Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 983 ggr
Mallan_98
0

Hjälp

Nu äre så att jag är jätte orolig för mina troll! Två råttflickor på 9mån.

Den ena av dem "Mira" , hon är ganska liten , piper när hon andas ibland , har inte samma aptit längre , mycket sår . Vad kan vara fel på henne? Troligen nå i luftvägarna vet jag. Förkylning?

den andra "Miranda" , hon är rundare (väger ändå bara 249g), hon har lite klet kring ena ögat. samt dominant.

Båda kliar sig ganska mycket.

Har försökt ge dem rött té med honung i en vattenflaska. Miranda dricker men Mira vägrar. Har även försökt ge dem Honung på en sked , då äter också bara Miranda men inte Mira som verkligen behöver det. Hur ska jag få hon att äta de?

:')
2

Du borde ta till Veterinären!

[MsHammer300]
0

Det låter ju lite som förkylning men kan nog inte hjälpa dig mer :( har dock hört att liten gnutta mörk choklad om dagen lindrar förkylningen, men är inte säker! några andra här på sajten kan säkert hjälpa dig! Lycka till! :)

Mallan_98
0

Vet att dem borde kollas av en veterinär. Men det kostar så mycket. Försöker med allt här hemma först själv. Kan inte choklad vaa farligt för dem då? nån som testat ge dem de?

JoySurrender
1

Choklad är inte nyttigt för råttor.

Du får nog ta och gå till veterinären med dem, men tänk på att det inte är alla veterinärer som är duktiga på råttor. 

Om du berättar var du bor så kan vi säkert ge dig tips.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Mallan_98
0

Bor i Luleå, Tror ni att dem kliar sig pg. av att dem aldrig blivit badade? dem avskyr vatten

Mallan_98
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

väger mina råttor för lite?

(Mira den främre)

sarakaka
2

VIKTEN
Jag tycker att det låter som att de väger något lite, men samtidigt så vet jag inte om de är stora i storleken eller om de är små. Två systrar jag haft var jättesmå i storleken och en annan jag haft jättestor, liksom lång och stor i största allmänhet. Jag tror inte att det är något konstigt med deras vikter i alla fall. :)

Du kan väga dem regelbundet för att se hur vikten utvecklas samt känna på dem om de känns väldigt beniga eller om man känner ben men att de samtidigt är mjuka.

KLIANDET
Det låter som någon form av ohyra. Kanske löss eller skabb.
Mina råttor har haft skabb!
Det jag har använt då är Stronghold som skrivs ut av veterinär och hämtas ut på apotek.
Man ger en droppe i nacken med jämna mellanrum efter beskrivningen man får med. :)

Saker du kan kolla är:
1. Har de sår? De kan vara från skabb eller från att de har kliat.
2. Har de små vita prickar? Det kan vara lusägg, så kallade gnetter.
3. Har de små röda eller svarta prickar? Det kan vara ohyra.
4. Har pälsen blivit glesare?

LJUDEN
Du kan lyssna på lungorna om du lägger örat på sidan upp mot ryggen.
Andningen ska vara i princip helt tyst.
Du kan även lyssna vid nosen.
Då vet du om ljuden kommer ifrån nedre luftvägarna eller övre luftvägarna.

Låter det kan råttorna ha fått en förkylning som behandlas med huskurer så som rött te med lite honung, att eliminera allt drag och kyla och att lägga en våt handduk på ett element så att luftfuktigheten ökar.
Om du tycker att det är svårt att få i dem t.ex. honungen så kan du ha lite honung på saker de tycker är gott. Men ibland är råttor lite skeptiska mot nya saker och hon kanske börjar äta honungen snart i alla fall.

Men det kan även vara en infektion i luftvägarna som behöver behandlas med antibiotika. För att avgöra detta samt få medicin utskriven bör råttorna undersökas av en veterinär.

DÅLIGT IMMUNFÖRSVAR
Dina råttor kan ha dåligt immunförsvar vilket gjort att de fått både hudproblem och andningsproblem.
Antingen kan det vara medfött, tillfälligt eller förvärvat, d.v.s. att det kommit senare i livet.

