Tumör :(
Igår hittade jag en tumör på en av mina töser :( 1.5 år gammal är hon… Storleken är som en vindruva ungefär. Den måste ha växt sjukt snabbt eftersom jag inte märkte det förrän den var såpass stor.
Detta är mina första råttor och jag undrar hur jag ska göra. Hur vet jag om hon mår dåligt? Än så länge äter hon och verkar pigg, men när vet man när det är dags att låta henne somna in?
Hur går det till vid en avlivning hos veterinär? Hon är ingen jätte social tjej och tycker inte om när man håller i henne. Eller det går i princip inte att hålla fast henne. Hur ska veterinären då kunna sätta en spruta i henne? :( För antar det är så det går till…
Känns förjävligt :'(
Misströsta inte, inte än på ett tag. Beroende på hur snabbt tumören växer kan du bara se till att hon har det bekvämt. Beroende på vart tumören sitter så kan den bli lika stor som råttan innan man behöver tänka på avlivning, råttor klarar tumörer väldigt bra. Sitter den däremot mot lungorna eller kanske vid baken så att hon inte kan kissa eller bajsa ordentligt skulle jag ta in henne tidigare. Men så länge hon är glad, pigg, äter och dricker, bajsar och kissar som hon ska så kan du bara låta den vara. du kan även välja att operera bort den, men det brukar bli ganska dyrt. Det gick på 2800 en gång som jag gjorde det. Hon var över 2 år och klarade dessvärre inte operationen, så det blev en väldigt dyr "avlivning".
Det finns olika sätt man kan avliva hos veterinär på, vissa ger en spruta medan andra ger dem en överdos av narkosmedel. Det senare brukar inte veterinärer vilja göra eftersom det är väldigt dyrt. Jag har i varje fall avlivat 3 st hos veterinär med sprut-metoden och haft blandade erfarenheter. En gång blev råttan rädd och skrek medan en annan gång så gick det väldigt lugnt och fint till. Det där avgör du helt själv som ägare och jag hoppas att veterinären kommer att ge dig alternativet att söva ner istället. För mig handlade det om en prisfråga, tyvärr. En avlivning hos min veterinär med kremering kostar bara 300, medan det kostar närmare 1000 att få göra det med gas.
Lycka till! 🌺
Först, ta reda på att det är ett tumör.
Något som händer relativt ofta är att dom får stora finnar, därför är det bättre att du kontaktar en veterinär och låter dom undersöka ditt djur så du är hundra vad det handlar om :)
Om det är ett tumör så märker man det på deras beteende, om tumöret är ivägen då dom går, eller verkar göra ont, eller om det börjar bli blå/få sår. Då måste du troligen avliva henne, då det är dåliga symtom
Sedan så kan man operera bort vissa tumör om man har tur, så ta inte detta som en remiss till himlen. Det finns en tråd där man kan läsa mer om tumörer osv på Vanliga råttfrågor ( finns också artikel här om man inte vet hur det ser ut när en råtta har ont )
Men jag rekomenderar starkt att kolla upp det innan du antar det värsta :)
Vid avlivning så kan det variera, men det bästa är när veterinären först ger din vän en lugnande spruta som gör att h*n blir dåsig och trött. Sedan får h*n en till spruta som får hjärtat att stanna, det gör inte ont och h*n blir inte stressad av sticket heller. Om du är osäker på hur just din veterinär gör så ring i förväg och ta reda på det, händer ibland att vissa veterinärer inte ger nån lugnande spruta innan och själv tycker jag inte om det alls.
Lycka till - kram -
Angående avlivning. När vi tog bort våra pojkar toc de med dem till operayionssalen, sövde dem med gas och gav dem sprutan när de sov. Tyvärr fick vi inte vara med eftersom det var i operationssalen. Det kändes dock otroligt bra att veta att de sov när de fick sprutan. Kanske att detta var lite dyrare men tycker helt klart att det var värt det. Hoppas att du inte behöver vara med om det på länge än!
Njut av tiden ni har kvar och det kommer att gå bra när det blir dags, svårt och jobbigt men du kommer att veta att du gör rätt 🤗
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tack för era svar allihopa. Är ganska pessimistisk av mig så antar alltid det värsta. Den har växt mkt sedan jag upptäckte den i förrgår, så jag får helt enkelt göra som #4 sa och försöka ta en dag i taget och njuta av tiden som är kvar.
Hur länge klarar sig en råtta själv? Min andra tjej kommer nämligen bli själv när Rubina är borta.. Står i dilemmat om att skaffa en ny bebis eller lämna bort Gloria. Det tar dock emot sjukt mkt i hjärtat. Känns som det är svårt att hitta någon som vill ta hand om en råtta som redan är 1.5 år…
Det är inte alls säkert att avlivning är enda alternativet.
Honråttor kan få juvertumörer som växer ganska snabbt, men som man ofta kan operera bort.
Det kan också vara en abcsess (böld).
Boka tid hos en råttkunnig veterinär!
If you fight love, you're always a loser