Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 492 ggr
[kalelo]
2013-08-25 20:33
1

Orolig

En av mina råttor är riktigt slö, är jätteorolig för henne. Så får ta henne till vetrinären imorgon på en akuttid, om hon överlever natten. Ska sätta henne i en sjukbur för att krontrolera om hon äter och dricker. Hon har gått upp 3g sen förra måndagen, men ser mager ut. Drar upp päsen i nacken och den sjunker rätt så fort. har gjort en storstädning precis bara för säkerhets skull. Har haft nysande råttor ett tag, bytt plats till buren till ett dragfritt rum, haft kan jang i vattnet, varit noga att kolla att de har mat och sköta städningen. Just denna råttan, tvåan, har varken nyst eller någonting. lite lealös i kroppen, vill knappt gå runt när jag tar ut henne utan bara sakta upp på axeln. klappar jag henne i famnen knastrar hon och ploppar ögon och halvblundar emellanåt med ena ögat.

Hoppas hon överlever natten… jaga vetrinären imorgonbitti. Suck, stressad, ångest… stackars liten.

Allamej
2013-08-25 20:39
0

Hoppas allt går bra med den lilla 🤔

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zolah
2013-08-25 20:44
0

Har hon svårt att hålla värme eller är hon rent sv för varm? Det är jättebra att du planerar med vet tills i morgon, men jag frågar så att man kanske kan komma på sätt att förenkla natten för henne.

[kalelo]
2013-08-26 14:43
0

HOn mådde bättre i morse. har varit hos vetrinären som lyssnade på några utav dem… Mycroplasma trodde hon, så dubbel atibiotikakur och livstids karatän från andra råttor för hela kullen som gäller sa hon.

Inte kul, men de får leva så länge de mår hyfsat bra.

Har köpt handsprit idag, som jag ska använda och tänka på att byta kläder och hygien när jag ska iväg och ev. träffar på andras råttor.

Efter antibiotikakur, är mycroplasma fortfarande lita smittosamt? tänkte på hygienen här när man ska iväg hemifrån.

sarakaka
2013-08-26 14:52
1

Vad tragiskt! Hur många råttor har du?
Vill du ha henne i livstids karantän kanske du kan "offra" en kompis som kan bo med henne?

Jag har haft råttor med mycoplasmautbrott och det har inte smittat mellan dem utan så vitt jag vet enbart påverkat den sjuka råttan. Jag hade råttan med utbrott för sig själv under en veckas antibiotikakur sen flyttade jag in henne med de andra och det var aldrig några problem. Men det är min erfarenhet och det behöver självklart inte vara så jämt!

Fridborg
2013-08-26 14:55
4

ALLA råttor bär på mycoplasma, skillnaderna ligger i immunförsvaret. De som har sämre immunförsvar är de som får de jobbiga symptomen av den. Så hade jag varit du hade jag haft den lille i sjukbur tills den blev glad och pigg igen och sedan haft den med alla andra, det där låter överdrivet och du behöver inte hålla på med handsprit :P

Allamej
2013-08-26 15:30
1

Som Fridborg säger så bär alla tamråttor på mycoplasma latent och det kan bryta ut och bli kroniskt men karantän är inte svaret. Det smittar dom inte

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[kalelo]
2013-08-26 19:44
0

3 av 6 st har symptom. Alla bor i samma bur, och kommer att få göra det livet ut. Tänkte bara för smittorisk till andra.

Har en väninnna som driver en djuraffär och hon vill absolut inte få det till sig, har även varnat henne så hon inte plockar in från leverantörer nu utan bara håller det till sin egen avel… som hon annars brukar komplitera med från leverantör när efterfrågan är större än vad hon själv kan leverera med djurens hälsa i behåll med rätt mellanrum mellan kullarna osv. När hon inte kan leverera friska djur, så stryper hon hällre tillgången till dem än att sälja sjuka djur.

Vetrinärem pratade om klädbyte och noga hygien innan man träffar andra råttor, så man inte smittar. Varav jag tänkte att har jag inte haft råttorna uppe, uan bara hälsat på dem med handen så räckte det med handsprit(snabbare än att gå och tvätta händerna stup i kvarten).

Fridborg
2013-08-26 20:16
3

Men alltså det finns ingen smittorisk, alla råttor bär på detta. Din veterinär borde komplettera sin 2-veckorskurs de tar om råttor.

Du behöver varken tvätta händer eller byta kläder med mycoråttor som visar symptom. De andra som bor i samma hem är redan smittade och alla råttor bär på det latent, så även om du går till en djuraffär och gosar med råttorna så finns det ändå ingen smittorisk eftersom alla råttor bär på detta ;)