Mår de dåligt?
Hej!
Jag skaffade råttor för ett tag sedan och jag älskar mina småttingar så otroligt mycket. Dock är detta mina första råttor och jag är så himla osäker hela tiden… Gör jag rätt? Mår de bra? Tänk så mår de dåligt och jag inte vet om det..?
De sover nästan hela tiden i deras hängmatta och de är inte jätteförtjusta i att vara ute med mig. De vill hela tiden springa iväg och gärna in i buren. Brukar ha de ute i sängen en stund varje dag så de kan röra på sig på en större yta.
Men just de faktum att de ligger så mycket i hängmattan och inte gärna kommer ut skrämmer mig lite. Mår de dåligt? Vad ska jag göra?
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?discussions-1
Här har du lite artiklar som säkert kan hjälpa dig om du är ny på att ha råttor :)
jag tror att dom mår bra, men inte är så vana att du hanterar dem . Att ha dem i en munkjacka ( i luvan ) brukar vara jättebra. Då associerar dom dig med mys och trygghet , medans i sängen så har dom säkert mer lust att upptäcka och springa runt.
Så, gå tillbaka till basics och låt dem sedan gå lösa då dom är mer trygga med dig.
en annan faktor som kan spela roll är deras ålder, dom hamnar lite i en trotsålder då dom är unga och vill visa sig självständiga och därför kanske inte söker kontakt med dig som förut.
att dom sover mycket kan vara att dom är understimulerade, eller kort bara lata ;)
Det är mycket det kan vara, dela gärna med dig om deras ålder osv så kan vi säkert hjälpa dig komma på vad som är på tok. Men om du tror dom är sjuka är det bättre att du kontaktar en veterinär och låta henom kolla upp dem :)
Hej!
Jag tänkte när jag läste ditt inlägg att precis så kände vi också när vi precis fått hem våra två pojkar. Vi hade läst på jättemycket. Det känns som att jag läst allt som finns på internet om råttor inklusive det mesta av det här forumet, men ändå blev vi så himla osäkra när vi fick hem dem.
De var så små, så osäkra och det var så svårt att förstå sig på dem. (Och jag har dessutom haft råttor innan även om det var väldigt länge sedan, men nu kändes det annorlunda av någon anledning)
Vi oroade oss också över att de inte verkade så intresserade av att umgås med oss, och över att de sov väldigt mycket. Nu vet jag inte om vi gjorde allt rätt precis, men jag tänkte mest säga att det gick bra iaf. Nu har vi två jättefina, snart 5 månader gamla pojkar, som faktiskt verkar ha det väldigt bra.
De är kanske inte de mest sociala råttorna, men de springer glatt omkring i lägenheten och kommer oftast när man ropar (om man mutar med något gott), och oron har liksom lagt sig allt eftersom.
Jag hoppas att du slipper oroa dig, och att det går bra med småttingarna!
Alla råttor har olika petsonligheter, dina kanske är små sömntutor helt enkelt. Vissa behöver mer tid än andra för att våga sig iväg påäventyr. Skriver igen imorgon när jag har dator hut du kan göra för att gå dem tamare :)
Jag hade mina råttor i sängen och under täcket vilket också kände tryggt för dom samtidigt som de blev vana av mig. Dom älskade att vara under täcket kan jag allt säga 😃Men dom blev väldigt sociala med tiden, riktiga pussgurkor var dem 🙂
Men det finns säkert fler bra idéer man kan göra för att göra dem mer bekväma, men mår bra det tror jag absolut att dina råttisar gör 🙂