Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 600 ggr
kundvagnsgnu
0

Hemmabygge - underlag?

Jag håller på att bygga en bur till mina flickor och funderade på att efter jag har lackat, lackat och lackat att tapetsera golven med vaxduk. Tänker att det är lätt att städa osv. Man kan ju möjligen ha en fleecefilt under för att göra golvet något mjukare. Är det någon som har testat eller har några invändingar/kommentarer?

VildaVittra
2

Annars brukar Borris dörrmatta för några kronor på Ikea vara poppis som underlag i burar. 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80186688/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BellaLjungberg
0

Jag har också ett hemmabygge och häftade fast massa plastunderlägg och sen använder jag handdukar och lite sånt för att det ska bli trevligare underlag för råttorna :)

kundvagnsgnu
0

#1 Jaaa, det vet jag ju! Men tänkte något som är lite lättare att städa ju.

#2 Ja, men det blir väl samma effekt i guess! Det låter bra! (:

sarakaka
1

Annars är våtrumsmatta perfekt då det är extremt vattentåligt. Du kan säkert hitta någon överbliven bit du kan köpa billigt och limma fast.
Jag har haft vaxduk på hyllor i buren och efter ett tag blir det liksom inte ordentligt fräscht längre har jag märkt, men det beror kanske på hur bra vaxduk man hittar. :) Men om jag hade råd skulle jag hellre investera i någon form av plastmatta eller våtrumsmatta.

Jag använder BORRIS som underlag. Man kan klippa dem i lagom storlek, de kan skakas av/dammsugas om de blir skräpiga, tvättas eller bytas ut då de är billiga, de är mjuka för råttornas fötter, det tygaktiga uppepå suger upp kiss, latexen under förhindrar att mattan glider iväg. Vissa av mina råttor har gnagt sönder delar på BORRIS-mattan till små bitar och haft som bomaterial, så det går väl också hehe. :) Rekommenderar dem verkligen!

kundvagnsgnu
0

Å grymt, tack för svar! 

Känns så dumt att limma fast något bara.. Jag menar någon gång kommer man ju behöva byta det… Plastmatta hade ju varit optimalt, men det är ju om man hittar det till ett rimligt pris!

Får väl bli borris ändå'rå. (;

Haha ja, det är ju extremt billigt så det är ju bra! (:

sarakaka
0

Okej jag förstår! Vill du bara ha botten täckt eller lite uppåt kanterna också?  :)

kundvagnsgnu
0

Alltså, det var ju det jag tänkte med vaxduk, att man kan täcka ett par centimeter på vägarna också för att i ännu ett steg förhindra att träet blir nerkissat… Skulle i och för sig kunna köra vaxduk som en list som man sätter dit innan borrisen liksom. Kanske kunde funka?

sarakaka
0

Jag skulle vilja täcka botten och lite kanter i ett eftersom råttorna t.ex. kan kissa jättemycket på ett ställe så det åker igenom dörrmattan. Springor är heller inte bra utan det bästa är att försöka få dit det mesta i ett svep. :)

Jag skulle rekommendera att lägga billig plastmatta, kanalplast (http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/WPE40-VIT/search/kanalplast/KANALPLAST_70X100CM_4MM_VIT.html) som är böjbart och populärt vid bygge av marsvinsburar så att du kan ha den som en tunn bottenlåda i buren, billig våtrumsmatta eller vaxduk i god kvalitét. :)

Där emot har jag ingen egen erfarenhet av träburar men av det jag har läst verkar det vara säkrast att ha något extra. :)

kundvagnsgnu
1

Ja precis, det jag menar…! 

Men grymt! Tack så jättemycket!