Boosta immunförsvaret?
Hej! Jag har två tjejer som nästan alltid är sjuka.. I förkylning och myco-liknande. Har varit hos vet och fått medicin efter medicin och det hjälper för stunden. Nu undrar jag om det är något jag kan ge dem som stärker immunförsvaret? Är det något so fattas i min mat här hemma? I deras Torrfoder alltså, egenblandar och går efter de som folk skrivit här. Vi behöver inte gå in på vad jag har i, kanske snarare vad Ni tycker MÅSTE vara i, så ser jag om det fattas? Annars får dom ju våra matrester frukt o grönt så där borde inte problemet ligga då vi äter ganska hälsosamt här hemma! Men hjälp mig gärna, det är bara två av sex som är sjuka men dom är också dåliga nästan hela tiden… Känns väldigt jobbigt att inte veta vad jag gör för fel.
Vissa blir inte ens hjälp av sundare kost. Några saker som hjälper immunförvaret är spenat, broccoli, vitlök, acaibär, fisk/grodd olja vattenmelon, vetegroddar, te, äppel, blåbär, hallon, apelsin, svarta vinbär, nyponsoppa, yoghurt osv. Kika efter saker efter mycket antioxidanter, zink, vitaminer, speciellt vitamin a som ger starkare skydd mot infektioner och förkylning. Men även c vitamin som har en antiinflamatorisk vErkan som skyddar mot förkylning. Och har du uselt med sol nära råttorna kan man tänks på att ge mer d vitamin. Uv lampa eller hålla dom nära sol en stund per dag,
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tänkte även på det. Torr och dålig luft. Dammande bottenströ och smutts kan bidra en hel del till ohälsa
Något nån påpekade var att sol är rätt viktigt också, då jag hade mina i hallen där ingen direkt sol kunde nå dem så var det säkert en bidragande faktor till deras dåliga hälsa
D-vitamin från solen
C-vitamin från t.ex. tomat och äpple
Mineraler från broccoli och spenat
Luftfuktigheten är viktig så du kan lägga en blöt handduk i rummet, gärna på ett element, och låta torka.
Vädra så att luften är fräsch men lägg en filt över buren så att det inte drar för mycket inne hos dem.
Undvik parfymer och damm.
Tack för bra svar! Ska använda mig av alla råd ni givit mig. Har Borris mattor och toalätt i toan, städat buren var tredje dag så det aldrig är mycket kiss/mat etc.. Solen däremot! Mina får bara eftermiddagssol men har alltid känt att det blivit för varmt för dem, men ska definitivt ha dem i solen lite varje dag! Och addera allt ätbart så det blir extra mycket nu. Stort tack! :-)
C vitamin behöver man inte då dom producerar det själva
Tass
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Sorry att jag skrev åt tjotahejti knasigt. Jag och surfplattan går inte ihop när det kommer till stavning.
#6 Både ja och nej. Råttor producerar sitt eget c vitamin och normal frisk råtta behöver inte extra. Men en sjuk, skadad t.o.m en åldrande råtta kan ge effekten att råttans kropp är upptagen med att handskas med dessa processer och hinner/orkar därmed inte producera, nu t.ex c vitamin. Då c vitamin hjälper till att skydda vid infektioner kan det va bra att tillsätta lite när man har sjuka och läkande djur.
C-vitamin är också en vattenlöslig vitamin, vilket menas med att kroppen inte lagrar. Allt överflöd följer med kisset ut. Visst kan allt ges för mycket av och i sin tur ge negativa effekter på så sätt. Är mest allt för stora mängder under lång tid som kan påverka njurarna negativt. Samma gäller för b-vitamin förutom en modell b som lagras i kroppen och nu mins jag inte vilken det är. Men tror det är Biotin för att köra giss.
A,D och E vitaminer är fettlösliga och lagras i kroppen. Kan därför enklare över konsumeras. Men samma där. Sjuka, skadade, åldrande djur kan behöva lite extra under vissa perioder.
Utöver att tänka mer på kosten vid sjukdomar och skada. Så ger jag ibland c-vitamin brus i vattenflaska. Sätter på en uv ramp kvar från nått terrarium jag haft. Har även köpt en uv lampa just för att ge mer värme och läkande hjälp.
Har en flaska ionsilver jag kör på ofta i vattnet. Detta är bevisligen ett bra hjälpmedel till väldigt mycket. Men när det snuvas har jag även ned lite multi (vitamin på flaska för människa) ibland. Har även en del burkar med vitamin och mineral pulver som jag ibland kan hälla ned i lite gröt.
Vårt luftsystem funkar knappt i huset, de kämpar med det men inget blev bättre så jag köpte en luftrenare till halvåret när man inte kan vändra lika mycket. Den är helt toppen. Man har själv blivit piggare med fräsch luft.
Sedan har man kan jang, enchinagar och te med honung :-)
Eller ja man kan ju köra lite honung i maten också ibland som rakt i öppna sår för att skynda på läkning och hålla rent. Bra mot baterier :-)