Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1334 ggr
:')
0

Osäkra råttor

Jag har försökt söka runt lite men hittar inga svar.

Just nu känns det inte som att mina två råttjejer inte "gillar" mig. De vill inte av sig själv vara med mig. De vill bara in i buren. För att få ut dom ur buren så måste jag leta upp dom och sedan tvinga ut dom. För det flyr från min hand. Jag försöker att inte stressa dom och jaga runt dom i buren för mycket. Men de måste ju ut ibland!

När jag tar ut dom så sätter jag dom antingen i en halsduk, huva, innanför tröjan eller på axlarna. De brukar sitta still då och ibland somnar de. Men ibland vill de bara ut och ska springa någon helt annan stans. Oftast Chelsea som ska ut på äventyr medan Kiwi sover. 

Har jag dom i knät, axlarna eller i handen så ska de ner i tröjan. De är verkligen rädda om de sitter öppet med mig. Det är som att dom känner sig trygga innanför tröjan (halsduk och huva med) bara för att det är trångt och säkert där, inte för att det är nära mig.

Jag har hittills bara haft dom lösa på ett inspärrat område på toan. Kanske 1mx3m. Där är de väldigt framåt och busar runt med mig och varandra. De klättrar på mig, sover på mig. De springer runt och har kul. Går jag ut därifrån så de blir ensamma där så ser jag att de letar efter mig och när de inte hittar mig så blir de mycket mindre aktiva. Speciellt Kiwi lägger sig i ett hörn. Sätter jag då in mitt ben där så ska de klättra upp för benet och vill till mig. Men tar jag bort det som hindrar dom från att gå runt på hela (stoora) toan så blir de nyfikna (speciellt Chelsea, Kiwi blir väldigt osäker) men samtidigt rädda då de skvätter till bara jag lyfter på armen.

Mamma vill att dom ska springa inne i mitt rum istället då toaletten just nu ser ut som kaos. Så ja la ut filtarna de gått på inne på toan över hela mitt rum, ställde några toaletter där och satte dom i mitt knä. De sprang genast mot buren igen och skulle klättra in i den. Tog ja ner dom igen skulle de upp och tillslut blev de så stressade att jag fick sätta in dom igen.

Jag brukar nästan alltid ha lite majs med mig för att få dom att känna att vara med mig är bra och gott. Men det verkar inte hjälpa så mycket. Jag har försökt att bara ge dom mat utanför buren med mig men de vägrar äta när de är rädda såklart.

Men de är hur trygga och avslappnade som helst inne på avspärrade delen av toan. Men utanför där är det som om att dom inte känner mig…..

De har såklart blivit lite bättre sedan de kom hit, då sprang de iväg så fort man gick fram till buren. Satt de nere och åt och man kom in då sprang de upp till sitt "trygga hyllplan". Jag förstår inte vad jag, eller tidigare ägaren, gjort som fått dom att vara så osäkra och rädda för jag vet att syskon inte är det.

Vill gärna höra era åsikter och vad jag ska göra. Tack! :)

0

Jag brukar även ha lite ensam tid med båda.

chade
3

Du kanske har sett Mellebelles nakenråttor som hon skaffat? Jag hade dem först, och de var precis lika dana när de var yngre. Jätterädda, och gömde sig när jag var i rummet, och vägrade komma fram från sitt gömställe när jag var i närheten av buren. Men jag tvingade fram dem ändå, och hade dem på sängen, i tröjan eller en ficka/luvan. När jag stoppade tillbaka dem i buren så hade jag alltid handen kvar i buren så att de kunde undersöka den. Jag låtsades bara inte om att de var rädda, och visst tog det ett tag att få dem att våga komma fram och hälsa, men tillslut så gick det. och nu är de som två virvelvindar som flyger runt och härjar 😛

Fortsätt bara som du gör, testa sitt i sängen med dem när de är på dig, så får de utforska sängen i egen takt. Det blir ju som en liten yta att utforska i början, så att de kan känna sig trygga där, och sen kanske de vågar klättra ner därifrån och ha kul! När de väl börjar knalla runt på sängen, så ha ett snöre eller fjäder som de kan jaga så att de kopplar sängen till en kul plats. Eller när du ska stoppa in dem i buren, stoppa in dem försiktigt och ha handen där även när du släppt ner dem så kanske de vill lukta/undersöka eller leka. När du ger dem mat så ha handen kvar i buren i närheten av matskålen/ mata dem från handen så att de kopplar händerna till något bra!

Vissa råttor är jätteblyga, och det tar tid för dem att bli modiga och våga! Fortsätt bara jobba med dem, allt jag sagt nu har funkat med mina småttingar, hoppas det gör det för dig med 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

0

#2 Bra tips, ska köra med det! :)

chade
0

Lycka till :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

PlusPlus
0

Mina små yrväder var likadana. Fick t över doris och hennes kull när ungarna var två-tre veckor gamla. De var jätte närvösa. I början hade jag dom på bäddsoffan här hemma och det blev deras trygga plats utanför buren. Men flyttade jag dom, tex till en bänk bredvid soffan för att fota så blev dom jätte rädda och tömde blåsan och sket ner sig. Och det var ändå precis bredvid. Man får ta ställe för ställe som dom får vänja sig vid ifall de är lite osäkra. :) nu är mina lika galna som jag minns att råttor brukar vara. Dom har till och med börjat intressera sig för att äta utanför buren ^^ Fortsätt kämpa och ta ställe för ställe och innan du vet ordet av det så är dom högt och lågt och härjar och möter dig i buren hängandes i gallret :)