Problem
Jag funderar på att köpa en bur nere i umeå, (jag bor i luleå) hur ska jag frakta den?
Kanske bussgods? Googla det :)
//Nike
Har googlat men finns det inget billigare alternativ orkar ju inte betala 600:- för frakt
Går det att hitta en liknande bur som du kan beställa hem till dörren?
Nej, vet inte vars jag kan köpa burar har ni några tips?
Zooplus verkar vara den populäraste sidan. De har massvis med burar och det är fri frakt i Sverige om man överstiger en viss summa.
Superbra, kolla in den!
www.zooplus.se
Om du väljer zooplus så köp från danska sidan, zooplus.dk då de har bättre priser än svenska sidan, du har även zooplus.com som även de har bättre priser. Svenska sajter är svindyra. (Kom bara ihåg att omvandla valutan, valuta.se kan du göra det på)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det här är utan tvekan den bästa buren jag har haft! Har haft fyra stycken olika. Tycker att man kan ha upp till 4 råttor i den om man tar ut dem mycket på dagarna. :)
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/334461
Den är otroligt lättstädad och enkel att montera ihop och isär. Den är hur praktiskt som helst och det finns inga knasiga hörn som är svårstädade. Lätt att inreda, och man får med lite tillbehör t.ex. en rosa hylla med stege, en hängmatta, vattenflaska och matskål.
Den har en jättebra lucka fram och taket är jättelätt att ta av, bara att pilla upp det och lyfta. Då kommer man åt allt i hela buren.
Den kostar 900 kr, fraktas hem till din dörr gratis.
På bilden är min bur för ett tag sedan. :)
#7 tycker personligen det beror lite på hur ens råttor är… Om man har aktiva råttor tycker jag den är sjukt för liten för 4st, men om man har gamla som ej rör sig mkt eller lata råttor så kanske, med då mycket utevistelse…
Mina 3 honor springer i buren som in i under natten även med mycket utevistelse under dagen, så de hade blivit smått galna av att ha så begränsat med utrymme :P
(deras temoprära bur medans jag städar är ungifär hälften så stor, och den kan dom ej vara mer i än en timme utan att bli helt tokiga)
Så personligen tycker jag det är en individsfråga. Kan ju funka hur bra som helst, men kan också ge dig understimulerade råttor om de har mycket spring i benen :P Om det visar sig att bli det senare, så tycker jag den extra slanten är värd så att man slipper all den stressen med att försöka lista ut hur man ska fixa det…! (eller köpa två burar som man staplar på varandra? blir iof ganska dyrt… Refererar nu till 4 råttor, men tycker likadant för 3)
(kan adda att jag intetvivlar på att det funkar galant för dig då, men iom att råttor är så olika från råtta till råtta så måste jag påpeka det, eftersom det ej hade funkat för mina och jag har inte riktigt den tiden att låta de springa ute varje gång de piggnar till tyvär)
I övrigt tycker jag det ser ut att vara en väldigt funktionell bur, ser lättstädad och lättåtkomlig ut! Tittade själv på den då jag vill ha en bebisbur/sjukbur men som även funkar som en resebur till mina :)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#8 Jo jag vet att det är olika, det är därför jag skrev "tycker", inte "så är det". :)
Jag har haft en Furet Tower till mellan två och fem råttor och jag har inte märkt någon skillnad, mina ville inte klättra så mycket och hålla på utan myste mest i buren och lekte och motionerade när jag tog ut dem. Så självklart är det olika men om jag jämför med mina råttor och sedan tänker på storleken så tycker jag att man kan ha tre hanar eller fyra honor, som sagt, förutsatt att man tar ut dem mycket. :)
#9 ja, såklart! Men ville endån peka ut det då du inte skrev det själv (detta hade inte varit självklart för mig ett år sedan, så kände att skriva ett förtydligande med vad som kan hända om man har pigga råttor var nödvändigt~) utmärkt bur för mindre springia råttor :)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#10 Ja springiga råttor vill nog ha större, jag håller med dig. :)
Kattlycka.se
Därifrån beställde jag en voljär som jag är supernöjd med. Billiga och stora burar med fri frakt.