Planerad kull
Nu har vi bestäm oss efter många om och men att para Dammi och Nero.
Så här ser det ut just nu…
När kommer paret att sättas ihop: Slutet av Dec 2013
Vilka färger förväntas i kullen: Black, Agouti, Roan
Vilka förväntade öron/pälstyper blir det i kullen:
Toppörade, släta, ev. rex
Övrigt:
Syftet med denna kull är att jag först och främst vill ha ha en kull efter just denna honan
då hennes temperament är vad jag vill ha hos en råtta.
Eftersom Honan är så livlig har jag valt en lugnare hane som hennes partner.
Honan
Namn: Dammi
Född: 16/5-2013
Färg/Teckning: Agouti husky roan
Örontyp: Toppörad
Päls: Slät
Ögon: Svarta
Vikt: 266g
Uppfödare: ?
Varför honan lämpar sig till avel:
Hon är fruktansvärt snäll, social och livlig.
Nyfiken men försiktig.
Inga kända sjukdomar
Hanen
Namn: Nero
Född: 20/5-2012
Färg/Teckning: Black eubk
Örontyp: Toppörad
Päls: Slät
Ögon: Svarta
Vikt: 517g
Uppfödare: privat, ej reggad
Varför hanen lämpar sig till avel:
Han är en snäll och väldigt lugn kille utan rädslor och är väldigt nyfiken.
Inga kända sjukdomar.
Privatuppfödd.
Om jag missat något så bara hojta till!!!
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Nej, du kan inte få rex om du parar två slätpälsade råttor…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Verkar som om du måste läsa på en hel del och skaffa dig massa mer erfarenhet utav de råttor du har nu innan du ger dig på avel.
Sen så vet du ingenting om bakgrunden på honan och det är mycket viktigt att veta, du vet ju inte ifall alla hennes syskon lätt blivit sjuka och dött i för tid så därför bör hon inte avlas på plus att jag tycker hon väger lite för lite.
Ni kanske borde överväga att hitta en annan hane, då han inte hunnit passera 1 års strecket när parningen ska fullföljas. Han kommer ju vara i tonårstrottsåldern vid det laget. Hans "rätta" egenskaper har ju inte hunnit titta fram ordentligt än då enligt mig, vilket de oftast brukar göra sen efter ett år, ibland senare, och enstaka fall tidigare (i alla fall hos mig).
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#2 parningen ska som sagt inte äga rum fören i december, hon kanske hinner lägga på sig. Men argumenten om att hon inte har känd bakgrund är bra. MEN jag säger ju också att man måste börja någonstans. Jag tycker inte att det håller när uppfödare skickar råttor sins i mellan och använder sig av samma blod (nu menar jag inte inavel utan linjer som korsas, sen möjligtvis korsas igen senare men är släkt på långt håll eller inget alls. Svårt att förklara hur jag tänker med bara någon mening, men hoppas att någon förstår) hela tiden. Nytt blod måste in tycker jag.
Men om så ska ske, så ska någon av föräldrarna ha en bra bakgrund som man kan se långt tillbaka på och ha endel att stå på.
Låt mig påpeka att hanen är över 1 år.
han är född 20 maj 2012!
Jag vet att man inte kan få rex av 2 släthår men hanens mor är rex och hans syskon har gett rexade ungar i enbart släthårig parning.
Nej jag vet inget om honans bakgrund men det jag vet om henne är att hon är frisk, snäll, tillgiven och underbar.
Tack chade som verkar förstå.🌺
Jag valde denna hanen då jag vet mkt om honom och hans bakgrund men kanske inte massa generationer bakåt.
Jag vet vad du menar chade.
bara för att jag är ny i detta är jag inte blåst.
Jag har en uppfödare som lovat hjälpa mig och lära mig och jag tar tacksamt emot den hjälpen hon kan och vill ge mig.
Orkar inte skriva allt så jag kopierar från min hemsida
Genetik är uppdelat på två Resensivt och Dominant.
Dominant - vanligtvis representeras av en stor bokstav. Karaktärsdraget uttrycks även om den andra genen i paret är olika (heterozygot).Om en förälder är homozygot dominant för egenskapen, kommer alla avkommor att visa att draget. Dominanta gener kan inte bäras.
Recessivt - representeras av en liten bokstav och kan döljas (bäras) av en dominant gen. En enskild behöver två kopior av genen för att uttrycka den egenskapen, måste därför vara homozygot för att visa sig.
Rex är en dominant gen. Så du kan inte få rex via slät+slät. Isåfall handlar det om någon helt annan gen som är resensive. Och får du ut rex från slät+slät parning är det inget vanligt och du bör verkligen läsa på om vad det är för gen det handlar om.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kan inte alla droppa attityden och vara lite sköna istället?
#5 Ursäkta! Jag missade helt årtalet när han var född, slängde en snabb glimt på månaden bara!
Låter bra att du har en uppfödare vid din sida som du kommer kunna bolla tankar med och få hjälp av!