Saker du kan göra för att förbygga sjukdom är:
1. Ge dem mycket näringsrik och varierad mat och vitaminer.
2. Behandla förebyggande med Stronghold ibland och tvätta händerna när du kommit hem och innan du hanterar råttorna.
3. Undvik att de har buren i drag. När du vädrar kan du hänga en filt över buren eller flytta buren till en dragfri plats.
4. Se till att de får solljus och frisk luft.
5. Städa buren ofta och undvik parfymerade produkter till städningen eller i rummet där buren är.
6. Undvik mjölkprodukter helt då de är slembildande och kan förvärra symtomen hos en råtta med andningsproblematik.

sarakaka
0

#3 Du kan inte göra något åt kliandet utan Stronghold och den kan du bara få utskriven av veterinär.

#5 Råttor behöver inte bada om de inte är gamla eller funktionsnedsatta så att de inte kan ta hand om sin hygien själv.

Mallan_98
0

Tack för svaret. :).har ingen aning om mina råttor är små. Då detta är mina första råttor. Dem känns inte beniga elller nå. Snarare att den ena ser fet ut. Brukar sätta honung på viss mat. Dem äter då:) det kan inte vara farligt att ge honung allt för ofta? Hur ska dem ha kunnat få ohyra då dem aldrig varit ute ? Har inte velat ha dem ute pg. Av att dem varit/är sjuka. För någon månad sedan trodde vi att dem fått skabb men såren försvann innan vi hann till vet. Då ena bara har de kan det nog vara så att den andra gör illa hon.

Zolah
0

Honung får bra i mindre mängder, det är ju rätt mycket socker osv . Men det har bra anti inflammatoriska egenskaper, och funkar då utmärkt att ha i te. ( tein fritt te, rooiboos är det man vanligast använder )

Och skabb osv kan följa med dig in till dina råttor, så dom behöver inte vara utomhus för att få ohyra.

Läs på : http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor

Fär finns det massor med info om bla vanliga sjukdomar och ohyra.

sarakaka
0

Ja precis, mina hade inte varit ute heller när de fick skabb.
Det har då följt med mig från när jag har varit ute. Kan ha fastnat på kläder o.s.v. Men det är lätt åtgärdat som tur är. :)
Du behöver inte bada dem utan bara ha i stronghold i pälsen i nacken.
Synd att du bor så långt bort, jag har Stronghold över här hemma!

Mallan_98
0

Vart bor du #11 ? Har märkt en förbättring på Mira som andades pipit, Hon låter knappt längre, Men när jag hade henne på golvet en stund så började hon typ "kramp" andas eller vad man ska kalla de. Typ stod som en upp å ner vänt U och man liksom såg hur magen ströks in å ut helt tydligt. Blev livrädd och stoppa in henne i buren igen.

sarakaka
0

Jag bor i Uppsala.

Kan vara på grund av att hon plötsligt ansträngde sig mer, kroppen behövde mer syre och hon fick andnöd d.v.s. svårt att andas och känslan av att man kvävs.
Du borde åka till veterinären och antingen låta henne somna in eller satsa på medicinering eftersom hon har såna problem. Kan du inte låna pengar av någon? Jag har haft två råttor med luftvägsproblem och båda fick somna in till slut då de inte längre kunde njuta av livet och medicinering inte fungerade.

Mallan_98
0

Hon är bra till och från. Ska ge honung i några dagar till och låta hon ta det lugnt. I buren är hon hur tyst som helst. 

Då dem bara är 9 mån vill jag inte ta bort dem. Har bara haft dem sen februari. De är mina första råttor. 

Blir hon inte bättre till september ska jag nog kolla upp henne.

Zolah
0

Varför vänta så länge om hon krampandas? 

Om hon är så pass sjuk att hon behöver veterinärvård så ska man inte vänta tills det är värst, då lider djuret bara i onödan. Om det handlar om ekonomi så kan man få faktura på dom flesta ställen vad jag vet, om inte annat så kan man låna pengar om det går.

Mallan_98
1

Jag har pengar. det är inte de. Ska ringa och höra vad en veterinär tror imorgon.

Zolah
0

ok :) tror det är bäst att be om en tid för undersökning för du verkar ju med vad du beskrivit sett att det är ett problem.

Mallan_98
0

är rädd för de.. att det är ett problem. Älskar mina råttor mer än allt annat, så har vi 3 nyss funnit tilliten till varandra .

sarakaka
1

#18 Eftersom du älskar henne så mycket borde du sätta din råtta först och ta den till veterinären även om det känns svårt för dig. :/