Bottenströer för- och nackdelar
Nu handlar min fundering om bottenströ. Av olika anledningar är inte borrismattor mitt förstahandsval så jag tittar på strö istället. Det viktigaste är att det blir så luktfritt och dammfritt som möjligt, kostnaden för ströet är sekundärt.
Vad ska jag då använda?
Alspån?
Hampaströ?
Aspspån?
Carefresh?
Remiss?
Toalätt?
Det är alltså en sort till underlag och en annan till lådorna. Men vilka?
Vart köper ni? Jag hittade dessa. Men finns ingen av "spån"sorterna på t.ex. Granngården? Hittade bara Remiss (samma som toalätt?) där.
Alspån:
Nickos Alspån 2-4 mm, 25L
139 kr arken zoo
Alspån 2-4 mm 25 L
119 kr animail
Hampaströ:
Hampaströ 25 L
115 kr animail
Aspspån:
Aspspån 50 Liter
178 kr animail
Carefresh:
CareFresh Natural 14 L
69 kr animail
CareFresh Ultra 10 L
79 kr animail
_Det fanns visst confettifärgat också :p
http://animail.se/carefresh-confetti-10-l.html_
Remiss:
Remiss. 55 liter.
169 kr granngården
Jag använder mig utav hampaströ, dammar väldigt lite, miljövänligt och luktar gott. Köper mitt på zooplus.DK tillsammans med deras hampamattor. :) Hampamattorna är väldigt populära här hemma då man kan slita dom i stora tussiga bitar och busa järnet med dem… ;)
Ska tillägga att ni mer än gärna får lägga in bilder på era burar och kisslådor med olika underlag i =)
Kan lägga till att jag i deras toalådor använder Ever Clean :)
Jag använder back 2 nature , vilket är som toalätt men mjukare, luktar mindre( enligt andra som luktat, jag tycker inte toalätt luktar nåt speciellt själv ), samt att min pojkvän inte är allergisk mot det!
Vi testade detta då han visade allergiska reaktioner, och då vi bytte så slutade besvären. Han kunde till och med rengöra buren själv, men jag vet inte vad i toalätt han reagerade på dock.
Jag köper mitt från djuraffären akvarie centrum som finns i skellefteå, men det borde finnas på andra ställen med.
Köper Lättströ (av hampa) från Granngården, använt det till marsvinen ännu bara men snart dår råttorna det med. Tycker det är väldigt bra, gillar det mer än alspån som legat högst upp på min lista då man lätt ser om det hamnat några bajskluttar utanför toan vilket man inte gör med alspån eftersom den liknar avföring i färg.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#4 Är detta dyrt? Jag har länge funderat på det, men det finns varken i Piteå eller Luleå på Djurmagazinet, men hade kunnat tänka mig att åka till Skellefteå för att köpa det, och faktiskt prova… men är det värt att köpa för någon som inte är allergisk?
Jag tror jag kommit fram till att ha
Bottenströ:
Aspspån
Toalåda:
Carefresh
Tror ni det blir bra?