Vilket kön?
Ska köpa råttor snart (2 st)!
Är det bäst att ha två honor eller två hanar?
Varför/varför inte?
❤️
Om man ska ha honor eller hanar beror endast på vad man själv trivs bäst med och vad man föredrar. Hanarna blir lite större och honorna är lite livligare (om man ska generalisera). Det bästa kanske vore om du kunde träffa någon som har råttor för att ta reda på om du föredrar honor eller hanar bäst. 🙂
Detta måste vara den mest ställda frågan på RiF så om du söker på honor vs hanar i sökfunktionen kommer du få upp Massor med träda. Vilket kön som passar dog bäst beror helt på dig och din livsstil. Hanar är generellt lugnare av sig medan honor är överallt och kngenstans på samma gång. Vill du ha mysråttor är hanar det bästa valet, självklart finns undantag. Skulle råda dig till att besöka din tilltänkta uppfödare och hälsa på ungarna och se vilka som passar dig bäst.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tycker du ska läsa på ordentligt först
aaaaaaaaaaaangelina
#3 personen söker 2 råttor så lite påläst verkar denne vara iaf :-)
jag föredrar hanar och har alltid gjort. Ofta blir honorna mer aktiva. Men det är helt upp till linjer och vad de ärver. Annars är det mest storleken som jag finner största skillnaden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Rent generellt känner jag att honor oftast är lämpligast för nybörjare av ren bekvämlighet. Iallafall om man har planer på att utöka flocken i framtiden. Honor är ofta väldigt enkla att introducera till andra vuxna individer.
Utöver det så är det väl ingen större skillnad annat än när det gäller storleken. Och ja, hanar är lite "smutsigare" att ha utanför buren också. De drar ofta snigelspår där de går, så man får skura väldigt ofta. Mina honor skräpar eller smutsar nästan ingenting när de är utanför buren. Hanar har väldigt fet päls, och man får liksom en beläggning på händerna av dem, medan det ibland inte ens märks att man handskats med honorna. Däremot tycker jag att hanar doftar så otroligt mycket godare i pälsen.
Sedan hänger resten på linjer, gener osv. Alla råttor är ju trots allt individer, och jag har haft lika många underbara honor som hanar. Men i slutändan föredrar jag faktiskt honor.
#5 sedan kommer jag och slänger om allt ^^.. normalt har jag haft enklare att introducera hanar. men det är helt upp till linjer och vad man har för flock ledare. om flocken är stabil mm.
både mina hanar och honor lämnar kiss spår. hanarna sköter sig och går mer på låda än honorna. men de ligger gärna mer på varandra och då blir de skitigare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Ja, ett bra exempel på hurpass olika det kan vara!
Jag har egentligen inte haft problem med någon av mina flockar, vare sig det gäller honorna eller hanarna. Problemet har legat hos nytillskotten när det gäller hanarna. Vare sig var de kom ifrån så hade någon av dem problem som orsakade oro i min flock. Någon hane var det som skulle ha ihjäl alla den kom i kontakt med, en annan var hela tiden så skärrad att den hotade alla mina hanar, hur de närmade sig honom. Stress, stress, och mer stress. Har haft sån otur med nya medlemmar i hanflocken, så nu ligger jag lågt på den fronten, och föryngrar enbart honflocken i dagsläget.
Mina honor har aldrig behövt göra något mer än att undersöka och putsa nykomlingar i flocken, även om det har kommit någon hona som varit lite sisådär, så har honorna haft en positiv inverkan på den nya, och istället lugnat den. Men då hänger det ju förstås också på vilka problem råttan har, och inte vilket kön den tillhör. Men jag upplever faktiskt att hanar blir mer av ett problem, när de väl har problem, om du förstår hur jag menar, haha.