Gallergnager
Kiwi *suck* gallergnager. Alltid när jag ska sova. Jag störs av det lite, men det som stör mest är att jag oroar mig för varför hon gör det. Det är väl inte bra att hon gör det precis. Hon klättrar runt i buren på gallret och ibland stannar hon och gnager. Sedan kan hon sluta för att börja ett tag igen.
Varför gallergnager hon? Mår hon dåligt på något sätt?
Hur kan man få det att sluta (om det går)?
//Nike
Hon kan gnaga pga att hon är understimulerad, och då måste man ge henne något annat att göra.
jag hade rejäla problem med detta när jag hade honor, hur jag än gjorde så gnagde dom på gallren . Till slut så rullade jag ihop mina sockor och kastade på dem, det resulterade i att dom slutade.
Jag tror, att dom gnagde på gallret för att få min uppmärksamhet. och då jag kom till buren och sa till dem osv normalt, så berömde jag beteendet just för att jag kom dit.
Med sockan så skrämde j ag dem utan att gå till buren samt utan att skada dem, vilket var lite av en win/win. Så det resulterade i att dom slutade med sina dumheter :)
jag vet också andra som testat stop och väx, eller yes ( yes smakar pyton tydligen ). Men jag personligen skulle nog skippa yes…
Tror inte hon är understimulerad då jag byter någon inredning varje kväll + att de får vara ute och springa och träna trix varje dag. Men får väl kasta strumpor…..:)
//Nike
Jag hade detta problem, fast med min kanin. Jag löste det genom att ge honom mat precis innan jag lagt mig och sen förstog han att det inte blir något som bus efter han har fått mat och man lagt sig. Det kan du pröva 🙂
//Joanna
Alltså jag bytte från morgonutfodrning till kvällsutfodring.
Så du kan ge det "speciell" mat på kvällen eller något
//Joanna
#3/4
Grejen med råttor är att dom alltid ska ha fri tillgång till Torrfoder, så jag vet inte om det blir direkt nån skillnad så
Det kan vara understimulans även fast du möblerar om vissa råttor kräver mer än andra, prova att aktivera när du ska lägga dig. Godisgömma, toalättrular som de kan strimla, tampong i gallret, osv osv. Man måste bryte beteendet och så fort du går fram eller öppnar buren så belönas det beteendet, har själv en tös som till och från gnager galler vid sovdags. Jag drar då naglarna mot väggen snabbt, det brukar få dem att sluta och gör det inte det så använder jag mig av schyyyt-ljudet (även den så kallade cesar milano-ljudet om det förklarar ljudet bättre) Har även provat socka men jag är urdålig på att kasta så de hamnade På buren vilket ledde till att de kunde dra in o tygga sönder sockan, haha…
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#3 o #4 ger mina råttor deras färskfoder vid sängdags och det hjälper tyvärr inte mig, men det var ett bra förslag! #5 man kan ge färskfoder då ;)
#7 Åh synd ändå 😕
Hmm ett sätt jag prövade också var att när han bet galler, la jag filt över och när han lugnat ner sig(gått och gjort något annat) tog jag bort filten, tar tid men träning ger färdighet
//Joanna
Annars finns det vattenflaska också. De känner att någon duttar till dem och de blir lite blöt vilket inte sällan är populärt men de ser inte vem så d kopplar de inte till dug utan till bagandet, men de gäller ju att vara där när de händer tex en hel kväll om det är då hon gör så. Att avbryta någon gång ibland är nog lönlöst eller så tar de väldigt lång tid att bryta beteendet. Försök sitta utom håll och pyssla med nått. Sitter du och råstirrar på henne så fattar hon no att nått är i görningen. Tex fixa med läxorna, eller annat måsten
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Tack för alla tips!
Toarullarna jag lägger in struntar de i, att lägga toalättpapper på taket så de kan dra in var kul en gång men inte mer och att gömma godis i saker fungerar inte för de är antingen för korkade eller lata för de har aldrig ätit upp det.
Ett annat problem är att hon är så skygg. Får hon springa ute så trycker hon ganska mycket bakom saker eller springer korta sträckor. Hon känner sig tryggast i buren. Så kan ju vara att hon inte törs motionera förens hon är tillbaka i buren?
