll buren fräsch! Om man har stökiga råttor kan man ge dem toapapper att boa med som byts varje dag, ta bort bajspluttar och torka lite med en våt trasa på ytor.
Att vädra är också jätteviktigt. Men eftersom råttor inte tål kyla och drag så bra så kan man lägga en filt man inte är rädd om över buren så går det bra.

Luftfuktigheten
Om det blir torrt i luften blir slemhinnorna i halsen lätt irriterande. Att hålla en bra luftfuktighet kan vara en bra behandling vid förkylningar och andra luftvägsproblem eller i förebyggande syfte. För att ordna detta kan man hänga en liten våt handduk på ett varmt element. Då avdunstar små vattenpartiklar till luften.

Råttsäkra hemmet och buren
För att undvika olyckor bör man råttsäkra platser där råttorna vistas samt buren. Ställ inte tunga saker högt upp i buren som kan välta och göm sladdar. Sladdar kan gömmas bakom en list eller i ett sladdskydd som finns att köpa på t.ex. Clas Ohlson.

Hälsokoll
Då och då kan du göra en liten hälsokoll. Ju oftare desto bättre, och det tar bara någon minut!
Titta på nosen och ögonen så att de inte har runnit mycket. Deras snor och tårvätska är röd och ser lite ut som blod.
Titta på klorna och tårna så att de ser bra ut och inte är sneda eller har konstig färg.
Titta igenom pälsen och huden så att de inte har små sår eller ohyra.
Titta på tänderna så att de inte är för långa.
Känn igenom råttan så att den inte har tumörer eller är öm någonstans.
Observera råttan när den går så att den har bra balans, går rakt och inte haltar.
Kolla även i buren så att de har kissat som de ska och att de har bajsat.

Solljus
Det glöms lätt bort men D-vitamin som man får av solljus är nyttigt. Att ha buren i ett rum som blir ordentligt ljust på dagen är nyttigt. Tänk bara på att ge dem ett ställe i buren att gömma sig på ifall de vill sova i mörker.

Motion
För att alla djur ska hållas friska är motion viktigt. Motion belastar skelettet som blir tåligare, tränar musklerna som blir starkare, tränar hjärnan som blir effektivare och sömnen får ökad kvalitét. Råttor bör ha en bur som de kan klättra och leka i och tas ut ur buren varje dag. För de som inte har hunnit råttsäkra rum eller av någon annan anledning har svårt att ta ut dem är ett badrum eller en toalett ett tips. Där finns ofta inga sladdar eller känsliga möbler.

MissanTissan
2013-08-29 08:03
0

Jag vill inte låta ignorant, men jag tycker jag gjorde ett bra val att köpa från djuraffär. Dom råttorna jag fick var otroligt snälla och jag ångrar mig inte alls över att jag lät dom ha ett liv i stället för att bli orm mat. Fast jag vet inte om jag ska ta från djuraffär igen. Jag hatar djurplågeri mer en något. Usch. Fast jag vill ju inte häller att råttorna från en djuraffär ska dö en sorglig död…

JoySurrender
2013-08-29 11:03
2

#15, får jag lov att kopiera ditt inlägg rakt av och lägga det på min hemsida?

Och för övrigt håller jag med ovanstående. Det är större chans att man får en frisk, glad och trevlig råtta från en seriös uppfödare, än från djuraffär även om enskilda individer kan vara underbara (sa hon som haft sju zoo- och ormmatsråttor <3 ), men det är framför allt massuppfödningen och livsvillkoren man inte ska stödja.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

MissanTissan
2013-08-29 12:58
0

Fast dom kommer antagligen aldrig att sluta med det ändå, eftersom folk som har ormar fortfarande köper dom. Jag ger dom ju i så fall något dom annars aldrig hade fått. Sen beror det också på vart och vilken djuraffär man köper ifrån.

Zakaraa
2013-08-29 13:37
0

#18 dock så köper inte ormägare levande råttor, det är inte lagligt att mata med levande föda samt att det är jättedyrt för de att köpa dem, de flesta köper frysta vilket är mycket billigare

MissanTissan
2013-08-30 14:51
0

okej, det visste jag inte eftersom jag inte är så bra på ormar. Men min syster har ju köpt möss och sagt att det är till hennes ormar. (Vi har inga ormar) Och hon fick köpa dom. Sen har jag alltid antagit att det är därför råttor säljs i djuraffärer. Sen är det ju också så att vi kollade bland uppfödare först, men många var faktiskt ganska otrevliga. Och vi vill bara ha vanliga toppörade han råttor.

sarakaka
2013-08-30 15:00
0

#17 Absolut :)