massproduserar
Denna sötnos fick jag hålla i idag.. den kommer från min skola, (går smådjurslinjen) jag frågade djurskötaren lite om råtterna, dom hade samanlagt 4 råttor två hanar och två honor. Och en hona gick tillsammans med en hane (hon som hade blivit mamma) och den andra honan gick också med en hane. Jag frågade om honan och hanen går tillsammans hela tiden och ja det gjorde dom. Och sen frågade jag ifall honan aldrig få vila efter att ha fått ungar jo de sa dom att hon fick, men då fick hon vara i en liten ''testbur'' ett tag tills det var dags igen..
hanen som var i buren sa hon att han kunde bitas eftersom han var aggresiv. frågade också vart alla råttungar far och svaret var att vissa blir reprilmat och vissa säljs till djuraffärer 50kr kostar en råtta om man vill köpa hem. Tycker sånt här är vääldigt tråkigt.. självklart behöver reptiler också mat, men blev lite irriterad att dom tog direkt en kull efter att hon fött sin första kull, att hon aldrig fick vila ordentligt och att honan och hanen var väldigt skygga, hanen aggresiv osv osv..
som jag skrev i en annan tråd, mina råttor kommer från en skola precis sån där linje.
mina råttor var en kull på 8 å hälften av dom blev ormmat å resten såldes, men mycket konstigt koncept.
måste dom avla "mat" till ormarna samtidigt som de avlar fram sällskaps råttor till (barn)familjer….som du skrev tror ju inte att de bryr sig så mycket om råttorna som djur eller hälsa eller temprament på dom som de säljer sen.
förstår om dom har några råttor på skolan för att undersöka/lära sig om/ta hand om/sjukvård osv men varför massproducera samtidigt som mat eller bara för avlandets skull.
mina råttor verkar snälla och blir nog bra husdjur men känns mer som att jag "räddade" dom från att bli ormmat än att dom valdes utifrån personlighet eller föräldrar.
/emdi
man måste väl inte ge ormar levande föda? eller ens råttor eller möss?
/emdi
#2 har för mig att det är mot lagen att ge levande föda
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
råtterna där är inte levande då dom ges till föda
#3 man får bara ge levande till de djur som verkligen matvägrar dött har jag för mig
Små stjärnor lyser också i mörkret.
är nog inte skrivet isten det där med att det skulle vara mot "lagen" jordbruket säger att det är "förbjudet" pga det går emot andra lagar om att inte plåga djur. men nån som är insatt i lagar kan ju svara på det. senast 2011 så såg jag en artikel med en ormägare som gav levande föda
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen-levande-mat-till-ormar/
men visst är det vanligare med möss som ormföda?
/emdi
#6 beror ju på ormens stoelek, råttpinkies är väldigt vanligt och även större råttor. Sorry TS för OT!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
men hursom, tillbaka till det här med skolorna.. varför gör dom detta?
hjälp mig förstå.
de som är passionerade om ormar å reptiler kan väl föda upp och sälja frysta möss å råttor.
och de som har råttor som passion föder upp friska, tama och bra sällskapsdjur till oss…
varför gör skolor detta som nå slags sidprojekt?sälj inga råttor till familjer å djuraffärer isåfall.. ge alla till ormarna då? eller sluta massproducera?
blir ju bara fel, enligt mig.
/emdi
Varför inte anonymt anmäla skolorna till länsstyrelsen? Jag kan inte tänka mig att det är lagligt att hålla på så. Då menar jag att låta hane och hona medvetet gå tillsamman för att hon ska vara tvungen att vara dräktig hela tiden.
Ja jag håller med, gör en anonym anmälan. Känns ju inte bra att råttorna ska leva på det viset!
Stop climate change, before it changes you
Håller med, känns inte alls rättvist för stackars honorna. Det tar mycket på krafterna att vara dräktig och föda upp ungarna. :/
Ja ska nog fundera på det.. Men vill ta först reda på lite mer om hur dom egentligen ha det när det gäller råttorna/mössen och gerbilerna