Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1448 ggr
Helenaw87
1

Är dumbo mindre??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har någon vecka funderat över Bumbis storlek.
Hon är fortfarande mindre än Dammi och det skiljer bara 1 månad i åldern på dom.
Tycker även Bumbi verkar stannat upp i växten men hon är lika glad som vanligt och äter och dricker normalt.

Bumbi är född 12/6-2013 och är idag alltså 2månader.
Dammi är född 16/5-2013 och är idag nästan 3 månader.

Tycker ni Bumbi ser liten ut? till vänster

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

vinteralvan
0

Det vore en bra idé att väga dom istället. Det är lite svårt att se på ett foto så där.

Helenaw87
0

Oki då ska jag det :)

Apootie
4

Alla råttor är inte lika stora även om de har samma öronform! Beror ju helt på gener och andra saker :D

zickan
6

Nej det är inge skillnad mellan dumbo och toppörad på vikt och storlek. Det avgörande på den biten är genetik. Vad de ärvt från föräldrarna. Vilken mjölk mamman hade, vilken mat de fått under uppväxten och massa sådana saker. 

Sedan växer råttor i sin egen takt. och alla har olika former. En del är avlånga, muskulerade, en del korta i kroppen och mer runda.Eller lång i kroppen och rund i formen. Eller kort i kroppen och slank. Ende man bör gå efter vid vikt på äldre är proportionerna. om råttan ser hälsosam ut :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mapel
4

Här hos oss är det tvärt om :) Alla våra dumbos är mycket större än de toppörade. (vi har 3 dumbo och 2 toppörade) 

Här är en bild på mymlan(dumbo) och Plyrp(toppärad) Det skiljer en vecka i ålder emellan dem.

Helenaw87
0

Nu har jag vägt alla mina råttor!
Den lilla dumbon som är 2 månader gammal väger 137g och den större som är 3 månader väger 266g
Det skiljer alltså 129g och den lilla är faktiskt väldigt liten jämfört med den andra.
Är detta normalt?

zickan
0

Läs mitt i lägg nr 4… Ja det är normalt beroende på flera faktorer

Helenaw87
1

Ok tack då behöver jag inte oroa mig :D

zickan
3

#8 nej inte så länge hon ser ut att inte vara för smal eller för fet. 

Några exempel på stor skillnad i en kull. Två dumbo bröder jag hade förut. Backstroke vägde över 800 och hans bror bara lite över 500 i vuxen ålder. 
Levande exempel på två toppörade vuxna syskon. Juli väger idag lite över 300gram sa hennes ägare precis. Hennes syster nightmare vägde jag nu och hon ligger på 428gram.  
Tänkte bara visa med exempel på hur stor skillnad det kan vara bara på syskon :-)

Helenaw87
0

hehe oki det kan alltså variera så enormt då..
då kan jag slappna av 😃