Västernorrland?
hejhej! nu har jag lyckats övertala min sambo om att skaffa råttor, inte än men inom en snar framtid. Jag måste fixa med bur och komma tillrätta i lägenheten först. då kommer vi till frågan, finns det någon/några uppfödare i Västernorrland? det enda jag söker är ett trevligt råttpar med bra psyke och friska föräldrar så färg och liknande spelar egentligen ingen roll.
sen kanske någon kan tipsa mig om en bra, billig bur?
och sista frågan, kommer det lukta vääldigt mycket att ha råttor i en liten etta? jag är fullt medveten om att man måste städa regelbundet osv. har haft möss, hamster och kanin tidigare så städrutinerna kan jag ;)
(vet inte om jag valt rätt grupp så tråden kan flyttas om så behövs)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag har råttor i en etta och har inte direkt problem :)
I malå så har du sockerråttan men hon har just nu ingen kull på G, tror jag? du kan ju kika på hennes hemsida då och då för uppdateringar.
http://sockerrattan.tumblr.com/
den är fortfarande under uppbyggnad så lite fel kan det vara ( jag är site admin så det är jag som fixar den )
Jag tror inte lukt skulle vara något som helst problem för mig utan det är sambon som skulle kunna tycka det var jobbigt, jag har två hundar också men dom är lugna och snälla vid andra djur så det tror jag inte skulle vara nå problem heller. Jag vet att han hatar kattlådor för att dom luktar så mycket så jag vet inte om råttor skulle vara nä problem. Ska kolla in sidan :) bor dock i Kramfors/Sollefteå så är lite långt ändå ^^
Vi har två kissar, en vovve och en orm förutom pojkarna då ;)
Och har inte haft problem djuren emellan, lämnar ju då inte dem ensamma utan uppsikt. Ett tips är att hänga en vaxduk på väggen bakom buren så slipper du skräp på väggen, fick det problemet i början! turligt nog fick vi nytapetserat rätt snart därefter .
Tycker inte att råttor är värre än katt på luktfronten, katterna luktar definitivt mer.
Transport brukar alltid gå lösa på nåt sätt, bara man hör sig för men uppfödare och andra :) ( tex - djurtransport i fokus finns )
Vi har en etta på 44 kvm, råttorna har en väldigt stor bur men bara man möblerar bra så är det inga problem! Det är ju klart råttor luktar men det gör ju alla djur! Dock så rekommenderar jag inte att ha Borris mattor som bur underlag, stank kiss efter bara någon dag. Ha t.ex Toa-Lätt som burunderlag och sen byt ut/tvätta tyget inuti buren ofta 😃
Resten av dina frågor kan jag tyvärr inte svara på då jag bor i Göteborg 😉
I'm not crazy. My reality is just different from yours.
Det här med vaxduk, vad hände med väggen, typ kiss stänk eller? Toa lätt hade jag tänkt använda som underlag för det funkade bäst på både möss och hamster :) tack för alla svar!
Precis, säkert lite mat stänk också. När dom busar så kan dom slå till med svansen så det skvittrar, det var ju inte jätte mycket men det hade blivit synligt efter 1 år med stänk. ( vit vägg också )
Jaha tack då vet jag :) då får jag ta och införskaffa en sån :)
Inget som er nå fler uppfödare i Västernorrland?
Här har du en lista på uppfödare :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d715692b9cb4622210687f9-uppfodarlista
Verkar inte finnas några i just västernorrland, men som sagt kan man få hjälp med frakten om det är långt.
Tack :D
http://rattor.ifokus.se/discussions/5212131ece12c410440034ed-rattor-saljes
Finns i västernorrland.
- " -Nanniis-"-
Åh vilken tur jag har :)