Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 456 ggr
siso
0

trängd råtta bits

det har varit en traumatisk vecka för mig och mina älsklingar. jag tänkte att jag försiktigt skulle introducera dem för min lilla chihuahua och det gick väl sådär. hon var väldigt uppspelt och ville leka, höll tillbaka henne så gott det gick men råttorna blev såklar trängda. jag stack in handen i buren och skulle klappa dem och lugna och blev ganska illa biten av den ena råttisen… han högg ordentligt och släppte heller inte på en gång. jag drog givetvis åt mig handen och skrek eftersom det gjorde vääääldigt ont och blodet bara sprutade. 

jag förstår att det inte är hans fel att han högg eftersom jag antar att han var väldigt trängd av situationen, och han har aldrig bitit innan. vad är er erfarenhet, fortsätter en råtta bita som en gång har bitits? jag blev faktiskt ganska rädd och har nu tänkt både en och två gånger innan jag sträckt in handen till dem. de har bott i transportbur några dagar nu och det spär givetvis på stressen. vi ska åka hem till vanliga hemmet idag och hoppas att de kan få lugna ner sig lite.

jätteledsen över incidenten eftersom jag märker att den gjorde mig osäker och rädd, säkert de små med. tycker de har dragit sig undan mer efter det hände och så :c

vad gör jag nu för att på bästa sätt reparera skadan?

Zolah
1

Jag tror du kan vara lugn, en råtta fortsätter inte att bita bara för att dom har bitit en gång. Kan ha varit i kombination med att dom kände sig trängda och att du hade hundens lukt på händerna, som gjorde att h*n bet dig.

Hantera dom precis som vanligt, om du blir osäker kanske dom försöker testa dig.

Om dom biter mer gånger läs i artiklarna, där finns det hur man hanterar råttor som bits och är osäkra.

lycka till :)