Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 917 ggr
[Hejkungen]
2013-08-24 22:41
1

Shampoo

Vilket shampoo använder ni till era råttor? Är tveksam inför valet av shampoo så dela gärna med er av vilket ni anser vara bäst :) 

MVH Emelie

Charlott_
2013-08-24 22:44
0

Hundvalps schampo är milt och de använder jag! :)

Zakaraa
2013-08-24 22:58
0

Inget schampoo alls, använder antingen olivtvål eller inför utställning groomers goop. Tycker schampoo är för starkt, har en gång anvvnt allergischampoo dock

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

sarakaka
2013-08-24 23:14
0

Milt hundschampo men det använder jag bara på råttor som inte kan göra rent sig själva ordentligt, t.ex. när de är gamla. Då oftast bara lite i rumpan och på svansen. :)

Charlott_
2013-08-24 23:22
0

#2 Inte för at vara sån. Men vi männsikors hårbotten är surt, och därför ska man använda schampo för det är också surt. Men använder du tvål som är alkaliskt i hårbotten så får man torr hårbotten, kakor i hårbotten och eksem. Tror de fungerar precis samma för djur också.
Jag rekomenderar dig att använda ett schampo som är till djur och inte en tvål vi tvättar händerna med ^^

Zakaraa
2013-08-24 23:29
0

Olivtvål är en speciell tvål, om man nu ska kalla deg för tvål, ungefär som att använda olivolja. Tydligen ko inte min text lm svansen med, sufplattan är min värsga ovän.. olivtvålen används pä SVANS ska d ara, orry för det. Men badar oftast aldrkg råttorna, finns ingen anledning, i så fall är det inför utställning och då använda groomers goop som sagt. KAKOR i botten??

chade
2013-08-24 23:38
2

#5 haha Har din surfplatta tagit sig några järn nu på kvällskvisten? 😂
Jobbigt när tekniken inte vill samarbeta, fy för det 😛

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Charlott_
2013-08-24 23:38
0

#5 Kakor ja, de heter så när de blir beläggning på beläggning… Har du inte sett ett spädbarn med kakor i hårbotten, visst de är helt andra kakor men typ så ser dom ut ifall man använder alkaliskt tvål å hårbotten, För de torkar ut ;)

Rekomenderar fortfarande schampo som är anpassat till djurs HUD och inte tvål! ;)

Zakaraa
2013-08-24 23:43
0

#6 jadu, jag börjar bli galen på den här saken. Får tillbaka mi dator mitten av näst mnad.. avskur den a grej, haha! Ska nog leta upp tangentbordet till datorn o koppla kn. #7 som sagt, inte skadligt att använda olivolja på kroppen sedan använder jag, Återigen Groomers goop. Faktislt aldrig sett spädbarn, ogillar barn så går inte i närheten av dem ;)

Charlott_
2013-08-25 00:22
0

#8 Oj stackars dig att ogilla människor :S

HY OCH HÅRBOTTEN ÄR INTE SAMMA SAK!

Zakaraa
2013-08-25 00:23
0

Men herregud… -.- LÄS innan du forstätter. Börja inte hoppa på folk i ännu en tråd.. Jag säger för FJÄRDE gången, Groomers goop, herregud

Charlott_
2013-08-25 00:26
0

#10 Men hy och hårbotten är inte samma sak, något du inte förstår ifrån den delen?
 Och jag menar, det är synd att du aldrig sett ett spädbarn. Dom som är så söta! :)

Zakaraa
2013-08-25 00:28
0

#11 vart har jag påstått att det är det? Har du någonsin funderat på att sluta läsa in saker i andras ord? Har aldrig skrivit att det är samma sak. Du verkar tro att Groomers goop är tvål dessutom vilket det inte är. Du tjatar om det hela tiden så verkar behöva påpeka det. Och nej det är inte synd om mig, jag gillar inte barn och därför är det inte heller synd om mig.

Charlott_
2013-08-25 00:35
0

#11 Du skrev olivtvål, då är de ju en tvål!!! XD haha
Men om jag fattade de rätt av all fel stavning du gav i en tråd åvan så tog du olivtvålen till svansen? Eller kan du skriva om de inlägget? ;)

Skrev aldrig att det var synd om dig! Skrev att de var synd att du tycker så för dom är ju så söta. Jag tycke i alla fall om spädbarn. De är så dom är som mysigast. Men får jag fråga vad som är så äckligt med spädbarn. Du har ju själv vart ett! :)

[rinrats]
2013-08-25 00:38
7

#13. Ursäkta men vad har denna tråd med människobarn att göra?
Sen är det hennes ensak om vad hon tycker om barn, inget man ska behöva ifrågasätta allra helst inte inne på ett råttforum! :O

Charlott_
2013-08-25 00:42
0

#14 Då var de väl onödigt av henne att dra upp att hon ogillar dem. Istället kunde hon istället skriva att hon inte sett kakor som spädbarn brukar ha i hårbotten.