Personligen tycker jag du bör vänta med att avla på dina råttor. Du bör läsa på mer och själva råttan, vanliga sjukdomar. Hur det är att ha en kull och om de vanligaste sakerna som kan skita sig vid en kull.
Varför jag tycker du bör läsa på är bara efter det jag läst om dina trådar här på rif. Bara kort tid sedan frågade du om varför råttan var röd om nosen och vad du skulle göra åt detta. Nått man bör veta innan man ger sig in i avel som är mer inveklat. Och jag tycker du bör lära känna dina hanar du just köpt,utvärdera ett tag innan du börjar planera avel. Kontakta uppfödaren och få veta mer om dom.
Men även tänka på att honan är roan. Flesta uppfödare flyr det som pesten och det kan va väldigt svåra att hitta hem till.
#7 diskussions forum ;-). Folk har rätt att fråga och argumentera. Det är liv man pratar och och det skall inte tas lätt på med att bara slänga ihop djur för en parning.
Sånt här får man hela tiden oavsett hur länge man hållit på. Folk vill gärna ifrågasätta på om parningar verkligen är vettiga när de inte ser nått som gynnar en parning eller osäkra på om de är intresserade av en avkomma eller ej. Men även fråga för att lära känna föräldra djuren. Det är så man enklast hittar den råtta man vill dela sitt hem med, som man tror man kommer klicka med.
#10 Nej nej, missförstå mig inte. Jag tycker inte heller man ska avla på djur man inte känner till bakgrunden på. Men för det behöver man inte vara besserwisser, som många har tendens till att vara. (:
Tycker ingen i tråden verkar köra besserwisser.
jag tycker det är så tråkigt då folk måste verka stor i truten i sina kommentarer och att känna sej påhoppad.
Förmågan att vara trevlig eller prata på ett trevligt sätt verkar försvinna hos folk så fort man hamnar på ett forum.
Att man bara för att man är på ett forum tror och anser det vara ok att vara stor i truten och liknande.. sådant man kanske normalt inte skulle vara i verkliga livet.
Tråkigt tråkigt.
Jag tar GÄRNA emot kritik MEN på ett vänligt sätt.
Bara för att man är nybörjare behöver folk inte vara elaka i sitt sätt att "fostra" och jag valde en hane med fina linjer som är fullvuxen, aldrig varit sjuk osv men det var inte bra det heller så jag lägger ner denna parningen nu och lämnar detta forum tills vidare.
Attityd folket.
Nu tycker jag att folk ska lugna ner sig, jag ser inga negativa kommentarer eller påhopp. Utan bara personer som försöker hjälpa till, och det som dom missat i din text har dom bett om ursäkt för.
Det är många i den här tråden som har funnits i råttvärlden länge, och har haft uppfödning så jag tycker du ska ta åt dig vad dom säger istället för att ta det som att dom medvetet försöker sabba för dig.
Sedan så har du inte heller gett nog information heller om hur bakgrunden är hos varje råtta, jag menar. I texten visar du ju bara toppen av isberget, så det är inte konstigt att folk ifrågasätter. ( nu tänker jag specifikt på rex kommentaren )
Och som Zickan säger, det är ett diskussionsforum. Folk kommer hit för att prata och uppnå en bättre förståelse över saker, och man kommer inte bara bli struken medhårs och det är något man ska vara medveten om. Alla har inte hållit med mig om saker heller.
#5: "Jag vet att man inte kan få rex av 2 släthår men hanens mor är rex och hans syskon har gett rexade ungar i enbart släthårig parning."
Eftersom det inte är möjligt utan det handlar i så fall om något annat än rex och det bör i så fall undersökas innan parning.
Jag håller helt med Zolah. Detta är en ovanligt sansad och snäll tråd. Folk frågar bara på hur du tänker och kommer med råd. Och detta är som sagt snäll tråd mot vad som ligger rätt stor chans på att bli när man planerar och tar kullar.
Så det är tråkigt att du redan nu känner dig påhoppad och försvinner.
Bäst vore ju att du bara andas lite och tar en stund ifrån datorn. Sedan sätter dig ner och läser på mer. Köpare i råttvärlden bruikar kräva lite mer. Det är mycket då råttor åker på så mycket med sjukdomar, tumörer, dålig livsålder, temperaments strul osv. Väldigt mycket är genetiskt.
Det är även bra att lära känna hanarna du precis köpt. Du lade ut en köpes annons den 1aug och planberar redan nu avel.
Även om uppfödaren säger att det inte finns några kända sjukdomar. Så finns det ingen sådan linje som är fri från diverse problem. Det är tyvärr ibland även så att vissa uppfödare säger att råttor är och alltid varit tipp topp på alla sätt för att sälja dom eller för att de helt enkelt inte har koll.
Såvitt jag vet så finns det, eller ska iaf ha funnits, "rex"gener som är recessiva. Men det känns rätt otroligt att det bara skulle dyka upp helt plötsligt här i Sverige…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Vilka egenskaper vill du föra vidare? annat att dom är snälla och trevlig.
Hur ser hans släkt ut bakåt?. Det finns som sagt inga perfekta linjer.
#5 Då är det troligen att man parat slät med en velveteen.