Löss?????
Verkar som det kan vara löss mina killar har.
Först var det bara på Mark (hooded) men nu har den andre med och såren på mark verkar blivit större…
Pratade med vet. idag men fick inte ut något vettigt där.
Kolla med djuraffären för vi har inget för det sa hon på smådjurskliniken idag.
Nedan ser ni Nero med vad som ser ut som lusägg
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Har dom sår så är det ju skabb.. Stronghold är de bästa du kan få utav vetrinären. Boka en tid. Värdelöst att bara prata med dem..
Men när mina tjejer hade fått ohyra så ringde jag vetten å hon skrev ut recept till mig över tele :)
Här har du artiklar om ohyra, håller med Charlott_ att du borde boka tid. Av min erfarenhet så skriver dom inte ut något om man inte har gjort en undersökning hos dom förut med råttorna
'Vanliga råttfrågor' är en oerhört bra ställe att kolla på när man är råttägare, där finns massor med svar och info.
De kan visst få sår av löss också, om de kliar sig mycket.
Och köp inte djuraffärens bluffprodukter, de har aska på flaska och jag vet inte vad men det fungerar inte. Stronghold tar allting, och det måste skrivas ut av veterinär.
Det där är definitivt löss!
Mina råttor fick löss lite innan de fyllde 2 år. De kunde få det om de fick minskat immunförsvar. Min ena hona ramlade i buren, slog sitt ben och blev lite slö och den andra var bara gammal och slö. Men då hade de fått små löss, vita ägg på hårstråna och de hade sår och irriterad röd. Men i alla fall så åkte vi till veterinären som kollade på lössen i microskop och vi fick reda på att det var blodsugande löss. Så de skulle få 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum tror jag. Men efter det så blev de friska igen. Men det är alltid bra att gå till veterinären med en gång om man misstänker att något är fel.
Ja jag är ganska säker på att det är löss så vi har en tid den 26 till vet. fanns ingen tidigare om det inte var akut
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Det på bilden är klokrena gnetter. Dvs lus ägg. Så de har löss helt klar och behöver behandlas. Bara kräva ut stronghold. Eller om advocate/ivomec som också funkar men inget som brukar användas så mycket längre.
Sår betyder inte alltid skabb. Sår uppkommer av att råttor kliar sig. Om de får sår kan man inte skylla på långa klor och tror det räcker att klippa klorna. Varit med om folk som trott det. Ohyra/skabb kliar, därav kliar de sönder sig själva och behöver behandlas.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.