jobbiga!!
mina råttor på sex månader är jobbiga tycker jag! ibland är dom ju hur söta som helst men dom e så himla energiska och det är omöjligt att hålla i dom i famnen en längre stund dom bara sprattlar och vill ner i tröjan, och då river dom mej,jag kan inte ha dom i soffan för do hopppar dom ner på golvet där det finns massa sladdar och ställen att gömma sig på. och så pissar dom överallt…(det är honor) nån som har nåt tips till nåt av dessa små problem??
det är råttor.. live with it :P
mina unga är likadana. men sladdarna är väl inte det första dom attackerar? kan du inte lägga upp sladdarna på nåt mer råttvänligt sätt?
eller ha dom i sängen?… i min förra lägenhet hade jag dom bara lösa i köket. där fanns inte så mycket dom kunde förstöra. va bara att sätta för en skiva vid dörröppningarna.
annars kan du ju ha dom på typ köksbordet med massa roliga prylar? därifrån brukar dom ju inte våga hoppa ner.
pissandet slutade mina honor med.. hanarna är desto värre!
well well…

okej, jag misstänkte det….
jag måste bara få poängtera att det är helt indiviuellt hur mycket dom revirmarkerar, det finns honor som revirmarkerar mer än hanar och tvärtom… så det är helt upp till hur individen är jag har 4 hanar och av dom så e det typ en som revirmarkerar mest dom andra gör det typ inte :)
nä det är ju sant… min ena hane är som en hund o ska pissa o nosa på allt. medans den andra aldrig gör det..
men mina tidigare hanar va båda väldigt revirmarkerande.
mina råttor kissar också helatiden små droppar,varför?
#5 Det är revirmarkering. Pölar blir det om råttan är kissnödig och måste lätta på trycket.
Ni får sätta blöja på dem.. *S* skojar.. Går ju att tvätta/skura rent..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Det där med kissmarkering verkar verkligen skilja sig från råtta till råtta.Vår råtta "Festis" kissmarkerar hundra gånger mer än de andra..Hon skiljer sig markant mot de andra råttorna och verkar vara lite av en ledar typ i buren.
Jag harmärkt ett mönster bland mina råttor, det är att de mest dominanta är mer benägna att revirmarkera. Jag har en eller två som går och gör kissträngar lite överallt, medans andra inte ens lägger en droppe utanför buren.

mina råttor kissar aldrig på mig, men när min vän Axlotl kommer förbi…
Ratzen älskar henne, men kissar ner hennes händer totalt, trots att de trängs om att få klättra upp på henne.
Antingen så betyder det att jag luktar "deras" redan, eller så försöker dom tala om för mig att dom vill flytta hem till Axlotl istället