Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1047 ggr
ilaluna
3

Hur badar ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som frågan lyder, hur badar ni era råttor? 
Själv stoppar jag bara in dem i duschen :)

Lamina
1

Jag badar inte mina råttor om dom inte absolut behöver det. Och i så fall blir det ett dopp i handfatet.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Miss_björnbär]
3

Duschar dem diskhon i köket och gör det ca 1 gång i månaden då vi har riktigt lortiga små hjärtan som mer än gärna kissar där de sover men bajsar alltid i toan :)

Zolah
0

jag säsongsbadar oftast, och då brukar jag ha två olika baljor. en för att shampoonera och balsamera, och en för att skölja av så inga rester stannar kvar på råttan.

Blir mindre stress pga ljudet från kranen/duschen

JoySurrender
2

Så här svarade jag i en tråd härom dagen:

"Först ska jag säga att jag inte badar mina råttor särskilt ofta. Det är inför utställning, i samband med långsam introducering och om de verkligen luktar skunk, som hanar kan göra om de ligger och gosar i toaletten…

Men när man ska göra det så får man ta det väldigt lugnt och fint. Jag brukar göra det i handfatet, med en svag stråle ljummet vatten i kranen. Håller råttan i handfatet men inte under kranen. Sen tar jag lite vatten på råttan, med handen, en liten mjuk svamp eller något liknande, lite i taget och inte i ansiktet eller på öronen. Lugnt och fint så den inte blir rädd.

Samma sak med schampoo (jag använder Barnängens Barnschampoo om det inte är en riktig stink-råtta, då kommer galltvålen fram). Lite i taget, gnugga mjukt, skölj av enligt samma metod.

Sen gosar jag in råttan i en handduk och frotterar mjukt tills den är torr. Kolla så att tassar och svans inte blir för torra, då kan du behöva smörja in dem.

Och så beröm råttan för att den varit så duktig och att den är så fin!"

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[Myraan]
0

Mina skulle behöva badas oftare, åtminstone två av dom. De ligger ibland och sover i toaletten och luktar då fyy. Har försökt de flesta metoder, doppa i handfat, doppa i skål med vatten som jag satt in i buren, hållt under kran. Men inget av det har tyvärr funkat, de får ren och skär panik!

StillaSinnet
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag duschar under rinnande vatten. släpper aldrig råttan. Jag upplever att de får mer panik om man stoppar ner dem i vatten än om de duschas under kranen. Snabbt och enkelt. dessutom har man full koll så inte vattnet kommer in i öronen eller schampo i ögonen tex

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

viggomann
0

Gregor fick allt som oftast också panik, men jag började introducera tvättning med att bara stryka med våta fingrar på honom inne i buren och nu i sommar har jag gjort det ganska mycket eftersom han har varit så varm och då har det blivit något positivt för honom :) sen nu några månader senare fick han sitt första riktiga bad och det gick faktiskt helt ok och tror han kommer vänja sig :)

ilaluna
1

Jag har haft tur med mina eftersom att uppfödaren redan vid tidig ålder badade de så det blir ingen panik eller nått här hemma, tvärt om så kan jag helhjärtat säga att min ena råtta gillar att bli tvättad, fast bäst är att mysa hos matte när man är lite halvblöt. 

Men jag kör som sagt samma metod som #6 och håller de under vattnet, det är inte alls en stark stråle och lagom varmt! :) 

Mina tjejer badar när de luktar illa så det blir inte så ofta men inte heller så sällan :)

Igivearatsass
0

Jag badar aldrig mina råttisar men dushar dom om dom e riktigt kladdiga o luktar blä x) tar o blandar hundshampoo med varmt vatten o skummar upp ..tar med handen blöter ner råttan o masserar in. efteråt sköljer jag med en varm mjuk stråle i handfatet för att nogrant få bort allt schampoo!:)

MikkansBuse
0

Mina små töser badar jag ganska ofta. Just för att framförallt slippa löss. Har erfarenhet från tidigare älsklingar och dom jag har nu är jag väldigt noga med renlighet både på dom och i buren. En gång på en eller två månader brukar jag tvätta dom ordentligt.
Första månaderna fick dom finna sig i badkaret. Men har börjat med att skölja av dom i handfatet med ett väldigt milt schampoo. Funkar susen!

zickan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Badar inte så mycket just nu. Var mest inför utställning innan. Satte dom mest i handfatet osh spola med kranen. De som ogillade det slappnade av fort och satt kvar efter en stund.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.