Du får gärna läsa igenom tråden innan du skriver så.. De var prat på Surt och alkaliskt..

[rinrats]
2013-08-25 00:45
0

#15. Men lilla du, jag har läst igenom tråden. Hon skrev varför hon aldrig sett det där med kakor på spädbarn och sen behöver det inte vara mer snack om det.

sarakaka
2013-08-25 00:48
1

Charlott_
TS bad om tips på vad man kan använda, Zakaraa gillar olivtvål, du tycker där emot inte att det är en bra idé och har motiverat varför - klart. Inget mer behöver sägas än så.

Jag har använt milt hundschampo och sedan haft parfymfri hudkräm på svansen. Ibland tycker jag att råttorna har behövt badas, t.ex. inför en introducering eller när de är gamla. Men annars badar jag dem inte. :) Alla utom en har ogillat att springa runt i vatten utan har föredragit att sitta i knä eller handfat och låta en hälla vattnet över, det har varit mycket lättare. Fast vissa gillar att bada så är olika. :)

Charlott_
2013-08-25 00:53
0

#16 Man behöver inte skriva att man aldrig sett en sådan kaka för hon aldrig sett ett barn då hon inte gillar dem.  Man kan ju skriva klart å tydligt ''Nej jag har aldrig sett en sådan kaka'' Man behöver ju inte utveckla mer. Utvecklar man mer så är de ju klart man frågar :)

#17 Jag är fullt medveten om de och du behöver inte påminna mig..

Blodfot
2013-08-25 00:53
0

jag tassar!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[rinrats]
2013-08-25 00:55
3

#18. Ibland säger man mer än man borde utan att tänka efter innan man publicerar sitt inlägg. Jag tror nog många har gjort det minst en gång i sitt liv eller kommer att göra det någon gång. Eftersom det är ett råttforum så tycker jag inte att man skall fråga mer ang barnfrågan, är du så intresserad så ta det via PM istället och lämna denna tråd ren istället. :)

Charlott_
2013-08-25 00:58
0

#18 Precis, många skriver innan dom tänker! och de var ju så i detta fall då tror jag. Tycker inte man behöver utveckla sig själv med att man inte sett ngt sådant bara för att man inte gillar spädbarn.. PUNKT SLUT!

wintermynta
2013-08-25 01:04
2

Här hemma tager vi vad vi haver om det är utställningsdags och hittills har mina inte farit illa. Det viktigaste är att man smörjer in svansen och hela kroppen efteråt. 
Egentligen är det bara svansen man kan behöva tvätta på råttor. Blir den för smutsig gör den ont på råttan Ibland räcker det med en våtservett helst oparfymerad. Ibland kan  man behöva skölja den i varmt vatten med en mild tvål. Alla råttor som inte ställs ut här hemma får ett julbad och det fungerar alldeles ypperligt.

[Hejkungen]
2013-08-25 02:56
0

Jag har förstått att dem lätt blir torra och att man ska smörja in dem. Helosan borde funka bra, eller? Finns det något annat som man skulle kunna smörja in dem med? :) 

TACK för alla svar på MIN fråga :)

MoaL
2013-08-25 03:34
0

Jag rekommenderar att smörja med kokosolja. Nyttigt och ypperligt som mjukgörande olja. ^^ Dessutom innehåller det inte alla dåliga ämnen som finns i olika hudkrämer, barnoljor och dylikt, för att inte tala om att det luktar underbart. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Apootie
2013-08-25 11:00
0

De bästa schampona jag har använt är kattungeschampo och så hade mina föräldrar något till min hund, jag ska kolla upp det sen för det var hur bra som helst! Till svansen har jag lite barnolja som jag smörjer in med! Efter jag började använda de lite dyrare schampona (som oftast inte ens brukar vara bättre) så blev mina hanars päls mycket finare, mjukare och deras hud ser bättre ut. Jag badar dem inte superofta, men eftersom de många gånger ligger i kiss, så det blir fläckar, badar jag dem lite mer än vad som kanske är bra (dock max 2ggr i månaden, och då är det bara de /de som fläckat ner sig)