Grenar i ugn
Hur länge och i hur många grader ska man köra grenarna i ugnen för att få bort ohyra? (äppelkvist)
//Nike
Någoooon?
//Nike
Jag vill också veta :)
Jag har bara sköljt av dom en längre stund, men skulle oxå vilja veta med grader och tid i ugnen :)
Tass!
130 grader, 20-30 min
Hittade en bra sida. Där står det att antändningstemperaturen för trä ligger mellan 400-500 grader så du behöver inte vara orolig för att det ska börja brinna. x)
Där emot måste man se så att inte grenarna ligger mot själva elementet i ugnen.
Okej, men jag har stoppat in dom på 125 grader nu. Ska låta dom vara inne ett tag :)
Tack för svaren!
//Nike
Funkar det inte att frysa med?
#8 Ja det fungerar också. :)
#8 #9 Fast vissa säger att äggen eller om det är djuret kan klara sig då det bara blir som en dvala för dom?
//Nike
Gnetter från löss klarar sig inte i frysen vet jag men det finns ju andra sorters ohyra också iofs. :)
Vill man vara säker på att döda/förstöra alla smittämnen (virus, bakterier, sporer, ägg) är 130 grader C det som gäller - det är "sterilt" efter det.
Jag kör på 20-30 minuter bara för att vara säker.
Då kan ja kanske får vara lite fräck och fråga vilka grenar som är ogiftiga för råttorna. Finns det några bra träd i en "vanlig" skog man kan använda?
I think more things before breakfast than people think all day 
#13 Bok och hassel är safe, tror jag, och björk.. Asp, lönn, rönn.
#13 http://kanin.ifokus.se/articles/4d715d49b9cb46223906e296-grenar
detta är ju till kanin men borde vara samma ;)
Med andra ord så funkar de flesta vanliga lövträd…?
Tack för svaren :) det är perfekt ju :D
I think more things before breakfast than people think all day 
Jag har för mig att man inte ska ge dem björk på vintern. Läst det någonstans här på forumet
#18 precis, de stor på sidan jag länkade till på inlägg #15
"Björkar pruducerar ett slags gift i topparna på vintern, men klipper du av ca 5cm från
toppen går det bra att ge även på vintern."
#19 Ah men dåså! :D
Så då vågar man ge tall och grangrenar också?
#21 Nä barrträd ska man inte ge har jag för mig. Endast lövträd.
Ja jag har också läst det men på listan på kif står det ju gran o tall! :-S