Kiwi är lite osäker med allt som inte är buren eller innanför min tröja.
//Nike
Om hon är otrygg är det bäst att "börja från början", t ex bara ha henne på sängen/badrummet med dig som trygghet, och sen gå till större och större ytor. Eller, bara börja med att bära runt henne överallt i en luva/på din axel. Precis som med introducering, om något går snett, gå tillbaka några steg och håll dig kvar där ett tag till! :) Jag tror absolut att det kommer bli bättre!
#10 Lägger du in tomma toarullar då eller med papper på? Det ska vara med papper på :) #8 hehe lägger vi på tyg på råttburar så är det tyger sönderstrimmlat efterråt :) de flesta råttor äääälskar att dra in dyger genom gallret, vet några som blivit av med gardiner pga sina busiga råttor när de nått det genom gallret :P
Har du provat att ignorera henne?
Jag har en tjej (syster till Molly:)) som gärna tuggar galler för uppmärksamhet. I början så gick jag fram och sa ifrån men blev bara värre. En kväll bestämde jag mig för att låta henne hålla på och inte säga ett knyst och efter ett tag (kändes som evigheter men var nog inte mer än 15 min) så slutade hon.
Nu tuggar hon bara galler när jag eller sambon står nära buren och sysslar med något annat. Så hon använder det fortfarande ibland men går vi därifrån så slutar hon direkt:)
#13 det är svårt att ignorera när man ligger och försöker sova ;D
#14 Absolut! Men man kanske kan använda öronproppar en natt och se om de fattar vinken:P
#15 jag provad faktiskt öronproppar när jag hade en extrem gnagare, det enda som de propparna gjorde var att göra så mina ögon värkte :P
#15 Låter mindre roligt. Men det kanske är värt det om de slutar efter en natt:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De har fått springa nu, de har massa saker i buren och jag har strumpor sovandes bredvid mig. Får se hur inatt går! :)
OT- Så söt, kolla öronen bara! Haha
//Nike
Galler tugg kan bero på flera saker. Understimulans är vanlig. Men tyvärr finns det värre med mer maniska beteenden. Sett en hemsk sådan. Även om man knäppte på nosen som man inte bör göra, så gav hon ingen reaktion att sluta tugga. Ägaren avlivade henne, systern gick i avel och fick ett par sådana avkommor. Inte alltid så lätt att komma på varför tugg. Om hon får mycket stimulans varje dag. Testa åt andra hållet. Ändra inget inne i buren eller bara lite, låt henne ha nån tygbit lite längre än att byts ofta. Som en trygg trasa. Minska ned lite på stimulansen utanför buren. jag tänker lite efter hur du beskrev henne utanför buren. att hon känner sig kanske otrygg och smått stressad. Att det triggar tuggbehov. Nu fel art men min hund är så. har hon svårt att varva ned eller under stress. Fungerar alltid att tugga ett köttben. Vet inte alls om det hjälper men kan ju testa.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Och tänka på att råttor är inte dumma. Ge mycket uppmärksamhet vid gallertugg lär du henne hur hon får din uppmärksamhet
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hon gnager fortfarande, jag har provat att kasta strumpor. Det fungerade första gången men sedan brydde hon sig inte. Så antar att jag måste ignorera bara.
Men mår hon dåligt av det?
//Nike
#21 hade en gnagare för något år sen. jag vet inte vad det berodde på heller. hennes kompisar fick komma ut och göra precis samma saker som hon men hon gnagde galler ändå…. fast hon var den socialaste i bunten iof.
MVH Ciwi
Åh, hoppas jag vänjer mig vid det då, måste ha buren i mitt rum så har inget annan val än att stå ut :(
//Nike
#23 :(
MVH Ciwi
En av mina honor gnagde galler som en galning när hon var liten. Men nu har det försvunnit helt! Hon har precis fyllt 1år. Men jag har ofta på film innan jag ska sova, så satte bara på mig hörlurar så gnagandet stängdes ute! Och efter ett tag vande man sig.. Hade henne i en bur där hon inte kunde tugga, och tror hon slutade efter det.. Nu när jag tänker efter : )